Lax foder eller liknande ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #16
    Laxfoder har fått ett oförkänt dåligt rykte. Det är mkt möjligt att det inte var av lika bra kvalitet förr jämfört med nu och givetvis får man utfodra sina fiskar med sunt förnuft (precis som med alla andra foder). Till vissa fiskar går det bra och till andra går det inte alls. Har t.ex. sett många fiskar som blivit riktigt feta av hikari-pellets.

    Hade för många år sen en brasiliensis som inte åt något annat än laxfoder och den åt mycket av detta. Den växte jättebra och blev stor (ca 25 cm), men inte fet eller missbildad.

    En missuppfattning som uppstod förr var att fiskar blev blinda av den höga fetthalten i laxfoder. Någon eller några hade utfodrat sina fiskar med laxfoder och fiskarna blev blinda. Man drog då den förhastade slutsatsen att det berodde på den höga fetthalten. Nu är det så eller var att lax foder (åtminstone vissa sorter) är en färskvara. Om jag inte är helt felinformerad så utfodrades fiskarna som blev blinda med laxfoder som passerat bäst före datum, vilket innebar att t.ex. A-vitaminerna hade brytits ner i fodret och att fiskarna som utfodrades med detta led av A-vitaminbrist och blev därför blinda.

    Denna "sanning" om det förblindande fettet härjade länge i akvariekretsar och sen tror jag att det spätts på med andra felaktigheter som att laxfoder ger missbildningar och sjuka fiskar. Det är ju klart att om man övermatar sina fiskar, oavsett foder, är det skadligt, men så är det ju för alla levande varelser och skadeeffekterna kan ju variera beroende på vilken art det är.

    Tyvärr är det nog så att det saknas kunskap om laxfoder hos de flesta akvarieaffärer och de vill ju givetvis sälja sina egna foder först och främst och det kan man ju förstå.
    Senast redigerad av Lundensis; 29 mars 2008, 12:21.

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • januari 2006
      • 227

      #17
      Intressant att vi tänker så mycket på vad vi ger fiskarna för mat, samtidigt så smäller då iaf jag i mig chipspåsar, bacon och annat smått å gott med glädje. Kanske inte ska kalla detta för min basföda iofs, men kanske komplementföda hehe.

      Nä egentligen skulle man väl bara sitta och äta morötter å fisk hela dagarna så skulle man leva lite längre. Har förresten inte sett några missbildningar på mig ännu...
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • kennplato
        Användare
        • oktober 2011
        • 6

        #18
        Var får jag tag på Laxfoder modell mindre ?????
        Mitt är på upphällningen, så jag måste ha tag på nytt.

        Har mycket goda erfarenheter av Laxfoder till mina Alunocaror, såväl vuxna djur som yngel
        men ger dem inte bara detta, utan flingfoder, och "mysis" oxå
        Har använt detta under många år nu och vill fortsätta.
        Min erfarenhet är att de får bättre färger och blir kraftigare.
        Matar man för mycket med Laxfoder, får man typ oljehinna på ytan, så det gäller att ha bra ytcirkulation på vattnet

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #19
          Ursprungligen postat av kennplato
          Var får jag tag på Laxfoder modell mindre ?????
          Mitt är på upphällningen, så jag måste ha tag på nytt.

          Har mycket goda erfarenheter av Laxfoder till mina Alunocaror, såväl vuxna djur som yngel
          men ger dem inte bara detta, utan flingfoder, och "mysis" oxå
          Har använt detta under många år nu och vill fortsätta.
          Min erfarenhet är att de får bättre färger och blir kraftigare.
          Matar man för mycket med Laxfoder, får man typ oljehinna på ytan, så det gäller att ha bra ytcirkulation på vattnet
          Kan tipsa om JBL topclean 2, finns hos Zooplus.se för 179 spänn.
          Har en själv kopplad till ytterfilter Fluval 406, på ett 375 liters kar.
          Fungerar klockrent och behöver ALDRIG justera den. Har ingen hinna överhuvudtaget!

          Kommentar

          Arbetssätt...