Skalarer i mitt 120 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkwind
    Användare
    • oktober 2012
    • 24

    Skalarer i mitt 120 L

    Hej har köpt ett Juwel lido 120 L. Är 60 cm brett. 40 cm djupt och mellan 50-60 cm högt.

    Tänkte mig följande fiskar.

    2 skalarer eller behöver man fler för att de ska må bra?

    Har förstått att de passar bra ihop med sydamerikanska fiskar. Är det samma för alla skalarer? Är inte direkt ute efter stora altum. Vill hellre ha lite rolig färgsättning/mönstring typ koiscalar eller svarta eller de där typ marmorscalar eller finns det någon som har lite mer färger?

    Tänkte mig någon stimfisk typ neon tetra eller liknande.

    Kanske någon till fisk typ någon färggrann ciklid och där antar jag man ska kolla på sydamerikanska arter. Gärna några starka färger.

    Funderade även på någon kuliål samt lite snäckor (rengörande?) och/eller räkor. Någon mal eller praktbotia för att hålla rent. Eller någon annan botia.

    Är det något av detta som inte är hållbart? Vill inte ha för stora fiskar så det blir för trångt. Tänkte skalarerna skulle vara huvudnumret och sedan lite mindre fiskar runt omkring.
    Senast redigerad av hawkwind; 24 oktober 2012, 23:09.
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Ta inte illa upp nu om jag misstänker att du är ett troll, men jag tror att det ligger ett par tre akvarister runt om i Sverige nu och kippar efter andan.

    För det första ska man nog ha ett minst dubbelt så stort akvarium som 120L till scalar.
    Vidare skulle jag inte blanda neontetror med scalar, då scalarerna kommer snaska i sig dina tetror på nolltid.

    Om du är intresserad av sydamerikanska fiskar, skulle jag istället rekommendera ett eller två par dvärgciklider tillsammans med några tetror och någon mal.

    Välkommen till forumet förresten!

    Kommentar

    • hawkwind
      Användare
      • oktober 2012
      • 24

      #3
      Näpp inget troll. Kan erkänna att det är mitt första akvarium, hade i å för sig ett litet när jag var mycket yngre. Trodde inte det skulle vara några problem med scalarer i mitt 120 L. Är ju ganska högt ändå. Var därför jag tänkte två scalarer plus någon dvärgciklid och stimfisk (tetra) för jag har läst om folk som har tetror med scalarer utan problem.

      Sen tänkte jag mest typ någon barb/kuliål/räkor/snäckor som hänger till vid botten inte skulle ta upp något utrymme för skalarerna.

      Nu vet jag inte om jag sett riktigt fullvuxna scalarer men jag tycker jag har sett ganska stora när jag varit ute och rekat och tyckte att det inte skulle bli för trångt. Men det kanske bara var jag som var naiv.

      Så det är ingen idé med två skalarer då?

      Gillar exotiska fiskar både till form och färg.

      Kommentar

      • wow
        Användare
        • oktober 2009
        • 66

        #4
        Ditt akvarium är tyvärr inte lämpligt för scalarer, 250+ är att rekommendera för de uppskattar att vara fler än bara två.

        De flesta barber kan du ha, fast skulle inte mixa kuliål med räkor, då det är stor chans att räkorna blir mat.

        Exempel på fisk du skulle kunna mixa med varandra:
        Neontetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
        Kilfläcksrasbora: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52
        Kakadua ciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
        Metallpansarmal: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301
        Äppelsnäcka: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=39

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av hawkwind
          Näpp inget troll. Kan erkänna att det är mitt första akvarium, hade i å för sig ett litet när jag var mycket yngre. Trodde inte det skulle vara några problem med scalarer i mitt 120 L. Är ju ganska högt ändå. Var därför jag tänkte två scalarer plus någon dvärgciklid och stimfisk (tetra) för jag har läst om folk som har tetror med scalarer utan problem.

          Sen tänkte jag mest typ någon barb/kuliål/räkor/snäckor som hänger till vid botten inte skulle ta upp något utrymme för skalarerna.

          Nu vet jag inte om jag sett riktigt fullvuxna scalarer men jag tycker jag har sett ganska stora när jag varit ute och rekat och tyckte att det inte skulle bli för trångt. Men det kanske bara var jag som var naiv.

          Så det är ingen idé med två skalarer då?

          Gillar exotiska fiskar både till form och färg.
          Vi har ju ett kanonfint artregister här på hemsidan, där man kan få en massa vägledning inför sin akvarieplanering. För scalare har vi denna t ex.


          Men exotiska fiskar till form och färg finns det ju massor av. Jag kan länka till artbeskrivningar till några här:




          Det var bara 3 olika dvärgciklider från sydamerika. Och du bor ju i göteborg, så utbudet är ju himmelskt jämfört med det jag får leva med.

