Ovanliga Laetacara släkten/arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    Ovanliga Laetacara släkten/arter

    Undrar vilka ovanliga fiskar det finns idag av Laetacara släktet.

    Laetacara thayeri =
    Laetacara flavilabris =
    Laetacara dorsigera =
    Laetacara curviceps =
    Laetacara fulvipinnis =

    Är dessa ovanliga/vanliga och isåfall hur mycket på skalan 1(betyder väldigt ovanliga), 10(mycket vanliga)

    Kolla gärna på www.fishbase.se för att hitta såkallade bilder och fakta.
    __________________________________________________ ____________

    Laetacara thayeri = 2
    Laetacara flavilabris = 2
    Laetacara dorsigera = 6
    Laetacara curviceps = 8
    Laetacara fulvipinnis = 2

    Är min gradering.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428
  • Rikard
    Användare
    • augusti 2003
    • 57

    #2
    umm, får man fråga varför du undrar?

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Ursprungligen postat av firefox75

      Svårt att svara på eftersom troligtvis ingen har en klar bild över hur väl spridda de olika arterna är i hela landet, och hur ofta det tex föds kullar, men en uppskattning:

      Laetacara thayeri = Hyggligt vanlig. Figurerar i sthlms-butiker och finns relativt ofta på listorna.
      Laetacara flavilabris = Ovanligast i detta gäng om man skå gå på ovan nämnda premisser.
      Laetacara dorsigera = Mkt vanlig.
      Laetacara curviceps = Mkt vanlig.
      Laetacara fulvipinnis = Sedan ett eller två år sen ganska vanlig, odlas bla i sthlmsområdet och finns i butiker/na.
      (..........)
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #4
        Min fråga var ju

        Hur pass ovanlig/vanlig dessa kan vara.

        Visst att jag har fyra lekpar av flavilabrisen spelade viss roll in
        Dock så är de svåra att få lek på...

        Flera synpunkter???
        Eller skalagraderingar
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Curviceps och Dorsigera är ganska vanliga i handeln. Därefter kommer L. sp "Buckelkopf".
          Fulvipinnis (Tidigare L.sp.Orangeflossen) har funnits i vissa affärer för ett par år sedan. Hur det ser ut idag vet jag inte.
          Thayeri och Flavilabris är mycket ovanliga i handeln. Det beror nog främst på att de inte har ett "kommersiellt uteseende", dvs vackra färger.
          De kommer inte heller få någon större spridning från privat odlare, genom att de inte verkar speciellt lätt lekta.

          Om jag graderar dem så blir det så här:

          Curviceps, Dorsigera: Vanliga

          Buckelkopf, fulvipinnis: Ovanliga

          Thayeri, Flavilabris: Mycket ovanliga

          Det är förstås i handeln, hur det ser ut i Naturen vet jag inte mycket om.

          Jag har dock läst någonstans att Thayeri är ganska ovanlig i Naturen också.
          Minns också att jag läste att de har en udda förmåga att överleva i uttorkande vattendrag genom att bädda ner sig bland de fuktiga löven och slammet när vattnet är borta.

          Mvh/ Per

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Gabbi hann före mig! Ok, Thayeri har nog blivit "vanlig" den sista tiden. Dock har jag bara sett denna art på akvarielagret i Bromma, (heder åt dig Gabbi
            Det är väl typiskt att plötsligt är en art med på lagerlistor överallt men för att sedan försvinna något år senare.
            Ett exempel är Apistogramma Gibbiceps som var hyffsat vanlig på 80 talet, men som har blivit väldigt ovanlig under senare år.

            Mvh/Per

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #7
              Mycket intressant fisk, väldigt fin.
              Hur tror ni de mindre sorterna (dorsi alt. curvi) skulle fungera tillsammans med flaggciklider och scalarer?

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Det funkar alldeles utmärkt! En nästan perfekt kombination om man gillar lugna och intressanta ciklider.
                Det är precis som du skriver också: "dorsi alt. curvi". Curviceps och Dorsigera funkar inte ihop. Jag hade en grupp Curviceps och en grupp Dorsigera i mitt 550 liters. Curviceps blev konstant terroriserade av Dorsiger. De gick helt enkelt inte ihop.

