Levande föda @ 112 liters, val av fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Jag har tre honor nu och en av dem har väldigt lite rött på sig, bara ett svagt mörkrött skimmer på buken och nästan ingenting alls på ryggfenan. Men jag är osäker på om det finns honor helt utan rött men det kanske det gör, jag har dock aldrig sett det. Fast om de är stressade så kan de bli väldigt mörka och då kan det vara svårt att se det röda, det kanske var nåt sånt med fiskarna du såg?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      citat:Men jag är osäker på om det finns honor helt utan rött men det kanske det gör, jag har dock aldrig sett det.
      Det finns honor utan rött och det finns fiskar utan fullständiga fenor och band. Sånt skräp ska man inte köpa tycker jag (nu skriver jag om akvariestammen, inte olika vildformer).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Appropå fenor, på ett amerikanskt forum så var det en som sa att alla sebror får långa guldfiskliknande slöjor till stjärtfenor då de blir större om man inte har några fenbitande fiskar med dem. Då jag har sett riktiga as till sebror på 15cm och fortfarande inte sett detta så funderar jag på om det stämmer eller om det kanske finns någon odlingsvariant med slöjfenor som inte är så vanlig här i Sverige?
        Jag ska försöka leta reda på länken till fisken i fråga...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Här är länken.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • maj 2004
            • 159

            #20
            FI: var i luleå bor du? tänkte om jag kunde komma på ett litet studiebesök?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag har inte sett någon tidigare som ser ut så där och att orsaken till att de inte blir sådana skulle vara att de hålls med fenätande fisk tror jag inte en sekund på. Det ser snarare ut som den typen av missväxt som man kan få hos fisk som simmat MED fenätande fisk. Ordväxlingen "så blir den om man håller dem länge" - "hur länge har du haft den" - "en månad" är festlig. Det är möjligt att de får knepig fenväxt när de hamnar i "pensionärsålder". Det sker med en del firrar. Samtidigt är det möjligt att stora praktexemplar blir sådana, men det är inte "snyggt" utan snarare ruffsigt och sådant "brukar" inte honorna gilla.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #22
                Aja nu blev det guppys iafall

                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Ola: Nej jag har inte heller sett det där tidigare, jag har sett andra stora ciklidhanar med några få "strån" som sticker ut men det där ser ut som något helt annat, hela fenan har ju liksom förlängts. Väldigt skumt.

                  johan: Du får mer ut av ett besök hos Rolle, jag har bara småfisk idag, alla "monster" är sålda. Men jag tror Rolle kan ha kvar min gamla jaguarhane, den går i så fall i redtailkaret, den borde du kika på, eller köpa.

                  Laesk: Snyggt inrett! Perfekt för ett par sebror hehe
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • johan eriksson
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 159

                    #24
                    FI: jaguaren var inte i redtail karet när jag var dit i lördags. jag håller också som bäst att mata upp alla små yngel jag köpt, hur hårt kan jag mata zebraikliderna? finns det nån risk med att mata de så att magen ser ut som en boll?

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Jasså? Här var det Lulebor i farten
                      Varför inte gå med i våran akvarieförening?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

                        finns det nån risk med att mata de så att magen ser ut som en boll?
                        Jag undrade också detta tidigare då jag har några små hybrider som alltid roffade åt sig mat tills de var smällfeta, svaret jag fick var att vuxna fiskar uppväxta på detta sätt kan få leverskador och få problem med fetma. Så nu kör jag mycket med foder som sprider sig så att de inte kan ta så stora bitar, t.ex. vita mygg, granulat och pyttesmå pellets.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...