          Att planera ett nytt akvarium är bland det roligaste som finns, men jag brukar rekommendera att man tar det lite lugnt och överväger allt innan man pytsar i fiskar. Nu talar jag av egen erfarenhet. Alltför ofta har man slängt i fisk som man sedan ångrat och velat ha nåt annat istället.

          Kommentar

          • hawkwind
            Användare
            • oktober 2012
            • 24

            #6
            Okidoki inga scalarer då.

            tack för tipsen. Tänker ta god tid på mig för det finns så mycket att kolla upp. Tänkte försöka fixa en schyst bakgrund först. Sen när jag fått i växter och vatten och låtit det gotta till sig tänkte jag börja med ett stim tetror. Det var därför jag ville veta om de funkar med scalarer men det får nog bli några dvärgciklid istället. Finns det bara dvärgciklider från sydamerika? Eller finns det dvärg-malawi och -tanganyika också?

            Har hittat artsökningen både här och på zoopet och det funakr bra men det finns så många fiskar att det tar tid att kolla alla.

            Praktbotia är väl för stor för mitt akvarie antar jag. Finns det någon annan som gör den nyttan den gör?

            kan man blanda flera olika dvärgciklider?

            Är det stor fördel med ett bitop akvarium för färgglada fiskar? Tänkte om det är viktigt att det är väldigt exakt för att de ska hålla sina fina färger?

            Sorry om det blir lite mycket frågor.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av hawkwind
              Finns det bara dvärgciklider från sydamerika? Eller finns det dvärg-malawi och -tanganyika också?

              Praktbotia är väl för stor för mitt akvarie antar jag. Finns det någon annan som gör den nyttan den gör?

              Sorry om det blir lite mycket frågor.
              Finns jättehärftiga dvärgciklider från Tanganyika och västafrika i alla fall. Blev just lite osäker på Malawi.
              Tanganyika:



              Västafrika:



              Istället för praktbotia skulle du ju kunna ha lite corydoras (pansarmalar). Dom äter ju inte snäckor, som praktbotian gör, men dom håller rent.

              För mycket frågor blir det aldrig. Visst vore det trist om alla bara läste sig till kunskap och inte frågade? Om vi har folk som frågar, så får vi ett levande forum, där åsikter och erfarenheter vädras. Därmed tror jag att vi utvecklar både hobbyn och oss själva.

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #8
                Ursprungligen postat av HenrikV
                Ta inte illa upp nu om jag misstänker att du är ett troll, men jag tror att det ligger ett par tre akvarister runt om i Sverige nu och kippar efter andan.

                För det första ska man nog ha ett minst dubbelt så stort akvarium som 120L till scalar.
                Vidare skulle jag inte blanda neontetror med scalar, då scalarerna kommer snaska i sig dina tetror på nolltid.

                Om du är intresserad av sydamerikanska fiskar, skulle jag istället rekommendera ett eller två par dvärgciklider tillsammans med några tetror och någon mal.

                Välkommen till forumet förresten!
                Skall erkänna att jag var inne på samma ide med troll Men det är du uppenbarligen inte Och jag kippade nog lite efter andan jag också

                Som sagt tidigare, så kan du inte ha skalarer i varje fall, jag har biotopakvarium med skalarer och dvärg samt tetra, men det är en kub på 325 liter

                Tanganyika finns det visst några snygga dvärgar/ småväxta, men du kan/ skall inte ha tetror med dem, det går inte. Helt olika vattenkrav.

                men vill du ha färgranna tetror t.ex, så varför inte satsa på ett sällskapsakvarium ??

                Välkommen till forumet
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ciklidtok
                  men vill du ha färgranna tetror t.ex, så varför inte satsa på ett sällskapsakvarium ??

                  Välkommen till forumet
                  Var går skillnaden mellan ett sällskapsakvarium och ett ciklidakvarium (dvärgcilkider i detta fall) med tetror och pansarmalar?

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ducce
                    Var går skillnaden mellan ett sällskapsakvarium och ett ciklidakvarium (dvärgcilkider i detta fall) med tetror och pansarmalar?
                    Egentligen ingen större skillnad men med ett sällskapsakvarium tänker jag Tetror, Guppy, Platy, Molly o.l det är inte så många som sätter ciklider i samband med ett sällskapsakvarium
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • roedkft
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 189

                      #11
                      Tänkte troll först också vilket väl mest är ett tecken på att många av oss är rätt insnöade Påminde mig sen om att jag när jag rekade akvarium i våras blev rekommenderad just Lido som "helt perfekt för två scalarer" i två olika butiker så det är absolut inte konstigt att undra om man är nykläckt akvarist.

