Apistogramma iniridae (frågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    Användare
    • januari 2005
    • 31

    Apistogramma iniridae (frågor)

    Någon som har erfarenhet av Apistogramma iniridae? Hur känsliga är de? Är de svårlekta och hur stor chans är att ynglen överlever i ett akvarium där det även bor tetror och corydoras? Och så undrar jag om någon vet var jag kan hitta såna i Göteborg?

    Jag har fått lite svar om dem på ett annat forum, men jag vill gärna veta så mycket som möjligt.

    Även A Elizabethae är intressant. Så är det någon som har egna erfarenheter att berätta om denna art får ni gärna göra det också.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men."

    - Alice Walker
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Jag hade ett gäng 7-8 stycken på 70-talet. Jag fick se levande djur för första gången sedan dess för något år sedan i en butik i Stockholm.

    En favorit! Snäll och elegant men utan skrikiga färger (på gott och ont).

    De var inte särskilt territoriella. Fast akvariet var 2 m långt förståss...

    Jag hade två andra Apistogramma-arter, en Laetacara, Corydoras hastatus (tror jag) samt troligen någon tetra tillsammans. Allt vildfångat. Alla gick bra ihop utom en cacatuoides-hane som försökte klå upp alla andra cichlider, men de övriga var för många så han lyckades aldrig skada någon. Fast några yngel blev det ju aldrig i det karet.

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • juni 2002
      • 212

      #3
      jag har haft Apist I för några årsen. Mycket trevlig ciklid. Men fick gå ner till mycket surt vatten innan jag fick romen att kläckas. tyvär så fick alla mina fiskar i den vevan cammalanus maskar.Och då fick jag inte tag i rätt botemedel.
      Lasse.H

      Kommentar

      • batski
        Användare
        • januari 2005
        • 31

        #4
        Jo de kommer från surt vatten. Det kanske är en bra idé att lägga några mandelblad i akvariet.

        Skrikiga färger har mina kardinaltetror så det gör ingenting i fall de andra fiskarna har lite mer dämpade färger.

        Enligt vad jag läst kan de bli liter drygt 7 cm, men jag antar att det är maxstorleken. Hur stora brukar de bli i vanliga fall?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men."

        - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          Användare
          • januari 2005
          • 31

          #5
          Skulle det förresten funka med 2 hanar i ett akvarium som är 100x50x50 cm?

          Det finns en del rötter och växter.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men."

          - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...