Gälparasiter? Metaller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    Gälparasiter? Metaller?

    Hej igen kära forumsmedlemmar,
    som ni kanske minns lade jag för en liten tid sedan upp en tråd där jag funderade på om några av mina scalarer drabbats av S. Vortens. Dessa fiskar har nu antingen tillfrisknat eller gått hädan. Ett problem kvarstår dock. Fiskarna kliar sig fortfarande mot blad eller rötter med jämna mellanrum och står gärna och pustar vid ytan ibland för att sedan åter simma ned och bete sig som vanligt. Såg nu att även kejsartetrorna ibland kliar sig, de hämtar dock aldrig luft. Malarna och black ghosten håller sig också nere i "djupet" så länge det inte är matdags så syrebrist borde väl inte vara fallet?
    Alla fiskar äter med enorm aptit och växer. Scalarernas fenor har blivit otroligt långa och fina och kejsarna håller just nu på att dela upp akvariet i revir och hanarna kämpar friskt för att locka till sig honor. Jag funderar nu på om det kan vara gälparasiter eller någon form av metaller i vattnet? Alla fiskar andas med båda fenorna och jag ser ingen svullnad eller liknande på någon av fiskarna.
    Hur testar jag om jag har någon typ av förgiftning av metaller eller liknande i vattnet? Jag kör iskallt kranvatten vid vattenbyte där 70 liter får stå i hinkar i några timmar för att tempen ska bli lite behagligare. Har då i aquatan i hinkarna. Övrigt vatten som går kallt ner i karet tillsätter jag aquatan för direkt i karet efter vattenbytet. Har ändrat mina bytesrutiner så att jag numera byter 160 liter en gång i veckan i akvarium på 540 liter med btn, mkt rötter och stenar etc som tar mkt volym. PH och nitrit och nitrat ska vara jättebra enligt vattenprov inlämnat för ngn vecka sedan till närmaste djuraffär.
    Förlåt för rörigt inlägg men jag hoppas verkligen på att kunna få lite hjälp! MVH /Malin
Arbetssätt...