1 låda CA från Jeff Rapps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #31
    Ursprungligen postat av salmberg
    Stort grattis. Och lycka till med de nya. Tittar förbi en kväll..
    Du är välkommen slå en signal innan bara.
    CA

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      #32
      Kul initiativ. Lycka till med dem!

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #33
        Grymma fiskar du tog hem - speciellt Dovii. Enormt gula och mkt fina linier pa dessa. Har aldrig sett sa gula vid denna storlek. För mig ar detta en mkt intressant täckning. Alla vargar jag haft har varit mer blå/gröna?! Fan va nice.

        Va valdigt noga med maten nar dom ar sma sa blir dom kanon fina nar dom blir storre. Mitt tips ar att lata dom fasta nagon gang i manaden sa dom tommer ut tarmarna ordentligt och att du föder upp egen feeder-fish sa kan du ge dom levande. Dom ar enormt duktiga att jaga och hela burken fylls med glitter fran fisken dom dodar. PANG!

        Lycka till!
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          Fasen Norrland, du är blodtörstigare än fisken själv...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #35
            Ursprungligen postat av Norrland
            Grymma fiskar du tog hem - speciellt Dovii. Enormt gula och mkt fina linier pa dessa. Har aldrig sett sa gula vid denna storlek. För mig ar detta en mkt intressant täckning. Alla vargar jag haft har varit mer blå/gröna?! Fan va nice.

            Va valdigt noga med maten nar dom ar sma sa blir dom kanon fina nar dom blir storre. Mitt tips ar att lata dom fasta nagon gang i manaden sa dom tommer ut tarmarna ordentligt och att du föder upp egen feeder-fish sa kan du ge dom levande. Dom ar enormt duktiga att jaga och hela burken fylls med glitter fran fisken dom dodar. PANG!

            Lycka till!
            Det är inte första gången jag har dovii men tack för tipset iaf.
            Ja jag hoppas dom blir fina, som jag skrev i tidigare inlägg så blir denna variantens honor gulare och hanarna blåare än tex Nicaragua varianten. Så det ska bli spännande.
            CA

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #36
              Ursprungligen postat av RobinH
              Det är inte första gången jag har dovii men tack för tipset iaf.
              Ja jag hoppas dom blir fina, som jag skrev i tidigare inlägg så blir denna variantens honor gulare och hanarna blåare än tex Nicaragua varianten. Så det ska bli spännande.
              Ja, mitt inlägg blev lite Captain Obvious. Sorry. Jag har sett en bild pa varianterna brevid varandra och sant som sagt.

              Fick en flash back och minns att vargarna biter sig fast i fisken och sedan skakar den - varpå alla fjall som virlvlar runt. I jamforelse med andra rov ciklider som lixom suger in fisken i munnen.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                Stort grattis!

                Sjukt kul att äntligen se dovii på nätet igen! Ta nu väl hand om dem och posta bilder allt eftersom de växer, det har varit ett rejält tomrum sedan du och jinnarparen gjorde er av med era.

                Djurmagazinet här i Luleå hade fått in "dovii" tidigare i år, Rolle också via Metop för typ en månad sedan. Woohoo! tänkte jag. Men vid en närmare titt så såg de ut precis som jaggor. Jag förstår inte. Är det jag som är ute och cyklar eller är de verkligen så lika som små att man kan ta miste på arterna?? Ska inte dovii alltid ha obruten lateral linje exempelvis?

                Nog för att det säkert kan sitta någon gammal internetdissande räv med dovii här uppe i norr men personligen har jag fortfarande aldrig sett arten här uppe, om den nu inte är väldigt lik jaggan vill säga. Störande.

                Håller för övrigt med om fodertipset från Norrland. Pelletsfisk som bara står och gapar vid matluckan kan man göra av så många andra arter, nu har du potentiella bestar som ungfiskar så nu har du chansen att forma riktigt intressanta rovisar här. Men smaken är som baken givetvis. Själv tycker jag iaf att rovfiskar kommer bäst till sin rätt om man lyckas bibehålla deras rovinstinkter, så långt det nu går.

                Lördagsgodis i form av några pigga stimfiskar funkar alltid men annars är det ett hett tips att ha dem som små med mindre ciklider. Det är då man verkligen kan se hur deras hjärna formas och hur rovinstinkterna växer fram. Nu vet jag ju inte om dovii går att forma som jaggor men än idag har jag inte lyckats överträffa rovgirigheten mina första jaggor hade som växte upp med en kull överblivna sajicaciklider. Ciklider är smarta, de fattar att det är något lurt på gång, och måste överlistas, så då poletten väl trillade ner och jaggorna insåg att deras akvariepolare gick att käka så testade de nya attackmönster och smygtekniker nästan dagligen för att lura in sajicorna i gapet.

                Fy nu blir jag sugen på nya rejäla rovciklider igen ju!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #38
                  Tack. Ja det är riktigt kul me dovii igen speciellt eftersom dom är f1 med fångstplats(laguna de arenal)
                  Jag har särat på dom så nu går dom i vars en halva av 540l karet, honan blev alltför tuff mot den hälften så stora hanen , så för att han ska överleva så var det nödvändigt och nu får han dubbelt så Mycket mat som honan så han kan växa ikapp henne.
                  CA

                  Kommentar

                  • dezplay
                    Användare
                    • september 2008
                    • 235

                    #39
                    Hur går det med doviina? hoppas verkligen det är ett par som du kan odla på, då har du en köpare direkt dom verkar va utdöda i landet dessa vargar :/

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #40
                      Ursprungligen postat av dezplay
                      Hur går det med doviina? hoppas verkligen det är ett par som du kan odla på, då har du en köpare direkt dom verkar va utdöda i landet dessa vargar :/
                      Jo då det går bra med dom! Har fått delat av karet med ett galler så hanen klarar sig han va ca hälfte så stor som honan när jag fick dom men nu när han får mer mat än honan så börjar han sakta men säkert växa ikap henne, men det tar nog 1-1,5 månader innan jag släpper ihopa dom igen om allt går som det ska.
                      Ja det är målet att sprida denna vackra Dovii variant så vi får hålla tummarna att allt går bra!
                      CA

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        #41
                        jäkligt fina djur du tagit hem Robin.

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #42
                          Ursprungligen postat av Cronan
                          jäkligt fina djur du tagit hem Robin.
                          Tack, dom blir förhoppningsvis fina
                          CA

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #43
                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Har fått delat av karet med ett galler så hanen klarar sig
                            Andvande mig av stora svarta PVC rör medans dom vaxte till sig och det fungerarde mkt bra. Inte sa snygt men funktionellt bra. Dom lekte aven i dessa rör nar dom vaxt till sig lite.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Rogli
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 119

                              #44
                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Ja det är målet att sprida denna vackra Dovii variant så vi får hålla tummarna att allt går bra!
                              Hur många generationer kan man räkna med att eventuella ättlingar till dessa två Dovii är livskraftiga? Jag tänker på den eskalerande inaveln som oundvikligen kommer om inte nytt blod tillförs.

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #45
                                Ursprungligen postat av Rogli
                                Hur många generationer kan man räkna med att eventuella ättlingar till dessa två Dovii är livskraftiga? Jag tänker på den eskalerande inaveln som oundvikligen kommer om inte nytt blod tillförs.
                                Det beror helt o hållet på vilka fiskar som du odlar vidare på.

                                Hade själv 4 generationer och det paret som jag sparade i den 4e generationen var det absolut finaste.
                                Nu är väl inte 4 generationer så mycket, men det räckte ändå över 10 år och under den tiden lär vi nog ha fått in några till.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...