Passande arter till 240 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jgunners
    Användare
    • juni 2013
    • 41

    Passande arter till 240 liter?

    Hej!
    Jag har funderingar på att göra om mitt 240 liters till CA-inriktning. Vet att jag kan söka upp passande arter själv, men vill gärna få lite "insidertips".
    Jag skulle vilja, om det går, ha två ciklidarter och någon typ av levandefödare med rätt storlek.
    Så vad har ni för tips? Skriv gärna varför just den cikliden är intressant och passande.
    Ha det bra!
    VH Jimmy
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    #2
    CA i för små akvarium är väl lite av min nisch

    Amatitlania sp. "honduras red point" är förhållandevis snäll och aktiv för att vara CA. Bilderna i artregistret ger den inte riktigt rättvisa. De jag hade var betydligt mer klart blå. (Vet iofs inte om det var ngt annat inkorsat.)

    Sen ska man inte underskatta en del klassiker som: Archocentrus multispinosus . Även det är pigg och snygg CA.

    Väljer man ett par eller kanske rent av petfish-varianten kan det gå att gå upp i storlek. Det tar ju en stund innan de blir stora också...

    Jag har varit utlämnad till tre 240-litersburkar kombinerat med CA-intresse (= CA-nano) och det lämnar ju en del att önska... Charmen med CA är väl att de ofta är utpräglade personligheter. Det gör att vissa vansinniga kombinationer ibland kan funka. Å andra sidan funkar inte de rimliga ibland och den lilla volymen innebär ofrånkomligen en utmaning om man inte bara ska ha de minsta och snällaste. Det bästa tipset är nog att ha en god relation till sin lokala handlare så man kan provköra och byta om det behövs. Å andra sidan är ju i regel CA inte så dyra. Det var surare när jag fyllde upp mina burkar med butiksköpt malawi för att sen komma på att jag inte tyckte det var så kul

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jag hade nog valt en art, personligen tycker jag akvariet blir betydligt mer intressant då. Roedkft:s förslag är kanon, har precis själv skaffat HRP igen som är en fantastisk ciklid. Thorichthys- och Cryptoheros-arterna är värda att kika på med.

      Sedan är vildformerna av svärdbärare, alternativt Limias fantastiska och aktiva levandefödare som passar bra.

      /Jocke

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • juni 2010
        • 189

        #4
        Även om det är så långt ifrån en raritet som man kan komma så lär det vara konstant underhållning i burken med två par: Amatitlania nigrofasciata. En del arter tappar ju i attraktionsvärde för att de är så vanliga och man glömmer lätt dess fördelar. Funderar själv på att återupprepa konceptet om det blir en burk till. Förhållandet mellan size och tuffhet är minst sagt intressant! Att se två blå raketer komma farande när någon snuddar vid revirgränsen är alltid spännande

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Kan inte göra annat än att hålla med föregående talare! Bra rekommendationer och val av firrar, jag skulle ha provat någon av dessa:

          Archocentrus multispinosus

          Amatitlania nigrofasciata

          Cryptoheros septemfasciatus eller Cryptoheros spilurus

          Och sist men inte minst en av de vackraste, nämligen Thorichthys ellioti

          Samtliga har jag haft och de har även funkat ok med fina naturligt färgade svärdbärare, förutom att de är vackra så är alla dessa bra yngel vårdare och roliga att se på
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Cryptoheros myrnae har inte nämnts ännu eller Amatitlania siquia .
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Jgunners
              Användare
              • juni 2013
              • 41

              #7
              Roligt med så många svar!
              Finns ju en del att välja såklart, men det är inte ofta man ser CA-ciklider i butik tycker jag. Förutom Zebra och eldbuk förstås.
              (skäll inte på mig nu) Jag hade zebraciklider i ett 63-liters med en eldstjärt när jag var liten och kommer ihåg hur jäkla bra dom var på yngelvården. Har inte sett nåt liknande efter det. Men hade ändå varit roligt att ha något lite annat än just zebran. Även om dom absolut har sin charm så finns det ju risk att man inte blir av med ynglen.
              Eldbuken eller Elliottin då? Vad är skillnaden på dom? Själv tycker jag eldbuken är riktigt fin. Har inte sett Elliottin på riktigt.
              En annan jag funderat på är Cryptoheros Panamaensis. Den ser riktigt trevlig ut, men ska vara väldigt aggro vid lek. Någon som har erfarenhet av den? Även Cryptoheros altoflavus och cutteri ser störtsköna ut.
              Iofs så verkar ju nästan alla CA vara mer eller mindre aggresiva, speciellt vid lek. Bästa är väl att köpa 4 ungdjur av varje och låta dom para ut och plocka ur dom överblivna? Sen hoppas att balansen blir bra mellan dom två paren man har kvar. Har dom lite svärdbärare att vara sura på kanske det jämnar ut sig.
              Finns det några centralare som inte är direkt arga?

              Sen om det blir en eller två arter i akvariet får jag se senare. kanske Jocke har rätt med att det är bättre, fast samtidigt känner jag att det skulle varit roligare med två arter istället för två par av samma art i akvariet. Men men...får se.

              En dag kommer jag skaffa mig ett akvarium på mellan 500-800 liter, och då finns det ju lite mer att välja på.

              Jaja, fortsätt att tipsa om fiskar ni. Alltid roligt att läsa.
              Senast redigerad av Jgunners; 30 oktober 2013, 19:27.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag skulle köra med två arter. Men fundera du på vad du är sugen på och kombinera det med vad du tror fiskarna kommer trivas i så är jag säker du hamnar tillräckligt rätt.

                Njut av hobbyn!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  C Sajica? Själv gillar jag eldbuk och ellioti.. Hade nog kört ellioti tillsammans med lite stimfiskar ?
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  Arbetssätt...