Tomocichla Tuba (inte 'Cichlasoma' Istlanum)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Tomocichla Tuba (inte 'Cichlasoma' Istlanum)

    Oj vilken värdelös akvarist jag är!
    Jag plockade upp i lördags tre väldigt små 'Cichlasoma' Istlanum (hoppas att de är det för de va rätt dyra).
    Tordes inte ta hem dom till min Trimac eller Midas... dyrt foder i så fall
    Så jag stoppade i dom i ett stillsamt SA-kar på jobbet, så att de kan växa till sig. Skämde bort dom med röda mygg, som de åt med god aptit.
    När jag kommer hem, så surfar jag runt på de amerikanska forumena och letar info om Istlanum... och vad upptäcker jag! Mata ABSOLUT inte med röda mygg skriker alla! SOTEN![:0][]
    Suck... men de skall väl överleva en miss från husses sida hoppas jag?
    Trodde aldrig jag skulle behöva bekymmra mig om bukvattensot... trodde inte det var nåt för feta centralare
    Skall fota de små liven i morgon, och lägger upp en bild då...
    Anders L
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Man ska ju inte behöva veta allt Anli. Du har ju bara levt ditt halva liv. Jag hopppas verkligen att du kommer lära dig mer i framtiden och att du inte är fullärd. Tänk så tråkigt att vara fullärd vid 50.. (inte för att du är så gammal, väl?)
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Usch, sitter på jobbet å är nervös! En av de små är lite hängig och ser lite mer svullen ut
      Måtte det vara nåt annat än soten...
      Bra sprutt på dom annars, en del undrade om det var Malawis

      Lite konstigt att de är så känsliga, ser inte ut som växtätare direkt. Eller så är de mer känsliga som yngel.

      Robin: fast man e gammal har man saker att lära... synd bara att det tar så lång tid numer!
      Anders L

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        Hmm det ser ut som dom bli hyfsat biffiga till slut http://www.aquamojo.com/islantum/Istlantum%20203b.jpg

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Huvudet e grymt på de bilder man hittar!
          Anders L

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #6
            Istlanum er ikke en planteter, det har du nok rett i, den er omnivore. Det er bare at de første 6månedene eller når de er små, bør ikke man ikke mate de med mat med for my protein. Røde mygglarver bør man egentlig ikke mate cichlidene sine med, fører ofte til "bloat", som det gjorde hos min forrige VF festae hann, jeg anbefaler i hvertfall ikke å mate med det

            Har selv bestilt 6 Istlanum og V.regani som jeg mest sannsynlig får på torsdag...
            Preben

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              anli: förlåt, det där visste jag och borde ha berättat! de vill visst också ha rätt bra fart på vattnet och rejäl syresättning. troligen för att de är så pass aktiva som du skriver.
              fish r friend

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                anli: förlåt, det där visste jag och borde ha berättat! de vill visst också ha rätt bra fart på vattnet och rejäl syresättning. troligen för att de är så pass aktiva som du skriver.
                Rackare där...
                Ja de verkar lite flämtiga faktiskt! Får ordna lite mer sprutt i karet i morgon på jobbet! Skall komma ihåg kameran oxå.
                Anders L

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Ok, alla tre lever fortfarande fast en ser fortfarande ut att inte vara riktigt i form. Har hur som helst lyckats fotat dom idag:




                  Nå vad tror ni, är det Istlanum? Jag tycker det ser ut att var det...

                  En snubbe på "Cichlids of the Southeast" trodde mer på Tomocichla tuba och absolut inte Istlanum Spännade!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Motaguensis
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 250

                    #10
                    Anli: Håper det går bra med den, som ikke er i så god form. Det ser faktisk ut til å være en Tomocichla art, tuba eller sieboldi?!
                    Det er i hvertfall ikke Istlanum, jeg er enig i han på cichlidsoutheast...
                    Preben

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Jag kikade lite i Aqualoggen, det kan inte vara Nandopsis bartoni eller Nandopsis labridens? (Vet inte om de heter Nandopsis idag)
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Moga_
                        Användare
                        • september 2003
                        • 98

                        #12
                        Nei...holder nok en knapp på Tomocichla jeg også. Se på snutepartiet. Ikke noen tegn til predatorfjes på de der...men ting kan jo snu?

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Haha.. fantastiskt, det är som den värsta fiskadammen när man var på barnkalas som liten
                          Detta vet jag i alla fall:
                          1. De är rörliga..
                          2. Verkar villa ha syresatt vatten (andades häftigt ett tag innan jag ökade syresättningen)
                          3. Eventuellt känsliga för röda mygg.

                          oootroligt spännade! Nästan roligare så här ju. Kanske skall döpa om tråden till Tomocichla nåt...

                          Motaguensis: ja den lever fortfarande... men håller sig vid botten mest.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Nej nu ändrar jag på trådens namn!
                            Sista budet är:
                            "Looking at the new pics im 100% for tuba good luck very cool fish"
                            Tomocichla Tuba säger vi att det är så länge

                            Hm... Jarinen, du hade väl Tomacichla av nåt slag? har du (eller någon annan) några erfarenheter att dela med diga av?
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              coolt med Tubor!

                              jarinen hadde ju ett gäng Tomocichla asfraci som slogs som galningar å hadde livet av varann. (du vet dom där jättarna som går på globefish)
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...