Intressanta CA-ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Intressanta CA-ciklider

    Till mig och alla andra som inte vet vilken art de ska satsa på, lista den CA-ciklid ni tycker är intressantast just nu så får vi förhoppningsvis en tråd man kan gräva i för att få lite tips.

    Motivera gärna kort varför också om ni orkar. Och bilder är skoj också så ös på!

    Har ni lite kortfattad info baserat på era egna erfarenheter att bjurra på så ta den också, det är roligare läsning än stela artbeskrivningar.

    ----------------------

    Mitt val:
    Jaguarciklid - Parachromis managuensis

    Motivering:
    Snygg och otroligt lättlekt utpräglad rovfisk med intressant rovbeteenden.

    Info av mina erfarenheter:
    Förvänta er inte en fisk på 50cm inom några få år om ens någonsin i normala akvarier, 35 cm tycks vara ett mer realistiskt mål att sikta på.
    Det är inget monster som dödar allt i sin väg, jaggan är bra på att käka fisk den får in i munnen men större fiskar skräms iväg med hot snarare än våld. Oväntat problemfri med tanke på storleken och fram för allt ryktet.
    Prova ha flera honor på en hane, jag såg nästan inga aggressioner inför lekarna upp till 20cm i storlek. Honorna håller sina revir stenhårt, genom hot, och hanen jönsar runt mellan honorna och leker med den som är redo först.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Mitt val stod faktiskt bland de mindre cikliderna från CA, i det här fallet den klassiska Sebracikliden (Amatitlania nigrofasciata) och en nära släkting till den lika klassiska Eldbuken. Mitt val föll på den senare:

    Mitt val:
    Eliotticiklid - Thorichthys eliotti

    Motivering:
    En ciklid som blixtsnabbt kan färga om från hyffsat intetsägande till en skönhet som är svår att matcha. Min erfaranhet är att de fungerar klockrent i små kar (även om jag har hört talas om extrem inomartsaggression).

    Info av mina erfarenheter:
    Jag hade under ett bra tag 2 lekpar och två bonushonor i ett 222-liters utan några problem. Båda paren lekte vid flera tillfällen samtidigt utan att några fiskar i karet skadades. I karet gick även ett gäng svärdbärare. Eliottin fungerar även bra tillsammans med andra mindre Centralare såsom exempelvis ciklider ur Archocentrus-släktet (har mina tillsammans med multispinosor nu) eller Cryptoherosarter. Om man köper mindre fiskar från början och inte väljer för litet sällskap (typ neontetror) skulle jag kunna tänka mig att detta är en mycket trevlig fisk till sällskapsakvariet. Mycket lättlekt!


    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jo vill man ha lite mindre CA-ciklider så är eliottin helt klart ett spännande alternativ, de är väl inte så lätta att få tag på dock? Men den vanliga eldbuken är också skoj, ända sedan brorsan hade ett kar med lite större eldbukar har jag velat ha det jag också, kolla fotot här då en kaxig hane spänner ut buken bara för att jag sitter vid framrutan.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Jo vill man ha lite mindre CA-ciklider så är eliottin helt klart ett spännande alternativ, de är väl inte så lätta att få tag på dock? Men den vanliga eldbuken är också skoj, ända sedan brorsan hade ett kar med lite större eldbukar har jag velat ha det jag också, kolla fotot här då en kaxig hane spänner ut buken bara för att jag sitter vid framrutan.
        Snygg meeki. Jo, här nere i södra Sverige är det ganska lätt att få tag på eliotti. Vi är några som odlar dem så de brukar dyka upp lite varstans tycker jag. Har även för mig att jag har sett dem på Imazos ganska frekvent under det senaste året.

        /Jocke

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Snygg meeki. Jo, här nere i södra Sverige är det ganska lätt att få tag på eliotti. Vi är några som odlar dem så de brukar dyka upp lite varstans tycker jag. Har även för mig att jag har sett dem på Imazos ganska frekvent under det senaste året.

          /Jocke
          Ja även här "nere" på västkusten är de lätta att få tag på. Är ändå ett gäng som odlar dem och förser butikerna så sett. Är nästan lika vanlig som meeki nu.

          Kommentar

          Arbetssätt...