Lördagsfunderingar kring populärnamnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av FI
    Sedan har vi namn som tar in utbredningsområdet, då börjar vi komma på djupt vatten tycker personligen. För jag antar att det finns andra ciklider på samma område. T.ex. texasciklid, säkert inte enda cikliden i Texas.
    Jo det är den enda...
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Labetropheus trewavase, det var väl en forskare som hette Ethelwynne trewavase, rätta mig om jag har fel Kjell.
      Hon har för övrigt fått ciklider uppkallade efter för- /efternamn och initialer; ethelwynnae, trewavasae och Etia.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Sen finns det sentida namn som är en aning smaklösa t.e.x Diskodiskus. Väl beskrivande men rätt nedlåtande.
        Att det heter Petros, Cyps, snäckisar tror ja beror på internet. Helt enkelt snabbare att skriva.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jo det är den enda...
          Det var som rackarn, det visste jag verkligen inte, är det samma med andra ciklider med liknande namn?

          I övrigt har du nog helt rätt även om det där med historiken, det är en del som har hänt bara sedan jag själv började intressera mig för akvarium, rödcikliden (ingen aning om det latinska namnet) sades t.ex. vara det absolut elakaste man kunde ha i ett akvarium då jag var liten. Nu har jag iofs inte haft dem sedan dess men jag misstänker starkt att det finns värre elakingar idag
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          Arbetssätt...