                Mvh/ Per

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #9
                  Tack Pelle, ska bli intressant att blanda i.
                  Hur fungerar dessa akvariet, vill de vara en grupp på 5-6st eller klarar de sig på 3-4.
                  Har 6 scalarer, c:a 4-5cm, och tänkte i nästa vecka köpa 3 flaggciklider dessa är c:a 3cm, hur månge vore okej att ha i då?
                  //PD

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    Det finns troligen 2-3 obeskrivna Laetacara. Den som kallas curviceps är troligen flera arter. Det är inte självklart vilken art som är curviceps eftersom typexemplaren är akvariefiskar i dåligt skick med osäkra lokaluppgifter.

                    Känner någon till någon odling i Europa av L. flavilabris eller L. thayeri?

                    L. flavilabris har jag inte sett sedan 70-talet men den lär finnas i Norge.

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      #11
                      Hej Erik

                      Har du några referenser till den uppgiften att det kan röra sig om flera oidentifierade arter som går under namnet curviceps?

                      Dala

                      Eftersom det bara är 250 litrs volym, så rekommenderar jag att du bara håller ett par av vardera arten. Skalarer och flaggciklider blir rätt stora med tiden. Flagg cikliderna måste du nog hitta ett större hem åt, om nåt år. (Kanske ett 500 liters kan vara nåt att planera för? )

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pelle
                        Dala

                        Eftersom det bara är 250 litrs volym, så rekommenderar jag att du bara håller ett par av vardera arten. Skalarer och flaggciklider blir rätt stora med tiden. Flagg cikliderna måste du nog hitta ett större hem åt, om nåt år. (Kanske ett 500 liters kan vara nåt att planera för? )
                        Absolut, när de blir för stora för detta så blir det dags för mellan 5-700l.
                        Detta är trots allt mitt första akvarium, fick det av en gammal polare som rensade garderoben.

                        Men vad menar du med att bara hålla ett par av vardera arten?
                        Dvs, 2 fiskar av vardera art?
                        Trodde man kunde ha fler i nu när de är små, vet inte hur lång tid de kan växa till sig?

                        //Patrik

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av dala
                          Absolut, när de blir för stora för detta så blir det dags för mellan 5-700l.
                          Detta är trots allt mitt första akvarium, fick det av en gammal polare som rensade garderoben.

                          Men vad menar du med att bara hålla ett par av vardera arten?
                          Dvs, 2 fiskar av vardera art?
                          Trodde man kunde ha fler i nu när de är små, vet inte hur lång tid de kan växa till sig?

                          //Patrik
                          Det hela beror på vilken flaggciklidsart du väljer dala, det finns nämligen några mer eller mindre vanligt förekommande att välja på, kolla t.ex artregistret och fishbase så får du lite perspektiv (Mesonauta....). Snälla flaggor med en normal vuxenstorlek på 10-12 cm lär funka alldeles utmärkt i ett 250-liters. Att däremot skaffa flaggor med en potientiell vuxenstorlek på drygt 20 cm och lägga pressen på sig själv att man måste skaffa ett större akvarium är "onödigt motiverande"...

                          När det gäller skalarerna så är det vettigt att ha en liten grupp som du nu har tills de parar ut, sen kan det bli lite trångt när det eventuellt skall lekas och reviren skall försvaras.

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • dala
                            Användare
                            • november 2007
                            • 154

                            #14
                            Tack för tipsen, men det var den sorten som bara blir kring 10-12 cm som jag hade tänkt mig nu till detta akvarie.
                            Men det kommer ju ändå bli för litet med tiden och då är det dags för större

                            Undrar däremot hur lång tid det kan ta för mindre scalar, flagg etc. att växa till sig. Matar normalt och satsar inte alls på att föda upp dom snabbt utan den naturliga vägen?

                            //Patrik

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av dala
                              Men det kommer ju ändå bli för litet med tiden och då är det dags för större

                              -Jo, det brukar ju dock låta så...

                              Undrar däremot hur lång tid det kan ta för mindre scalar, flagg etc. att växa till sig. Matar normalt och satsar inte alls på att föda upp dom snabbt utan den naturliga vägen?

                              Ge dem ett år lr så...
                              (Ngn Laetacara skulle nog passa fint med dem som redan betonats.)

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...