Dovii o Trimac

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddan

    Dovii o Trimac

    Är det någon som kan beskriva dessa fiskar storlek var dom kommer ifrån. kanske har någon ett foto. Tack på förhand
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Hej, jag tänker beskriva Trimac för dig då det är min absoluta favoritfisk nånsin. Jag har en 20cm hane ensam i ett 310L kar.

    Amphilophus/Cichlasoma Trimaculatum är en centralamerikansk (mexico till el salvador) ciklid som når en storlek på över 35cm (hanar) de skiljs på kön med hjälp av en mörk fläck i ryggfenan som bara honan har.

    I min mening är Trimacen den aggressivaste och elakaste ciklid som nått svenska breddgrader, med undantag kanske av den andra fisken du frågar om, Dovii. Den blir stor, grov och har rejäla tänder. Den har en stor portion personlighet.

    Min Trimac äter bara Hikari Gold och Levande fisk. Andra har med framgång matat med ett antal olika foder som röda mygg, räkor, räkmix, fiskbitar etc.

    Länkar:


    min trimac: http://akvarie.vatt.net/cichs/trimac_040307.jpg
    Anli's trimac: http://www.lindersson.se/images/Akva...mac_yellow.jpg

    fish r friend

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Trimac: Agressiviteten kanske är lite individ beroende, Daniels Trimac är rätt så mycket ilsknare än min tror jag. Mitt ex glider runt i ett 720 med en Amphilophus citrinellum + en massa malar och skivtetror. Han rör inte en fena just nu.... fast läget kan ju förändras snabbt.
      Härlig och personlig fisk!
      Anders L

      Kommentar

      • posse
        Användare
        • april 2002
        • 96

        #4
        Tappar ämnet lite hoppas att det e OK!

        Personligen så tycker jag att doviin är en mycket vekare fisk till sinnet än både trimac och citrinellum/labiatum.

        En sväng hade jag en citrinellum hane på ca 35cm i ett 720 med lite viejor o managuense, oavsett om hanen vaktade yngel eller inte blev resultatet vid varje filtterrengöring att mina nävar blödde.

        Jag har i och för sig aldrig haft en fullt utvuxen trimac dock en hane på ca 20cm.

        Enligt "mina" erfarenheter kom den inte i närheten av citrinellum.

        Däremot så tror jag inte att någon central kommer i närheten av en utvuxen Umbi.

        Ps. Anli du var en riktig favoritkund. Ber om ursäkt för förvirringen australis/brasiliensis. Jag kan bara skylla det på tjeckerna.ds

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          >Posse
          Har du haft en vuxen Dovii?
          Man kan kalla Dovii många olika saker men att kalla den vekare än t.e.x en citrinellum tycker jag är helt felaktigt.
          Dovii är 100 % attityd mot allt och alla utom honor av den egna arten.
          Jag har däremot hört att Dovii ska vara relativt lugna som små?

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #6
            Styrken på fisken, varierer fra individ til individ, så det er vanskelig å si hvilke av disse aggresive artene som er den sterkeste hvis de er på samme størrelse. Men det er ikke normalt at Dovii er svakere enn citrinellum på samme størrelse.
            Preben

            Kommentar

            • posse
              Användare
              • april 2002
              • 96

              #7
              Min Hane var ca 35-40cm o den individen hade inte chans mot citrinellumen. Totalt har jag haft 6st citrinellum hanar mellan 20 o 35cm och en mängd honor dock bara en dovii hane men som sagt detta är efter mina personliga erfarenheter. Om man ser till vilka släkten fiskarna är placerade i så borde fiskar ur Amphilophus-släktet vara mer aggresiva än Parachromis"nandopsis".

              Men som sagt alla fiskar är olika som individer.

              Kommentar

              • posse
                Användare
                • april 2002
                • 96

                #8
                Mr Greed har du haft vuxen doovi?

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av posse

                  Ps. Anli du var en riktig favoritkund. Ber om ursäkt för förvirringen australis/brasiliensis. Jag kan bara skylla det på tjeckerna.ds
                  Hehe... Brassarna va ju kul! Saknar dig, har ingen å snacka SA/CA med längre när jag spenderar bucks.
                  Posse var den som lockade in mig i CA-djungeln.... det blev ett 2 kar till slut.

                  I mitt fall tuktar trimac citrinellum... men vet hur det slutar?
                  Men Trimac rekomenderas! Snygg å cool firre!

                  Anders L

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Det räcker nog att säga att de är rejält aggressiva båda två, precis som Anli och Motaguensis säger så skiljer det sig ofta mycket från individ till individ, och precis som mrgreed säger så kan dovii och andra storvuxna arter vara lugna då de är små och sedan utvecklas till monster. Det är lite missvisande att jämföra aggressiviteten på två jämnstora fiskar av olika art om arternas slutgiltiga storlek varierar kraftigt, en 30cm stor dovii är bara "tonåring", en 30cm stor trimac eller citrinellum är så gott som fullvuxen. Jag skulle vilja se den trimac eller citrinellum som sätter sig emot en dovii på 50+ cm...
                    Men sedan så spelar ju även akvariets storlek väldigt stor roll för hur aggressiv en art blir, nu är det väl ingen här som har ett litet direkt men att Anlis trimac är lugnare än Daniels är väl egentligen inte så förvånande.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      Min hane är ca 25 cm stor just nu skulle jag tippa och mycket brysk och brutal mot det mesta utom just min Dovii hona som han är enormt snäll emot.

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        urk nu luktar det pfish.net här "nä min fisk e aggressivare än din fisk bla bla bla"

                        hoppas vi kan hålla högre nivå än jänkarna i fortsättningen!
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Hm... lustigt att det alltid skall bli sånt diskuterande om vilken centralare som e tuffast. Jag luras in i det själv, kan jag erkänna, men det vore roligar om andra beetenden lyftes fram istället.
                          Jag tror det är hopplöst att försöka komma fram till vad som är den hårdaste fisken och så.
                          Det jag gillar hos min Trimac är att den har sån "ägarrespons" och nyfikenhet. Olika humör och färger. Jag kan inte neka till att det var kul när han är förbannad eller så... ren och skär underhållning i karet.
                          ps Daniel hann före förstås! ds
                          pps sen är det nog så att de flesta CA-innehavare önskade att deras firrar var en aning mindre bråkiga eller hur ! ds
                          Anders L

                          Kommentar

                          • posse
                            Användare
                            • april 2002
                            • 96

                            #14
                            Jag var inte ute efter att starta någon form av intrig jag har hållit på med centraler i cirka 7år o känner att jag testat det mesta som den svenska marknaden har att erbjuda. Så jag har prövat en del. Men än så länge inget som varit aggresivare än min stora citrinellumhane. Jag lägger hellre en parallel mellan P.Dovii o P. splendida som en stor relativt lugn fiskätare som på grund utav sin imponerande storlek ej behöver slåss hela tiden.

                            Detta är min högst personliga erfarenhet!!!

                            Kommentar

                            • posse
                              Användare
                              • april 2002
                              • 96

                              #15
                              Det var länge sen jag skrev på ciklid .se o jag tycker att det e kul att folk med ett så brinnande intresse som D.odell, Anli, mr greed finns numera inom centralamerikasektorn. Men jag tror oxå att daniel tycker att det är lite ballt med elak firrar så försök inte. Annars visar man inte bilder på sin hemsida av fiskar som drabbats av andra elaka firrar =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...