Hur stort kan ett apistogramma revir vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Koi-fantast
    svarade
    Jag är säker på att antalet hanar i akvariet spelar stor roll när det gäller storleken på reviret. Den dominanta hanen skulle aldrig orka jaga iväg typ 10 andra hanar utan skulle nog minska ner på sitt revir, eller ha tillfälliga revir eller gå in i väggen.. Och jag tror också att det kan bero på kombinationer av individer. Dock, tror jag att det odlas mest på den dominante och finaste fisken vilket säkerligen påverkar hur avkomman blir, men även vf fisk kan säkert få spelet ibland.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    startade ett ämne Hur stort kan ett apistogramma revir vara?

    Hur stort kan ett apistogramma revir vara?

    Efter att ha läst en massa(strunt rent av kanske) kom jag fram till att på en bottenytan på 200x60 cm borde man kunna få in fyra eller fem Apistogrammahannars revir. Nu i efterhand efter ett par sorgliga dödsfall går det bara 3 honor och 2 hannar av Agassizi i karet och det som jag tycker är mest fantastiskt är detta:

    Karet är väldigt tätt planterat, fullt av Backtonature moduler och rötter, men likförbaskat är det bara ETT revir i karet. Den dominanta hannen äger hela karets yta och så fort den andra hannen tittar fram jagas han in i ett buskage efter en ganska lång jakt bland växter och rötter.

    Så frågorna är:

    Kan man ha ett långt nog akvarium för att dominanta hannar ska låta bli att jaga varandra och stanna vid en tänkt revirgräns?

    Var går i så fall gränsen? Efter 2,3,4,5 eller 27 meter?

    Spelar väl ingen praktisk roll, men det skulle vara kul att veta var gränsen går, man är ju nyfiken.


    PS! Jag är inte ute efter att lösa konflikten i sig. Jag är bara nyfiken på hur stort revir de kan ha egentligen.
Arbetssätt...