                      Välkommen till forumet och fortsätt undra på! Många av oss kan en del och andra kan enormt mycket!

                      Kommentar

                      • hawkwind
                        Användare
                        • oktober 2012
                        • 24

                        #12
                        Tack för alla välkomnanden och tips. Ok inga tetror med Tanganyika alltså. Men tetror funkar med SA-ciklider eller?

                        Tanganyika har väldigt speciella krav då förstår jag.

                        Man räknar ju med en cm fisk per liter eller har jag missförstått det.
                        Funderar så här nu på följande fiskar. Rätta mig om jag tänker dumt här.

                        1 hane och 2 honor av någon av följande ciklid. ca 3x7 cm = 21 cm
                        Kakadua ciklid
                        Fjärilsciklid
                        Röd dvärgciklid

                        --------------------------------

                        1 hane och 2 honor av någon annan ciklid. ca 3x7 cm = 21 cm
                        Gärna någon med fina blåa inslag.
                        tycker Pseudotropheus cyaneorhabdos är riktigt snygg men passar inte här vad jag förstått.
                        Har hittat följande bilder som är på riktigt fina apistogrammafiskar men när jag söker på vad de heter så tycker jag många ser inte så blåa ut. Skiftar väldigt inom arten eller?




                        De kanske är kraftigt photoshoppade? Men kraftiga inslag av blått skulle jag vilja ha någon med.

                        Eller kanske någon killifisk de ser fina ut och vad jag läst mig till blir det typ 6-10 cm? Fast de kommer från afrika väl så det kanske inte passar så bra.

                        Såg även det fanns electric blue fjärilsciklid.

                        -------------------------

                        Dalmatiner molly 2 honor och en hane 3x10cm = 30 cm

                        -------------------------

                        Funderar även på någon fin guppy eller biter cikliderna på dem?

                        ------------------------

                        10 neontetror 10x5 cm= 50 cm


                        Börjar bli mycket redan nu.

                        21+21+30+50= 122 L

                        Vill inte ha det för trångt heller.

                        Men vad säger ni då om

                        -------------------
                        En grupp om 3 st ciklider (ciklider vill jag ha några i alla fall)

                        En grupp om 3 st andra ciklider, killifisk, guppy eller molly.

                        En grupp om 10 tetror.

                        2-3 små malar och lite snäckor.
                        ------------------

                        Blir det för trångt?

                        Nu blev det ett superlångt inlägg men har två frågor till. Svara på det ni orkar. Läser så mycket jag kan men det finns ju otroligt mycket att läsa

                        Låt oss säga att jag väljer att ha en grupp med 3 ciklider. Kan jag blanda en hane med två honor av en annan typ av ciklider? t.ex
                        en hane Kakadua ciklid
                        en hona Fjärilsciklid
                        en hona Röd dvärgciklid

                        eller
                        en hane kakadua ciklid
                        och två honor fjärilscilkider

                        Eller låt oss säga 6 ciklider. Två olika färgade hanar så bråkar de mindre om jag förstått rätt. Samt 2 olika typer av ciklid honor, totalt 4 honor.

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Jag rekommenderar att du skaffar 2 par dvärgciklider, ett stim tetror och någon mal.

                          Ex: 2 honor + 2 hanar av fjärilsciklid. (electric blue om du vill)
                          10-15 neontetror
                          1 ancistrusmal.
                          Anledningen att jag rekommenderar 2 par är att det är ju kul om man får yngel från fiskarna. Och det kan ju hända att någon dör eller att dom inte vill para ut.

                          Mer än så behövs inte. Cikliderna kommer (förhoppningsvis) att bilda par och skaffa revir i varsin ände av akvariet. Tetrorna kommer att irra omkring och malen dyker upp i skymningen ur sitt gömställe.

                          Jag har hemma ett 275L med 2 par Nannacara anomala , 13 colombiatetror, 3 norska flaggtetror (som jag fick), 4 corydoras paleatus och 2 ancistrusmalar. Akvariet är mer än dubbelt så stort som ditt, men jag tycker att det räcker med innvånare.

                          När man fyller med stenar, rötter och växter, så blir det inte så glest som man tror.

                          Kommentar

                          • hawkwind
                            Användare
                            • oktober 2012
                            • 24

                            #14
                            Ok. Då har jag lite att fundera på. En BTN slimline är inköpt så det blir att silikona fast den och sen starta upp karet. Sen får jag fundera lite mer vad jag ska ha men blir nog i alla fall någon vanlig fjärilsciklid.

                            Tack för alla svar.

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #15
                              Du får hemskt gärna berätta hur det fortgår med projektet (fiskval osv...) och på det här forumet uppskattar vi foton på akvarier och fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...