Diskustråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Diskustråden!

    Hej!
    Jag tar mod och startar diskustråden,vet inte om det finns en redan??det skrivs mycket om trofffar så diskus (Akvariets konung)borde få en tråd,skriv på nu alla som har diskus eller funderar på och köpa,Mvh Ann-Mari
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Jag tar mod och startar diskustråden,vet inte om det finns en redan??det skrivs mycket om trofffar så diskus (Akvariets konung)borde få en tråd,skriv på nu alla som har diskus eller funderar på och köpa,Mvh Ann-Mari
    Jag funderar på att köpa, men vilka är snyggast?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Rent vatten det beror på vilka du själv vill köpa,det finns en stor mängd odlade varianter som du kan välja mellan köp dock inte VF om du är nybörj för dom kräver lite mer,däremot har du röd turkos i mitt tycke den snyggaste odlade varianten,hör gärna av dig så får du tips,håller just nu på med mitt odlingsrum som ska vara klart i höst,där kommer jag och ha 4 st lekakvarier etc etc,och en del stora akvarier,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Rent vatten det beror på vilka du själv vill köpa,det finns en stor mängd odlade varianter som du kan välja mellan köp dock inte VF om du är nybörj för dom kräver lite mer,däremot har du röd turkos i mitt tycke den snyggaste odlade varianten,hör gärna av dig så får du tips,håller just nu på med mitt odlingsrum som ska vara klart i höst,där kommer jag och ha 4 st lekakvarier etc etc,och en del stora akvarier,Mvh Ann-Mari
        Jag har en kompis som har VF är det inte bäst att satsa på sådana?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Rent vatten jag rekommenderar dig att ändå börja med odlade varianer för går något fel så förlorar du en ma ssa på det kör du däremot till och börja med odlade varianter så lär du dig så småningom att hantera VF man måste kunna gå innan man kan springa,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • edlund
            Användare
            • februari 2005
            • 152

            #6
            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Rent vatten jag rekommenderar dig att ändå börja med odlade varianer för går något fel så förlorar du en ma ssa på det kör du däremot till och börja med odlade varianter så lär du dig så småningom att hantera VF man måste kunna gå innan man kan springa,Mvh Ann-Mari
            Håller inte med riktigt.Vildfångade i bra kondition e väldigt tåliga och går bra att ha i vanligt kranvatten men trivs bäst i mjukt vatten.Alltså handlar det om kondition.Sen att det skulle dö en massa e samma sak på odlade.Sen så finns det sjukdomar som odlade får men inte vf.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Som diskusnovis måste jag ändå säga att VF diskus är oförkämt billiga. En VF grön tefe i bra kondition brukar ju ligga på 350-400kr i bra storlek, och det brukar man ju få betala för odlade tunnisar.
              Tony Englund

              Kommentar

              • edlund
                Användare
                • februari 2005
                • 152

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Som diskusnovis måste jag ändå säga att VF diskus är oförkämt billiga. En VF grön tefe i bra kondition brukar ju ligga på 350-400kr i bra storlek, och det brukar man ju få betala för odlade tunnisar.
                Sen så e dom rätt tacksamma för den mat dom får.Äter precis allt till skillnad från vissa odlade som har blivit bortskämda

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Edlund jag håller inte med dig, en nybörj bör börja med odlade varianter att VF skulle vara tåligare är väl inte hela sanningen heller,odlade är ju trots allt tåligare vad gäller kranvatten dom är ju trots allt född i det,ta ett ex Heckel dom kräver skötsel lite över det vanliga och dom ska man absolut inte sätta i händerna på en nybörj,en nybörj som begår dom vanilgaste felen just pga att personen i fråga inte lärt sig hantera VF kanske tappar intresset totalt om dom får för svåra fiskar som nybörj,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • edlund
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 152

                    #10
                    Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Edlund jag håller inte med dig, en nybörj bör börja med odlade varianter att VF skulle vara tåligare är väl inte hela sanningen heller,odlade är ju trots allt tåligare vad gäller kranvatten dom är ju trots allt född i det,ta ett ex Heckel dom kräver skötsel lite över det vanliga och dom ska man absolut inte sätta i händerna på en nybörj,en nybörj som begår dom vanilgaste felen just pga att personen i fråga inte lärt sig hantera VF kanske tappar intresset totalt om dom får för svåra fiskar som nybörj,Mvh Ann-Mari
                    Jag har kört heckel i flera år i vanligt kranvatten o jag upplever inte att dom skulle vara svårare än andra.Men allt handlar hur konditionen dom är i och hur inkörda dom är i kranvatten.Sen vet jag folk som fått sina tefe/blåa leka i vanligt kranvatten så vi har delade åsikter på det.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Som diskusnovis måste jag ändå säga att VF diskus är oförkämt billiga. En VF grön tefe i bra kondition brukar ju ligga på 350-400kr i bra storlek, och det brukar man ju få betala för odlade tunnisar.

                      Hmm Tony Den butiken har jag inte hittat. Sedan är det givetvis så att de bästa exen av Vf aldrig når hit. De dår direkt till Usa , Japan o tyskland Får vi någon av denna de bra exen så är det bara o gratulera.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • rent vatten
                        Användare
                        • november 2005
                        • 530

                        #12
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Edlund jag håller inte med dig, en nybörj bör börja med odlade varianter att VF skulle vara tåligare är väl inte hela sanningen heller,odlade är ju trots allt tåligare vad gäller kranvatten dom är ju trots allt född i det,ta ett ex Heckel dom kräver skötsel lite över det vanliga och dom ska man absolut inte sätta i händerna på en nybörj,en nybörj som begår dom vanilgaste felen just pga att personen i fråga inte lärt sig hantera VF kanske tappar intresset totalt om dom får för svåra fiskar som nybörj,Mvh Ann-Mari
                        Jag vet inte om VF discus är svår?. Men jag har andra fiskar som är VF b,la, en massa malar och det går i alla fall bra med dem.Sedan så är jag nog ingen nybörjare heller, jag har hållt på några år men ej med discus.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Hej!
                          Vad jag menade Rent vatten med nybörj det är om du hållit på med diskus,man bör ha lite basfakta om man går in på VF självklart bestämmer du själv vilket du vill börja med mina råd är mer som hjälp till dig,jag kä nner en som började med Heckel utan att veta ett dugg om skötsel och fiskarna strök med hela bunten,Mvh Ann-mari

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #14
                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Vad jag menade Rent vatten med nybörj det är om du hållit på med diskus,man bör ha lite basfakta om man går in på VF självklart bestämmer du själv vilket du vill börja med mina råd är mer som hjälp till dig,jag kä nner en som började med Heckel utan att veta ett dugg om skötsel och fiskarna strök med hela bunten,Mvh Ann-mari
                            Jag förstår, jag ska följa denna tråd plus att läsa på mig lite om fisken som jag brukar göra innan jag köper.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Det är bra rent vatten man ska alltid ta reda på fakta om fisk man ska köpa och lära sig så mycket som möjligt om dom,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...