Diskusskola!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Diskusskola!

    Hej!
    Jag tänkte starta upp en diskusskola för totala nybörjare vågar jag utan att det blir en massa bråk och påhopp,själv ska jag hålla en god ton,tänkte mig ämnet "hållning och odling av Diskus" frågan är om man vågar och göra det,/Ann-Mari PS I ämnet får nybörjaen alla goda råd som kan behövas,litteraturihänvisning etc,
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    #2
    det låter praktiskt. får folk även ge sina egna erfarenheter och upplevelser?. för många upplever saker olika och allt hänger ju på många faktorer oftast. som t.ex att vissa tycker att scalare inte funkar med discus medans andra har upplevt det possitivt.
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Självklart Ron426 får folk ge sin del av erfarenheter ,jag kommer och berätta om hur jag håller och odlar disksus,men jag vill att vi håller en god ton och respekterar varandras syn på saken,jag kommer och dra mitt strå till stacken när det gäller och hålla en god ton det har alltid varit lätt på ciklid.se och hoppa på varandra vore skönt med en tråd där man ger och tar av varandra utan påhopp.så vill ni så börjar jag med kapitlet och hålla diskus för att senare gå över till odlingsbiten,/Ann-Mari

      Kommentar

      • Ron426
        Användare
        • maj 2008
        • 112

        #4
        jo de e klart att man ska hålla god ton. om jag inte tycker något stämmer in på min discus hållning så sejer jag ju inte att andra har fel, bara att det tydligen inte stämmer i mitt läge. själv håller jag ju bara discus som sällskaps fisk, inte odling. jag ser de bara som en bonus om dom har en lyckad lek.

        några saker jag upplevt hitills e t.ex att discus blir modigare och starkare om dom e ett ganska stort stim, även om dom har ett större par att se upp till (tänker där på mina enorma vildfångade). och i mitt fall ignorerar discusen båda scalarer jag har i samma kar, dom simmar rätt på, om scalaren vill flytta på sej e deras eget val
        http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Nå Ron426 och ni andra vill ni att jag ska börja?vill ni det så drar jag igång,/Ann-Mari

          Kommentar

          • Ron426
            Användare
            • maj 2008
            • 112

            #6
            nu e ju jag den enda som svarat ennu men, för min del sejer jag bara, kör igång!
            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Okej Ron426 då kör jag igång få se om någon hakar på alltså till hållning av diskus:


              Säkert har du som akvarist gått in flera gånger i en välsorterad akvariebutik och då stannat upp framför akvarier med dessa ståtliga disksufiskar,priset samt skötsel av dom har kanske fått dig och inte vilja ha dom,till detta vill jag av erfarenhet säga,håller du dig till några grundläggande regler så kommer du och klara av dom,vi som håller på med diskus vet att dom behöver sin skötsel för och må bra det tar lite mer tid i anspråk medn ger mycket också tillbaka,för och starta upp ett disksuakvarium så bör du då ha ett högt akvarium dessa ståtliga ciklider är ju höga och behöver då ett högt akvarium.Akvariet bör vara på minst 275-300 lit du får gärna ha större om du vill.Tänk på att varje fullvuxen diskus kräver 50 lilt vatten,det du också behöver är bra litteratur för och lära dig om diskus,jag rekommenderar Dick Aus bok i Back to Nature serien,samt om du har tillgång till en bra akvareiförening på din hmeort så kna du där träffas liksinnade och där ta del av deras diskuskunskap,även på nätet kan du hitta mycket nyttig disksuinfo,jag vill också slå ett slag för Nordiska diskussällskapet dom hittar du på www.nodss.se d'är hitta du allt som du som nybörjare har stor nytta av,nåväl nu tilll ditt diskusakvarium,du har nu hitta några fina diskus du vill köpa,men innan du köper dom så ska du ställa iordning ett akvarium,jag vill också passa på och säga att det är bra om du har några års erfarenhet av akvaristik överhuvudtaget så du har basic klart för dig.Till akvariet vad ska du då hajo en lugn plats i hemmet där akvarietkan stå,ytterfilter Rena eller Eheim,dopptermostat,inredningen i ett diskusakvarium behöver inte vara avancerad men det är tycke och smak som avgör en vacker grupp med färgglada diskus ingen svårare inredning för dom är så vackra i sig ändå.men du kan givetvist själv välja på den punkten hur du vill ha det.rötter bör du ha på höger och vänster baksida då dskusenkanha i akvariet det är viktigt att diskus kandra sig undan ibland,du kan även ha schifferplator mot bakrutan eller på kortsidorna.Sand kan du också ha i så fall fin Rådasand,det underlättar också om man inte har för avancerad inrednign då det är lättare med rengöring,ha gärna ett par rötter i mitten samt mot bakrutan,för Amazonasinredning läs gärna Sune Holms inredningskompendium om detta.Ph ja runt 7 dom odlade varianterna tål tom över 7 i Ph,jag rekommenderar inte nybörjaren att börja med VF då dessa i vissa fall tom kräver specialskötsel,foder?ja Stendkers eget tillverkade foder är mycket bra innehåller allt dina disksu behöver,gör gärna eget finns bra recept på nätet bla på nyss nämda www.nodss.se,värma? ja runt 27-28 grader,nu kommer vi till sällskap för diskus,jag rekommenderar bla scalarer,Nyckelhålsciklider,samt en delTetror,diskus bör ha lugna fiskar som inte stressar fisken för mycket,dessa nyss nämda går bra ihop med diskus. Nu kommer vi till ett mycket omdiskuterat kapitel som heter VATTENBYTE,på detta vill jag och många med mgi som håller diskus säga!Matar du mycket och bra bör du också byta bra med vatten,diskus har i sina gälar och på kroppen flagellanter som vid dålig vattenhygien får sjukdomar tom hål i huvet sjukan,jag säger igen vatten,vatten,ag har sett vid flera tillfällen ja tom i butiekr diskus somintefåt sin skötsel på ett bra sätt,ja jag skulle aldrig köpa av dom,på Lagret i Stockhom finns en kille som heter Per han säljer till lagret och han byter mycket vatten få odlare har så fina diskus,nu menar jag inte att du måste byta dessa massor tänk på antalet matningar samt hur stort fiskbestånd du har.Ett välskött diskusakvarium med en väl fungerande nyss nämda skötsel är till glädje för dig din familj ocg dina vänner,en väl inredd tropisk disksubiotop i hemmat är mycket vacker man kan man sitta i timmar och njuta.Mångas säger att diskus mest står still?på detta vill jag säga det stämmer inte jag har sett diskus forcera stora rötter i akvariet och mer eller mindre rivit inrednignen med en väldans fart,ja har jag glömt något eller inte?återkommer med mer info i så fall,/Ann-Mari

