840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    Hej.
    Slabba med vatten,är det bättre med en massa med.och apparater.Har haft vf diskus och odlade sedan 70 och i början höll jag kollen efter hur dom andades avföring i med en massa kem mot det mesta.Vaknade upp med en tanke,hur var det att försöka efterlikna ett mer naturligt vatten med ett lågt Ph.Torv är bra,innehåller mycket som är nyttigt för svartvatten fisk.Min första vf brun diskus lek med yngel var på mitten av 70 .
    mvh Mats
    Senast redigerad av Mats; 11 september 2012, 00:11.
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Slabba med vatten,är det bättre med en massa med.och apparater.Har haft vf diskus och odlade sedan 70 och i början höll jag kollen efter hur dom andades avföring i med en massa kem mot det mesta.Vaknade upp med en tanke,hur var det att försöka efterlikna ett mer naturligt vatten med ett lågt Ph.Torv är bra,innehåller mycket som är nyttigt för svartvatten fisk.Min första vf brun diskus lek med yngel var på mitten av 70 .
      mvh Mats
      Dina argument tilltalar mig absolut - och hellre torv än kemiska preparat om man så säger. Men just det Leopoldi säger angående stabilt Ph låter samtidigt viktigt. Är det svårt att hålla ett stabilt lågt Ph? Hur löste du det?

      Det är ganska tydligt att det finns olika skolor i det här ämnet - precis som i många andra. Det man har bra erfarenhet av står man för. Och jag ifrågasätter varken din eller någon annans erfarenhet på området.

      //Kaj

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        Hej.
        Det är inte svårt ,det kommer efter hand,mycket beror på vilken torv som används.Blir bara lite arg när jag hör detta med att slabba med vatten och ostabilt vatten.Det har jag aldrig råkat ut för,man måste tänka lite och inte vräka på utan ta lite isänder,mäta och mäta så hamnar man rätt.Nu dom sista 5 åren har jag apistograma och där är det samma sak.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Det är inte svårt ,det kommer efter hand,mycket beror på vilken torv som används.Blir bara lite arg när jag hör detta med att slabba med vatten och ostabilt vatten.Det har jag aldrig råkat ut för,man måste tänka lite och inte vräka på utan ta lite isänder,mäta och mäta så hamnar man rätt.Nu dom sista 5 åren har jag apistograma och där är det samma sak.
          mvh Mats
          Vad kör du för torv och hur använder du det? Vilken sänkningstakt rekommenderar du? Var bör man landa till sist?

          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            En bild på några av diskusarna vi pratar om:



            //Kaj

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              Hej.
              Fina fiskar.Har använt torv från Granngården fräst "Stallströ" i vita balar.Hur mycket är svårt att säga.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                Ursprungligen postat av Mats
                Hej.
                Fina fiskar.Har använt torv från Granngården fräst "Stallströ" i vita balar.Hur mycket är svårt att säga.
                mvh Mats
                Jag är inte helt hemma på vattenvården och deras inbördes relation och påverkan, men sänker jag inte kh samtidigt som jag sänker ph med torven?
                Det jag har hemma är jbl torvpellets som man lägger i en nätpåse i något filterfack. Någon som vet något om dessa?

                //Kaj

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  Har inget emot låga pH värden, men då måste man hålla på och bereda vatten i förväg. Filtrera och preparera...

                  Har du 6,0 i burken och sen byter 2 ggr i veckan 50% med pH7,8...???

                  Jag har oxå lekt vildfångad diskus.... I kranvatten...8-))

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ursprungligen postat av Leopoldi
                    Har inget emot låga pH värden, men då måste man hålla på och bereda vatten i förväg. Filtrera och preparera...

                    Har du 6,0 i burken och sen byter 2 ggr i veckan 50% med pH7,8...???

                    Jag har oxå lekt vildfångad diskus.... I kranvatten...8-))
                    Hehe ja jag har ju faktiskt sett resultatet av det live och hade det inte varit för den här skiten som vi just nu diskuterar i den här tråden hade jag haft 10 av dina Maica Reds i det här karet.
                    Nej, du har rätt - det är inte aktuellt för min del att torvfiltrera ner ph't på det nya vattnet innan byte. Att inte gör det skulle innebära våldsamma svängningar i ph-värdet vid varje vattenbyte.
                    //Kaj

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      Kanon fint kar Kaj!

                      Har både brun, grön och Heckel vf.
                      Brun kör jag med vanligt kran vatten.
                      Grön har har jag torv i ytterfiltret.
                      Heckel kör jag rent osmos vatten.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Ursprungligen postat av discusred
                        Kanon fint kar Kaj!

                        Har både brun, grön och Heckel vf.
                        Brun kör jag med vanligt kran vatten.
                        Grön har har jag torv i ytterfiltret.
                        Heckel kör jag rent osmos vatten.
                        Tack discusred! Lika gott varje gång man får uppmuntrande ord.
                        När du kör med torv, då torvfiltrerar du ner ph't i det nya vattnet innan du fyller på det i karet, eller hur? Vattenbyten måste ta en himla tid då känns det som. Eller har du utrymmen för vattenreservoarer?
                        Samma sak med osmos? Måste ta en himla tid att byta vatten skulle jag tycka. Eller tänker jag helt fel?
                        Men jag har ju förstått att du mer eller mindre bor i akvarierummet för att ta hand om dina fina diskuskullar kanske vattenbytena inte spelar någon roll.
                        //Kaj

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          Man har helt klart olika förutsättning var man bor och får vattnet ifrån.

