Fan, min stolhet är nästan död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gäst
    Gäst svarade
    Hur grov är ekgrenen ni resonerar kring?
    Om det bara är frågan om en enda tunn liten kvist så betvivlar jag starkt att den skulle kunna dödsförgifta fiskar i ett 600-liters kar. (även om den vore dagsfärsk)

    Mvh/Andreas
    Senast redigerad av Gäst; 25 april 2008, 18:17.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Det beror på definitionen av färsk. Den var full med mossa sprucken, mörkbrun, men fortfarande hård. Sågade av en bit i en ände och den hade en helt annan färg än nysågad ek.

    Hursomhelst så verkar (peppar peppar) problemen med sjuka fiskar vara slut nu och vore det inte lite mysko om bara en art av 7 i akvariet skulle vara känsliga för eventuella tanniner?

    Lämna en kommentar:


  • Pelle
    svarade
    Det är inte relevant om det är ek, eller inte. Det är om det fortfarande finns färsk ved i grenen som är problemet.

    Mvh/

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Tanken har slagit mig, men jag har läst på så många ställen att ekgrenar är ofarliga. Fast det kan ju vara fel.

    Men hursomhelst så har jag flyttat Pucallpaensisarna till ett eget litet 90 liters "karantänkar" där de får gå ett par månader så får vi se. Sen flytten i helgen har ingen fisk sjuknat in i det stora karet och där går ju en hel del annan fisk.

    Lämna en kommentar:


  • Pelle
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Vattnet har varit huvudmisstänkt hela tiden, men är nu utbytt till 80% med osmosvatten så jag har avfärdat det nu.

    Eftersom inga andra fiskar drabbas och de "insjuknar" en och en med veckor eller dagars mellanrum så lutar det åt nån sjuka. Bortsett från backtonature, ett par mangrove/teakrötter och en ekgren finns inget mer än sand och växter, pumpar slang och värmare i karet.

    Och framför allt efter att ha flyttat den senast insjuknade fisken till karantän och medicinerat med bland annan malakitgrönt så har den fisken hållit sig i liv i två dagar nu. Övriga dog samma dag. Tyvärr ser det inte ut att återfå balansen så det känns bara som livsuppehållande sjukvård just nu.

    Knepigt knepigt...
    Ekgren? Kan det finnas kvar färsk ved i den? Färska trädgrenar eller rötter kan vara det som är förklaringen. De kan utsöndra en hel del otreviga saker. (Och det gäller även lövträd)
    Har själv råkat ut för massdöd när jag har experimenterat med dyligt (för länge, länge sedan )

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Vattnet har varit huvudmisstänkt hela tiden, men är nu utbytt till 80% med osmosvatten så jag har avfärdat det nu.

    Eftersom inga andra fiskar drabbas och de "insjuknar" en och en med veckor eller dagars mellanrum så lutar det åt nån sjuka. Bortsett från backtonature, ett par mangrove/teakrötter och en ekgren finns inget mer än sand och växter, pumpar slang och värmare i karet.

    Och framför allt efter att ha flyttat den senast insjuknade fisken till karantän och medicinerat med bland annan malakitgrönt så har den fisken hållit sig i liv i två dagar nu. Övriga dog samma dag. Tyvärr ser det inte ut att återfå balansen så det känns bara som livsuppehållande sjukvård just nu.

    Knepigt knepigt...

    Lämna en kommentar:


  • Koi-fantast
    svarade
    Det första jag tänker på är Ph-förgiftning. Har du lågt ph i karet och bytt mycket vatten, eller mycket slam som gjorde att du hade lågt ph innan vb? Det kan ju också vara något medel från vattenverken..

    Lämna en kommentar:


  • Danne_K
    svarade
    Alltså det låter ju oneklingen som en förgiftning av någon sort. Du har inte något i närheten som kan orsaka det? något nymålat (borde iofs ha torkat vid det här laget) har du något i tanken som kan orsaka det (typ någon typ av plast som inte är riktigt lämplig) vars står tanken? finns det något i närheten som kan ha någon inverkan?

    Har du någon som har samma vatten och har samma eller likande fiskar som du? (kanske man kunde utesluta att det är något fel på själv vattnet)

    Lämna en kommentar:


  • patrickeriksson
    svarade
    Är det någon som vet hur mycket koppar man kan ha i vattnet utan att det är skadligt för fisken? Jag kollade den kemiska analys som gjordes när vi grävde brunn men koppar fanns inte med.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Skulle tippa på att det är någe annat som läcker ut i vattnet.
    För att så fördröjd effekt har det inte.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ok, nu börjar det här bli riktigt jobbigt. Ännu en fisk har börjat rotera och jaga sin svans idag. Så byte av 75% av akvarievolymen till osmosvatten har inte hjälpt. Kan det vara så att det är en fördröjd förgiftningseffekt från kloramin och annat så att det bara är en tidsfråga innan alla kolar vippen eller ska jag leta efter fler orsaker?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Nä det räcker med det du lagt i. Bra att du tog ur en så stor mängd som du gjorde. Det du bör hålla koll på är Ph värdet så att det inte störtdycker.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Tömde karet på cirka 400 liter vatten igår och fyllde sen på med cirka 180 liter osmosvatten, salt, Nutrafin Cycle och Aqua+. Fiskarna mår bra idag på morgonen så någon snabb chock blev det i alla fall inte. För säkerhetsskulle värme jag osmosvattnet med doppvärmare innan det gick i.

    Funderar lite på om jag borde tillsätta nåt mer till vattnet i form av spårämnen. Jag har även en flaska fullgödning för växter från Amtra, men det lär väl inte göra fiskarna gladare så den har jag låtit bli.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Kanon Olorin, jag återkommer så snart allt är ihopapusslat.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Tack ska du ha. Säg till när du ska bära stora karet förresten så kommer jag LN.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...