Intresset för amerikanska ciklider har dalat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Intresset för amerikanska ciklider har dalat?

    Jag har ganska nyligen tagit ner mitt saltvattenskar och har nu äntligen ett kar där jag kan dra upp upp ciklider igen. Så efter att karet och vattnet är ok så har jag kollat runt på nätet för att få inspiration och kikat i min lokala akvariebutik vad som finns, och slås av att allt känns nästan helt dött. Är vi inne i en rejäl svacka för hela amerikanska ciklidhobbyn, speciellt då centralamerikanare, eller är det bara en sommarsvacka man kan se?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    #2
    Du har kollat affären/utbudet i närområdet.Det är en omöjlig fråga att svara på om man ser till landet i stort,det är säkert stora regionala skillnader.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ur sthlm:s-perspektiv så tror jag vi sett ett uppsving de senaste 2-3 åren för amerikanska ciklider. Kanske då sydamerikanska och jordätare i synnerhet./Pablo

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #4
        jag själv är i en liten sommar svacka ang mina firrar,,men snart på G igen iaf i CA bilds tråden...
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Mjo jag förstår att det kan vara regionala skillnader, men jag tycker inte det verkar vara så mycket aktivitet här på forumet heller. Iofs vill jag minnas att det var lite trögt periodvis även för ett par år sedan då jag hängde i jaguartrådarna, men jag tycker det verkar mer dött nu.

          Eller är det bara att alla samsas i bildtråden som nämns, allt prat om centralare hamnar där istället för i artspecifika trådar som det kanske fanns mer av tidigare?

          Men även sydamerika ser ju dött ut jämfört med hur det var tidigare. Discus, påfågelciklid, skalare och andra tidigare så populära arter måste man i princip göra sökningar på för att hitta trådar om. :/


          Micke: Det låter bra det! Jag har allt smygit runt lite och glott på dina bilder emellanåt under åren som gått hehe Du har verkligen rejält imponerande fiskar och akvarier. Själv sitter jag fortfarande med min lilla 375a, som har varit ockuperad av 3st fengäddor på nu runt 35-40cm ett par år. Tanken är väl att jag ska dra upp nån ciklid i det tidigare saltkaret (240l) som ska kunna gå i 375an så småningom.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            För min del har jag tagit ett break helt från akvaristiken men frågan är hur länge det dröjer innan det står ett CA kar i lägenheten igen..

            Var i en zoo butik igår för att kolla på reptiler, naturligtvis gick första turen till fiskavdelningen för att spana in CA innan jag gick till reptilerna.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Tror det handlar om en sommarsvacka. Är det fint väder sitter inte folk inomhus och tittar på akvariefisk. Gå in i en klädbutik och fråga hur försäljningen går så inser du att det inte bara är akvariehobbyn som det går trögt för, för tillfället. Det kommer igång igen till hösten, nu njuter folk av sommaren även om vädret inte är det bästa just idag.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                För egen del är jag i en tillfällig svacka.
                Men den kommer nog att botas snarast, så fort ombyggnaden av det stora karet är färdigt.

                Kul att du har hittat hit igen FI. Det var ju faktiskt du som en gång i tiden fick mig att börja med CA igen!!
                Om jag inte minns fel så satt jag med en massa Malawi i de större karen och ett gäng små dovii som växte till sig i ett 70 l kar.
                Efter att ha läst dina inlägg i jaggatråden så blev jag själv medlem på forumet, slängde ut malawin och drog upp doviin.
                Ättlingar till de doviina går fortfarande härhemma. Ett par 35 resp 25 cm, de är nu snart 5 år gamla. Om jag skall göra en liten utvikning här om doviin så kan jag kort meddela att vid 4-5 års ålder så kommer de riktigt fina färgerna och teckningen fram på dem, så hav tålamod ni som har dovii!
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  jinnarparen: Haha jo jag kommer ihåg det där! Tänk så kul det kan bli, det blev en liten snöbollseffekt där Grymt skoj att du fortfarande har dovii, och från samma ursprungsfiskar som de du hade för många många år sedan, och nu är barnbarnen eller vad det blir riktiga bamsingar de med.

                  Ärligt talat så skulle jag vilja startA med jaggor igen... trots att jag förmodligen kommer få samma problem pga samma kar osv. Men just nu finns de inte här uppe i norr av någon anledning, det är väldigt skralt utbud av centralare, även sydamerikanare. Några pluttesmå påfåglar har hittat ner i karet dock, en annan art jag inte kan få nog av. Men det är ju nu jag har chansen att dra upp även andra ciklider, medan alla är ungfiskar, så vi får se vad jag kan skrapa ihop för nån märklig soppa den här gången. :p
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...