                          Det är oxå lite olika värden man får beronde vad man har för inredning i karet, ett kar med grus, rötter oxå vidare eller ett kar utan något alls mer en lekkruka.

                          Men ett kar med inredning och bara vanligt kranvatten, ligger jag på 6,7 i ph går upp till ph 6,9 när jag gör vattenbyte men sjunker på 3 timmar till 6,7 igen. Tror inte det påverkar fisken så mycket med en så liten svängning med ph.

                          När jag kör torv i ytterfiltret, så har jag bara en strumpa som ligger i ytterfiltret. Jag bytar den var 3 månad. Då får jag runt 6,3 i ph och höjs till 6,5 efter vattenbyte med vanligt kran vatten, men går ner igen på cirka 6 timmar. Samma sak där tror inte det påverrkar fisken så mycket.

                          Osmosvatten kör jag rakt ner i karet med Heckel, jag köpte ett merlin osmos filter som producerar osmos vatten i högfart. Så ett vattenbyte med osmos vatten tar 20 minter, ställer larmet på mobilen bara.

                          Så jag använder vanligt kranvatten rakt ner i baljan till brun och grön.

                          Heckel kör jag genom osmos apparaten rakt ner i baljan, ibland tillsätter jag lite minaraler till Hecklen, kanske en gång i månaden.
                          Annars tycker jag det är fullt tillräkligt med mineraler och vitaminer till mina Heckel i maten.

                          Byter vatten på yngelkaren varje dag, men annars kör var tredje dag 20%vatten i övriga kar, lägger max en halv timme till en timme i akvarium rummet varje dag i arbete, frugan anser fler timmar Men det är för jag sitter där och tittar



                          Torv köper jag på vanlig trädgårds handel, men tänk på ogödslad torv.

                          Kommentar

                          • Jonny
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 231

                            Kör också med torv i ytterfiltret + en strumpa med torv i ena filterfacket. Kör på med vanligt kranvatten o har knappt ngn skillnad på ph:t. Har däremot grunnat på tanken att man tar ut aktivtkol från ett sånt löst kolfilter man kopplar på kranen o sen fyller det med torv ist o på så sätt har man lite vunnet på det nya vattnet. Inget jag har hunnit testa än dock.

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ursprungligen postat av discusred
                              Man har helt klart olika förutsättning var man bor och får vattnet ifrån.

                              Det är oxå lite olika värden man får beronde vad man har för inredning i karet, ett kar med grus, rötter oxå vidare eller ett kar utan något alls mer en lekkruka.

                              Men ett kar med inredning och bara vanligt kranvatten, ligger jag på 6,7 i ph går upp till ph 6,9 när jag gör vattenbyte men sjunker på 3 timmar till 6,7 igen. Tror inte det påverkar fisken så mycket med en så liten svängning med ph.

                              När jag kör torv i ytterfiltret, så har jag bara en strumpa som ligger i ytterfiltret. Jag bytar den var 3 månad. Då får jag runt 6,3 i ph och höjs till 6,5 efter vattenbyte med vanligt kran vatten, men går ner igen på cirka 6 timmar. Samma sak där tror inte det påverrkar fisken så mycket.

                              Osmosvatten kör jag rakt ner i karet med Heckel, jag köpte ett merlin osmos filter som producerar osmos vatten i högfart. Så ett vattenbyte med osmos vatten tar 20 minter, ställer larmet på mobilen bara.

                              Så jag använder vanligt kranvatten rakt ner i baljan till brun och grön.

                              Heckel kör jag genom osmos apparaten rakt ner i baljan, ibland tillsätter jag lite minaraler till Hecklen, kanske en gång i månaden.
                              Annars tycker jag det är fullt tillräkligt med mineraler och vitaminer till mina Heckel i maten.

                              Byter vatten på yngelkaren varje dag, men annars kör var tredje dag 20%vatten i övriga kar, lägger max en halv timme till en timme i akvarium rummet varje dag i arbete, frugan anser fler timmar Men det är för jag sitter där och tittar



                              Torv köper jag på vanlig trädgårds handel, men tänk på ogödslad torv.
                              Ok, bra info! Kollade Merlin OSmos och den levererar enligt specen 1,7 liter i minuten vilket enbart skulle ge 34 liter...men jag misstänker att du byter mer än så?
                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av Jonny
                                Kör också med torv i ytterfiltret + en strumpa med torv i ena filterfacket. Kör på med vanligt kranvatten o har knappt ngn skillnad på ph:t. Har däremot grunnat på tanken att man tar ut aktivtkol från ett sånt löst kolfilter man kopplar på kranen o sen fyller det med torv ist o på så sätt har man lite vunnet på det nya vattnet. Inget jag har hunnit testa än dock.
                                Blir vattnet väldigt brunt av torven? Jag vill inte ha det brunt, helst.

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...