Tips och råd mottages tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scania74
    Användare
    • mars 2018
    • 1

    Tips och råd mottages tacksamt

    Hej! Ny på forumet och ny med centralamerikanska firrar. Jag fick ett ryck i helgen och bestämde mig för att efter sex år med Malawi var det dags för något annat. Valet föll på Thorichthys Ellioti att börja med och en grupp på sju ungdjur har inhandlats.

    Det som hänt hittils är att efter bara en dag hade ett par ingått äktenskap och håller sedan dess resterande fem stenhårt i schack. Efter två dagar skaffade de sig en lya och ikväll när jag kom hem upptäcker jag att det sitter rom på sidan av en BTN-modul. Wow, här går det undan!

    Vad ska jag göra med de andra fem? De kan ju inte leva förtryckta resten av sina liv. Kommer något annat par bildas och kommer de i så fall kunna samsas i karet? Eller är det ett par endast som gäller?

    Vilka andra arter rekommenderas? Karet är ett 350. Att det är de mindre arterna är jag införstådd med, men vilka?

    Som rubriken säger så tar jag tacksamt emot alla råd och tips!
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Hej Scania!
    Alltid kul med lek i akvariet. Synd om de andra 5 dock. Gissar att det är under leken och vaktandet av yngel som de håller de andra fiskarna i schack. Har inte riktigt någon plan för vad du kan/ska göra med de andra 5. Kanske höra med butiken om du får lämna tillbaka dem, alternativt byta in dem mot mat istället. Kanske du har fler akvarium som du kan låta de 5 flytta in i så länge.

    På frågan om andra arter som kanske skulle passa in, så har jag en trio ursnygga Cryptoheros Nanoluteus som du kan få köpa billigt...om jag bara får upp dem ur mitt 540 vill säga. Det är en hane som har två honor som sällskap. Han brottas varje dag med vilken hona han ska charma. Hanen och en av honorna leker ofta. Inga problem att dra upp ynglen om man vill.
    Jag bor i Lödde om det låter intressant.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Hallå där Scania! Varmt välkommen till forumet! Tänk att du valde min favorit bland Thorichthys släktet Hur långt är till kar? Du nämner att det är på 350 liter, jag hade 2 par för många år sen i ett 375 liters kar med måtten 150x50x50cm, det gick väldigt bra. Det viktiga är att du har både rötter och stenar så de kan bilda naturliga revir, gömställen är alltid bra när det gäller centralare. Dessa tycker jag är bland de lugnare av släktet Thorichthys och jag tror att det kommer att gå bra ifall du ser till att det finns gömställen, de brukar hålla ganska små revir då.

      Så länge du inte har ett öppet landskap i karet med bara några få stenar på botten så kommer det att gå bra

      Just det jag gömde nämna att när jag hade mina så hade jag svärdbärare, malar, samt en ensam Jack Dempsy hanne som inte brydde sig så mycket om de övriga invånarna
      Senast redigerad av Kawasa; 08 mars 2018, 22:49.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      Arbetssätt...