jack dempsey tillväxt tid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • egilka
    Användare
    • maj 2018
    • 6

    jack dempsey tillväxt tid

    hej. har en pinsam nybörjar fråga.
    hur fort växer en jack dempsey? och hur lång tid
    tar det till den är fullvuxen?
    har 2st i ett 540 kar med andra unga ciklider. men jag tycker dom växer sakta, dom är 3-4 månader gamla och
    växer i extrem otakt. den ena är betydligt större än den andra. den lilla har knappt växt något. jag tycker även att den större växer sakta. jag köpte till några salvini ciklider för 2 månader sedan som var mindre än dom då. men ena salvini hanen har växt om rejält, dom andra har växt ikapp. blir lite nojjig när dom upplevs halka efter i växandet.
    så växer jack dempsey ciklid lite allmänt sakta eller äre något fel? upplever att dom är fullt friska, simmar omkring ofta och simmarfram när man kikar på dom.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Inte pinsamt att fråga om det! Får dom i sig någon mat eller är dom andra snabbare?

    Kommentar

    • egilka
      Användare
      • maj 2018
      • 6

      #3
      den större av dom får då i sig mat. han är rätt glupsk, den mindre får ju i sig men kanske inte fullt lika mycke. jag har frysfoder me oxhjärta som jag oftast matat dom med. och den ”löser” ju upp sig fort så båda får ju mat.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Oxhjärta är ju inget bra foder så du kanske har förklaringen där.

        Från vårt artregister: Föda

        Denna ciklid livnär sig i naturen främst av insekter, kräftdjur, larver och småfisk. I akvarium bör den erbjudas en varierad kost i form av pellets, frystorkad tubifex, fryst artemia och frysta mygglarver. Levande foder i form av daggmaskar och larver, även ett vegetabiliskt tillskott i form av spenat och ärtor är uppskattat.

        Köp bra pellets, NLS och North fin är två bra foder. Räkmix fungerar också. Vad har du för andra arter tillsammans med dom?

        Kommentar

        • ICC
          Användare
          • maj 2006
          • 243

          #5
          Tänkte också svara. Erik har dock gett svar på tal ur facit. Jag instämmer.

          Kommentar

          • egilka
            Användare
            • maj 2018
            • 6

            #6
            okej. djuraffären i stan rekomederade starkt oxhjärta... dom sa att de va bra då dom växer..
            ska börja släppa ner frysta mygglarver hädanefter

            i karet finns 1 gibbiceps mal
            4 nicaragua ciklider
            4salvini
            1 eletric blue acara

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tyvärr finns det ingen garanti för att dom som jobbar i butik är särskilt kunniga, jag vet inte vilken butik du handlar i eller hur kunnig den som gav dig det rådet är när det gäller foder till akvariefiskar men oxhjärta fungerar bara under rätt speciella omständigheter. Ett säkrare foder är pellets av hög kvalitet och att komplettera med frysfoder som artemia t ex om man känner för det. Pellets av hög kvalitet innehåller allt som fisken behöver så det behövs egentligen inget annat.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Hej,
                hur stora är de nu? Det en storvuxen att och jag uppskattar att de kanske växer drygt en cm i månaden första levnadsåret, beroende på omständigheterna och föda såklart. Sen är ju även fiskar olika som individer som oss alla.vissa blir större andra mindre.

                Kommentar

                Arbetssätt...