Fånga fisk!!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    Fånga fisk!!!??

    Hmm... nybörjare som man är så är det nu första gången jag försöker mej på att fånga fiskar som fått lite storlek med hov. Går inge vidare
    Har tömt karet till hälften, släckt ner och stängt av pumpen men ändå håller dom på o slå ihjäl sej mot stenar o rutor så fort jag närmar mej.vad göra??

    HJÄLP!!!!!
    1000l CA..... i trappen!!!
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Finns det mycket gömställe så underlättar det nog att ta upp den mesta av inredningen, och använda 2st stora håvar.
    CA

    Kommentar

    • Tony Tiger
      Användare
      • december 2009
      • 182

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      Finns det mycket gömställe så underlättar det nog att ta upp den mesta av inredningen, och använda 2st stora håvar.
      Ja de är en hel del inredning, ca 50kg kalksten tänkte försöka vänta ut dom lite, ge dom en chans att lugna sej.
      Tack för tipset annars.
      1000l CA..... i trappen!!!

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Jag har fångat större fiskar 10cm+ med hjälp av pimpelspö en pytteliten krok (strl 18 ) som jag tagit bort hullingen på. Agnat med en liten räkbit och helt enkelt fiskat upp fisken. Mycket smidigt om man har inredning man inte vill riva.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Jag har fångat större fiskar 10cm+ med hjälp av pimpelspö en pytteliten krok (strl 18 ) som jag tagit bort hullingen på. Agnat med en liten räkbit och helt enkelt fiskat upp fisken. Mycket smidigt om man har inredning man inte vill riva.
          ja har oxå provat den fiske-metoden med gott resultat och det är dessutom ganska roligt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Tony Tiger
            Användare
            • december 2009
            • 182

            #6
            Så ja!! 5 av 7. En bit på väg!!
            1000l CA..... i trappen!!!

            Kommentar

            • Tony Tiger
              Användare
              • december 2009
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av KuRtaN
              Jag har fångat större fiskar 10cm+ med hjälp av pimpelspö en pytteliten krok (strl 18 ) som jag tagit bort hullingen på. Agnat med en liten räkbit och helt enkelt fiskat upp fisken. Mycket smidigt om man har inredning man inte vill riva.
              Ha ha.. ja de måste jag med prova nästa gång!
              Bra idè!!
              1000l CA..... i trappen!!!

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Ursprungligen postat av KuRtaN
                Jag har fångat större fiskar 10cm+ med hjälp av pimpelspö en pytteliten krok (strl 18 ) som jag tagit bort hullingen på. Agnat med en liten räkbit och helt enkelt fiskat upp fisken. Mycket smidigt om man har inredning man inte vill riva.
                Haha fiska i akvarium. Låter skitball juh!

                Men blir inte fiskarna skadade av detta? Att ta bort hullingen hjälper ju såklart men fisken får likväl ett hål i munnen väl? Eller det läker ihop snabbt?
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • sleepy
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 294

                  #9
                  Kanske e envis o vill ha kvar sin räka!
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Jag börjar alltid med att ta upp inredning som kan vara i vägen. Det tar mer tid att försöka krångla runt med håven i ett inrett akvarium än att försiktigt ta upp och sätta i inredningen. Dessutom kan man råka skada fiskarna om något välter.
                    Då karet är "tomt" brukar jag sedan försöka lura in fiskarna i ett hörn eller en kortsida, och sedan lura in dem i håven så mycket underifrån som är möjligt. Att jaga runt med håven som besatt på öppet vatten eller uppifrån brukar bara sluta med halvt ihjälskrämda fiskar, i värsta fall med sprattlande fiskar på golvet som i panik har flytt upp ur karet, och med vatten över halva rummet, tapeten och fram för allt med dyngblöt tröja

                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Men blir inte fiskarna skadade av detta? Att ta bort hullingen hjälper ju såklart men fisken får likväl ett hål i munnen väl?
                    Precis vad jag också tänkte :/ När man fiskar kan ju kroken fastna lite hur som helst då fisk med lite storlek försöker slita sig
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      #11
                      Gjorde ett kanon köp förra veckan köpte en enorm håv c.a 60cm på¨höjden och bredden. Sänker bara ner den i vattnet och sen föser jag bara fiskarna mot den stora håven med en mindre håv. Dom märker knappt att man har fångat dom. Dessutom är hålen i håven minimala så det är ingen risk att man skadar fisken. Det som tidigare kunde ta över en timme avklarade jag på c.a 5 min. Håven är gjord för dammar kapade bara av skaftet i lagom storlek. Klart det bästa köp jag gjort på länge.

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Man kan ställa ned täckglas som avdelare i akvariet också... på så sätt kan man slippa att riva hela inredningen utan bara ena sidan... när fisken man skall fånga är på "rätt" sida sticker man ner täckglaset och blockerar på så sätt flykt tillbaka till stenröset.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Tony Tiger
                          Användare
                          • december 2009
                          • 182

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Man kan ställa ned täckglas som avdelare i akvariet också... på så sätt kan man slippa att riva hela inredningen utan bara ena sidan... när fisken man skall fånga är på "rätt" sida sticker man ner täckglaset och blockerar på så sätt flykt tillbaka till stenröset.

                          Precis vad jag gjorde tillslut
                          Funka kanon!!
                          1000l CA..... i trappen!!!

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cronan
                            Gjorde ett kanon köp förra veckan köpte en enorm håv c.a 60cm på¨höjden och bredden. Sänker bara ner den i vattnet och sen föser jag bara fiskarna mot den stora håven med en mindre håv. Dom märker knappt att man har fångat dom. Dessutom är hålen i håven minimala så det är ingen risk att man skadar fisken. Det som tidigare kunde ta över en timme avklarade jag på c.a 5 min. Håven är gjord för dammar kapade bara av skaftet i lagom storlek. Klart det bästa köp jag gjort på länge.
                            De ska jag nog testa
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #15
                              Har man ett stort akvarium måste ju en "knutlös" håv för mete vara idealiskt.
                              Typ http://www.wollmars.com/product.asp?product=19286
                              specialgjord för återutsättning utan att skada fisken.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...