Scalaresällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Scalaresällskap?

    Jag har fått möjligheten att ta över ett par (vuxna) scalarer - som enligt utsago är goda yngelvårdare/föräldrar och av den "klassiska" svart/vita färgen. Detta kunde jag inte motstå utan måste prova och då jag redan hade tänkt tanken att byta inriktning i mitt 180 literskar så...

    men, nu funderar jag på något sällskap till dessa av tetror eller liknande. I karet finns för närvarande, förutom ett antal ancistrus (föräldrarna till de som "startade" megatråden om sälja ancistrusar häromsistens!!), ett par palletciklider, 5 kongotetror. De sistnämnda hade jag tänkt byta bort, eller??

    Kul tetraförslag efterlyses - kanske fel forumämne, men det handlar trots allt om kompisar till scalarer. Gillar Kilfläcksrasboror, men de är ju varken tetror eller från Sydamerika - skulle de funka?

    Mångordigt detta, men nån kanske orkar komma med förslag - kommentarer?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Om du vill att några yngel ska klara sig kanske inte tetror är det bästa sällskapet. Annars tycker jag att Svart Fantomtetra är riktigt snygg. Den har ett ganska intressant beteende också, blir lite maktkamp mellan hannarna ibland.

    /Jocke

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Om du vill att några yngel ska klara sig kanske inte tetror är det bästa sällskapet. Annars tycker jag att Svart Fantomtetra är riktigt snygg. Den har ett ganska intressant beteende också, blir lite maktkamp mellan hannarna ibland.

      /Jocke
      Tack för snabbt svar - har också tänkt tanken att helt skippa tetrorna, åtminstone tills de, scalarerna alltså, fått några kullar. Men några yngel ska de väl ändå klara av att försvara till större storlek. Dessutom är det ett akvarium med en massa växter som också borde hjälpa, eller hur?

      Svart Fantomtetra såg kanske inte så kul ut - färgmässigt, men om du säger att den är kul, beteendemässigt, så kanske den är ett alternativ. Den röda fanns ju också...
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ja, den röda har jag aldrig haft så den har jag dålig koll på. Minortetran tycker jag är snygg, men den har jag inte heller haft. Annars fungerar ju onekligen de gamla hederliga kardinalerna bra i stora mängder. Du får väl komplettera beståndet ibland i så fall om scalarerna käkar upp en och annan.

        Om jag hade varit du hade jag nog skippat tetror till en början och kanske köpt några corydorasmalar, pennfiskar (som är stora nog så de inte blir dyrt levandefoder) och kanske någon levandefödare. Men jag håller med dig om att tetror är trevliga och vackra fiskar i ett SA-kar.

        Nu har du även chansen att utforska L-malarnas underbara värld (om du inte har gjort det innan). Finns ganska många som skulle fungera i ett sådant kar.

        /Jocke

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          vargtetra???
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ett stim briljanttetra vore perfekt! Och som redan skrivits svart fantomtetra!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av slarvid
              vargtetra???
              Sure - men först efter att de fått nån kull och jag ska byta till annan inriktning...läs enbart dessa tetror.

              Annars så tror jag att Banderads idé med att avvakta och börja med några levandefödare - kanske ett gäng Black Molly.

              Detta med L-malar var intressant, men just nu är där ancistrus och kanske de inte uppskattar ett sådant sällskap?? och förresten, hur ser dessa (ancistrus) på en bunt corydoras??

              Mer frågor - men frågar man inte får man inga svar!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                - kanske ett gäng Black Molly.
                Skojar du? Scalarer o Black molly? De vill ju ha olika vatten.

                Ett gäng bilbukar?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #9
                  Hej!
                  Kanske utvisa scalarerna och upptäcka den fantastiska världen med levandefödare eller varför inte äggläggande tandkarpar?
                  Akvariet verkar stort nog för( nästan ) vilkendera som helst av dessa.
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Kanske utvisa scalarerna och upptäcka den fantastiska världen med levandefödare eller varför inte äggläggande tandkarpar?
                    Akvariet verkar stort nog för( nästan ) vilkendera som helst av dessa.
                    Hälsn Nils
                    Nä, inte ett kar utan ciklider. Detta är ett ciklidforum Guppy skulle nog passa bäst vad det gäller levandefödare (nu kanske jag gav mig in på djupt vatten, kan egentligen inget alls om dessa fiskar). Vad det gäller L-malar rekommenderar jag varmt Peckoltiaarterna. De blir inte så stora och i mina ögon är de väldigt vackra. Inte så uppenbart färggranna som andra L-malar, men jättevackra. De blir inte så stora heller. Själv har jag en grupp L205 som jag ska försöka sätta till lek i framtiden. Bra idé med bilbukar, de lär inte ta några yngel och är häftiga som fan. Var noga med att tillsluta diverse möjligheter för dem att hoppa ur karet bara.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Några platy är bra, de kan ju serva skalarerna med levande foder (yngel) så slipper leta svarta mygg

                      Annars är rosentetra helt ok att ha, men som alla tetror så är de rätt snabba på att dyka in i yngelstimmet och snappa åt sig.

                      Tror med på sällskap som några lite större lugna ciklider som kurvciklid eller nåt sånt. Apisogrammor och Fjärilar går definitivt bort, det har jag provat och de var alldeles för veka.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Skojar du? Scalarer o Black molly? De vill ju ha olika vatten.

                        Ett gäng bilbukar?
                        Kanske det - har ingen vidare koll på vad Black Molly - förutom att de är snygga. Bilbukar hade jag själv tänkt, men släppte dem på ett tidigt staium. Men nu blir det ett gäng sådana som sällskap till en början...

                        Ett renodlat levandefödareakvarium går bort - ickecikliderna är "bara" sällskap, det är cikliderna som är och förblir huvudnumret!

                        Tack alla för tips och kommentarer!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Det blev ett gäng bilbukar - marmorerade - carnegiella strigata tror jag det korrekta namnet är.Dessa simmar nu i karet med två stora, välväxta och vackra Scalarer...som dessutom ska vara ganska griska enligt förra ägaren...vi får väl se!? Än så länge simmar de mesti undervegetationen och funderar troligen på vart de hamnat.

                          Senare ska jag "hysta i" ett gäng kardinaltetror eller liknande också..

                          Bara en liten återrapport!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Glöm inte täckglas. Bilbukar hoppar!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Glöm inte täckglas. Bilbukar hoppar!
                              Täckglas på plats sedan länge - vore dock kul att sänka vattenytan lite och se dessa "flygare" i aktion. Coola fiskar som förgyller ytskiktet.
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...