Apistogrammoides pucallpaensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Apistogrammoides pucallpaensis

    Hej.

    Jag är nu ägare till fem VF Apistogrammoides pucallpaensis . Undrar om det finns någon mer med denna fisk i Kronoberg eller häromkring. Skulle gärna köpa någon fisk från en stam med mycket blå färg i.

    Sen undrar jag varför de heter Apistogrammoides pucallpaensis och inte Apistogramma pucallpaensis. Vad är skillnaden?
    Senast redigerad av DaRe; 28 december 2011, 08:31.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Rikard
    Användare
    • augusti 2003
    • 57

    #2
    Häftigt! jag vet inte den exakta skillnaden mellan apistogramma och apistogrammoides men jag har för mig att den är väldigt liten. Det skulle vara häftigt med lite bilder

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      Apistogrammoides betyder faktiskt "Apistogramma liknande". Det finns bara en art i Apstogrammoides släktet och det är Pucallpaensis. Det skiljer sig bara från Apistogramma-arterna genom att den har åtta fenstrålar i analfenan, vilket inte någon apistogramma art har.
      Sen är den inte så extremt liten. Den blir ungefär stor som Borellii eller Commbrae. Jag har haft alla de tre ovan nämnda arterna. Och jag tycker nog att Commbrae kan anses som den minsta av de tre.
      Sen finns det andra arter som är mycket mindre än så, men de har inte dykt upp på den svenska marknaden än, vad jag vet.

      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Lite avis är man allt. Kollade efter i min bok. Skillnaden verkar vara att apistogrammoides har fler strålar i analfenan (7-9), medan apistogramma oftast har 3, i några fall 4-6. Sidolinjen lär också gå på annat sätt hos apistogrammoides än hos apistona.
        Lycka till med firrarna och posta gärna foton.
        Mvh Niklas
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Hur tog sig dina pucallpaensis ut Pelle? Det sägs att de ska vara skygga, men mina är så här långt heltappra. En liten hona stirrade ut en skalare så han vände på klacken och ingen har hittils gömt sig under några av alla eklöv jag dumpat i för deras skull. Coola firrar

          Vad har du förresten för fisk nu Pelle?
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Jag hade några vildfångade för en massa år sedan. De var inte speciellt skygga. Men jag upplevde dem som ganska svåra, de lekte några gånger, men de lyckades inte behålla ynglen av någon anledning. Men det är en mycket trevlig dvärgciklid. Kommer definitivt att köpa några om det dyker upp ett tillfälle.

            Just nu har jag väldigt lite fisk, Jag minskade ner mitt akvarie antal från 16 till 10st för ett halvår sedan, efter en nedgång i intresset. Men nu börjar det komma igång igen!
            Jag har några Ap. Commbrae och ett 20 tal Ap. Borellii plus ett 15 tal Nyckelhåls ciklider. I övrigt så har jag massa guppy här och var (som sällskap åt Apistona) ,en stor Laetacara hane. Corydoras paleatus, Massor av Ancistrus, Vietnamesisk kardinalfisk. plus en del annat som jag inte kommer på just nu.

            Själv då, Olorin?

            Mvh/ Per

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Förövrigt i mitt kar finns inget speciell förutom att det är lite överbefolkat. Jag hade svårt att hitta någon apisto så jag hann få i 3 ancistrus, 5 corydoras sterbai, 5 skalarer(som jag ångrar nu, de känns alldeles för dominanta) och rosentetror och neontetror. Frågan nu är om jag ska skaffa ett kar till och flytta över lite fisk eller om jag bara ska försöka göra mig av med skalarerna. Fördelen med ett kar till är ju uppenbar, då skulle jag kunna ha lite borelli där. Stod och velade mellan Borelli och Pucallpaensis.

              I vilken landsända finns du förresten, jag sitter mitt i mörkaste småland.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Jo, scalarer kanske inte är det mest optimala sällskapet till Pucallpaensis, speciellt inte om du siktar på lite avkomma från dem. Scalarer är notoriska yngelrövare. De är imponerande jägare, trots deras "märkliga" utseende.

                Jag bor andra änden av sverige, v-norrland.

                Mvh/ Per

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Letar fortfarande efter någon som vill ha mina allt glupskare skalarer, men eftersom jag nu håller på att sätta upp ett 600 liters för Apistona(så jag även kan få in fler Apisto) så kanske skalarerna kan få gå kvar i den gamla karet så det löser sig nog.

                  Pucallpaensisarna är intressanta små firrar. Hade ingen aning att de växlade färg så mycket. Har en hanne som krupit över 3 cm i längd. Ibland är han nästan helt gul, ibland grön och ibland grönmelerad med en markant sidolinje. Känner du igen det beteendet Pelle?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    GJorde en intressant iaktagelse igår. Mina två Pucallpaensishannar möttes vid en rot och bestämmde sig för att göra upp. Båda blev helt gula och ögonen knallsvarta. Svarta som på aliens på film! Har aldrig sett det förr på någon fisk - coolt. Sen dansade de lite och bet sig fast i läpparna, hade en liten dragkamp som den större vann. Då bytte den mindre om till ynglefärgdräkt igen. Häftiga fiskar, till och med min fru kunde se varför jag valt dessa "små oansenliga fiskar".
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      #11
                      Har du några foton på dem?

                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Jag har en del bilder på dem nu, inte superbra, men några hyggliga har jag. Dessvärre har jag inget vettigt sätt att länka in dem i forumet.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Jag har en del bilder på dem nu, inte superbra, men några hyggliga har jag. Dessvärre har jag inget vettigt sätt att länka in dem i forumet.
                          Du kan antingen bli medlem för att du gillar detta gäng eller så kan du kolla på min länk.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Jag är lite skeptisk till att bli "tvingad" till att bli medlem för att andra vill se mina fiskar. Tycker det är kontraproduktivt snålt att ha ett forum där man inte får länka in bilder(ens från andra sajter).
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Som medlem kan du lägga in bilder i dina inlägg.
                              Är du inte medlem så kan du visa dina bilder genom att lägga in en länk där bilden finns, din hemsida t.ex eller nån bildhemsida där man kan lägga upp sina bilder.

                              ex http://www.aquafish.info/pleuroegg.jpg

                              Så nu kan du ändra i din signatur
                              Senast redigerad av Wilhelm; 25 januari 2008, 11:19.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...