Paraneetroplus melanurus Erfarenheter och matråd =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Paraneetroplus melanurus Erfarenheter och matråd =)

    Tjenix, Varit och köpt mig 2st Paraneetroplus melanurus F1 ( Odlad på två VF ).

    Hur har ni som haft/har dessa matat etc? Tänkte mig en bas som pellets åt det carnivora hållet och lite ärtor etc någon gång i veckan.

    För tillfället är dem cirka 15-17 cm ( Ögonmått ) och redan väldigt fina färger.

    Dom går med 2 st Hypeselecara Temporalis fullvuxna, 2st Cichlasoma salvini Runt 7cm, 2st Hujeta 8cm.
    Samt en Påfågel på cirka 5cm i ett 540.
    Funderar på att avverka chokladerna om det blir lek på Melanarus vet dock ej i nuläget!.

    Hur uppfattar ni dem vid lek etc, täcker dom stora ytor eller håller dom sig vid sitt lekobjekt?.

    Som jag har upfattat det så är dem lika Chokladerna i sättet, nästintill sävliga förutom vid lek.
    Påfågeln kunde jag inte motstå sen sist jag hade sådana, perfekta fisken!

    Erfarenheter och tips uppskattas!

    Bilder kommer såfort dom kommit till ro. =)
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Jag har matat med räkor ärtor vart annandag och aquatic nature pellets vartannan funkat bra för mig med dom flesta centralare jag haft.

    Att dom är sävliga som chokladciklider stämmer inte alls av min erfarenhet, dom är tuffa och ännu mer vid lek och som dom flesta centralarna så vallar dom runt yngel i hela karet.
    CA

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      Jag har matat med räkor ärtor vart annandag och aquatic nature pellets vartannan funkat bra för mig med dom flesta centralare jag haft.

      Att dom är sävliga som chokladciklider stämmer inte alls av min erfarenhet, dom är tuffa och ännu mer vid lek och som dom flesta centralarna så vallar dom runt yngel i hela karet.
      Tackar för nyttig information! Nja tänkte mest utanför lek, då dem är väldigt trevliga hemma hos mig. Men dem viker sig inte för någon.

      Börjar dem leka så får jag ta med chokladerna etc till jobbet bara. Får dom gå i ett av karen där tillsvidare.

      Då ska jag inhandla lite ärtor! Får bli två olika Pellets sorter, Ärtor, Fryst ( Rödamygg/artemia ) som variation.

      Bara att vänta på att dem växer till sig!

      Akvarie-hobby har förövrigt bra "Färgpellets" ganska stora, som AN´s large pellets för 100kr / Kg.
      Dem är populära här!

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Mata inte med röda mygglarver, finns mycket skit o bakterier i dom och artemia är ingen höjdare till så stora fiskar heller
        Köp frysta skalade räkor istället.
        CA

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Mata inte med röda mygglarver, finns mycket skit o bakterier i dom och artemia är ingen höjdare till så stora fiskar heller
          Köp frysta skalade räkor istället.
          Nja tränar mina Hujeta med just rödamygg. Därav röda mygg =) Och artemia funkar väl bra till större fiskar med, tar lite tid för dem att hitta allt bara.

          Räkor i all ära men har fiskar i varierande storlek där i så.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av RobinH
            Mata inte med röda mygglarver, finns mycket skit o bakterier i dom och artemia är ingen höjdare till så stora fiskar heller
            Köp frysta skalade räkor istället.
            Har du haft problem med sjukdommar etc i samband med rödamygg? Det har aldrig jag iaf.

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              aja mata du med röda mygg o artemia om du känner för det, jag hade inte gjort det iaf.
              Jag hade vissa problem med sjukdomar när jag matat med röda mygg för en massa år sedan och efter dom flesta rekomendationer och erfarenhet av andra akvarister på den tiden så slutade jag att mata med det o är tacksam för det!

              räkor kan du skära/klippa/ mixa i mindre bitar, bara ett tips lycka till iaf.
              CA

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av RobinH
                aja mata du med röda mygg o artemia om du känner för det, jag hade inte gjort det iaf.
                Jag hade vissa problem med sjukdomar när jag matat med röda mygg för en massa år sedan och efter dom flesta rekomendationer och erfarenhet av andra akvarister på den tiden så slutade jag att mata med det o är tacksam för det!

                räkor kan du skära/klippa/ mixa i mindre bitar, bara ett tips lycka till iaf.
                Haha du kröp in i tankarna idag, köpte mig räkor! Men hujetan fattar inget såklart =D

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Som Robin säger så är röda mygg inget foder för dom större CA, och knappt för några andra heller Är ju typ noll näringsinnehåll i skiten Jag kör Pellets, Räkmix, Räkor mm till mina.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mreque
                    Men hujetan fattar inget såklart =D
                    Du kanske borde ge hujetan levandefoder?

                    just playing around, stitched some hujeta clips added some music.Guppy was stunt double, no one is really hurt. (white lie)
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Du kanske borde ge hujetan levandefoder?

                      http://www.youtube.com/watch?v=cbwC6wi9nQc
                      Neh försöker få dem på torrfoder, äter redan dött med aptit. Sålänge det är smått och avlångt! Dom tar pellets ibland, den sjunkande sorten.

                      Men går det inte att svälja på första försöker så spottas det =)

                      Svenska gäddor är roliga att ge levande dock! =D

                      Kommentar

                      Arbetssätt...