              Kommentar

              • Ron426
                Användare
                • maj 2008
                • 112

                #8
                det låter bra det!

                lite egna erfarenheter att stödja en del av detta:


                sällskapet att dömma så funkar det fint i mitt kar, jag har följande raser:

                Scalare
                L-malar och royal pleco, samt andra sugmalar
                pansarmalar, metall och långsträckt
                praktbotior
                neontetror,koppar och rödmunstetror
                bilfisk


                jag kör 1-2 vattenbyten per vecka och det tycks fungera fint med mitt 540L kar, vilket håller ett stim på nu 10 discus. jag byter minst 50% vatten varje gång

                discus tycks bli modigare vid större stim. samt att ju större dom är, men det tycks räcka med att ett par e störst och det ger mod till resten, då hela stimmet e tuffare en scalarerna vid matning!. alla mindre discusar tycks alltid följa efter de stora vildfångade grön discus.

                jag har en hylla i ett hörn som ger skydd och skugga, där står dom då och då och vilar

                jag har även lärt mej att köpa halvstora diskusar minst då de värkar svårt att växa dem stora från små, mina biffigare discus e då friskast, jag hadde otur med nogra små discus, medans resten lever ett friskt liv. men jag kan ha fel då dessa tre alla var samma kull och möjligen hadde nått fel
                http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Jo Ron426 jag glömde bort och nämna en sak,när man köper diskus bör man köpa en så jämn storlek som möjligt så att alla vid matningstillfället får mat ´har man för stora med för små kan dom små få mindre då dom stora tar det mesta/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Ron426
                    Användare
                    • maj 2008
                    • 112

                    #10
                    jo, tur jag har mitt lilla knep då, för jag ger de stora ett block mygglarver först så kan jag ge dom mindre sedan medans dom e upptagna dock så e dom små rätt tuffa då dom snor mat framför ögonen på de större!. men det e nog en sån sak som varierar från akvarie till akvarie
                    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      Man bör också ha en dämpad belysning när man håller diskus,inte spotlights,/Ann-Mari PS Fortsätter så småningom med odlingsbiten

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Man bör också ha en dämpad belysning när man håller diskus,inte spotlights,/Ann-Mari PS Fortsätter så småningom med odlingsbiten
                        Det råder delade meningar om bel
                        tex Stendke säger att man ska ha mycket belysning så ser inte Diskusarna ut
                        och då blir dom inte lika lätt stressade
                        jag håller med
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Det råder delade meningar om bel
                          tex Stendke säger att man ska ha mycket belysning så ser inte Diskusarna ut
                          och då blir dom inte lika lätt stressade
                          jag håller med
                          Hej

                          Den här kommentaren handlar inte om diskus, men hur stressad en fisk blir beror på massor av saker. Ljuset i akvariet är en och ljuset utanför en annan.

                          Hur mycket rörelse det är runt akvariet en tredje. Firrar i akvarier med mycket rörelse är generellt sett mindre skygga. Vildfångad fisk är generellt sett skyggare än andra.

                          Jag har hört påståendet att diskusarna på Danmarks Akvarium byts ut en gång i halvåret då de går ner sig av stress pga av besökarna. Men kan det verkligen vara sannt eller är det elakt förtal, eller de byter ut dem av annan orsak? Jag vet när jag hörde det (med Spångas Danmarksresa) men minns inte vem som sa det, guiden eller någon deltagare. Jag vill bara veta om någon vet hur det ligger till.

                          Jag skulle ju gissa att det i akvarier med mycket fart runtomkring är bäst med ljust. I akvarium med lugn och ro blir de stressade av allt nytt utanför och då är nog dämpad bättre.

                          Jag har också känslan av att firrar gillar lite öppen yta som de har uppsikt över. Jag har haft akvarier med mycket inredning med kortsidan ut mot rummet och i princip alla andra sidor täckta - Då trycker firrarna mot frontrutan.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 23 juni 2008, 10:10.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Förstod inte mycket av vad du skrev men
                            jag har alldrig sett en diskus som är stressad av att vara i en bra miljö med mycket ljus
                            tror att dom flesta Diskusar kommer från Ekvatorn
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ola skrev
                              Jag har hört påståendet att diskusarna på Danmarks Akvarium byts ut en gång i halvåret då de går ner sig av stress pga av besökarna.
                              ------------------------------------------------------
                              Hörsägen eller sanning
                              nu får du berätta vem exakt som sa det, dåligt påstående men jag kan ju ha fel
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...