Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    Nystartat akvarium

    Hej

    Har startat ett akvarium på 100L.
    Efter ha plockat ut ett par sebraciklider så frågade jag affären vad mer som är lämpligt, och då fick jag ett Electra par oxo.

    Man detta verkar inte vara någon bra kombination. electrahanen blir biten av sebrorna och efter ha läst så är sebrorna aggresiva vilket är lite dumt i ett så litet akvarium.

    Funderar på att börja om från början med fiskarna, vad bör jag välja?

    Tacksam för snabba svar så dom inte har ihjäl varandra/Palm
    Senast redigerad av palm; 12 augusti 2006, 08:25.
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Det enklaste är väl att lämna tillbaks fiskarna och skaffa arter som passar bättre i ett 100 liters.

    De arter du har nu kräver akvarium runt 250 liter, det enklaste är att byta fisk eller för den delen akvarium, kolla gärna upp artregistret här på ciklid.se eller på http://www.zoopet.com/fiskar/index.php för att hitta fiskar du är intresserad av och som passar i det akvarium du har.
    ||||

    Kommentar

    • palm
      Användare
      • augusti 2006
      • 114

      #3
      Hej

      Precis min tanke. tänker oxo åka till en annan zooaffär.
      Jag sa till dom att jag skall skaffa ett större kar (>200L) men först om ett år.
      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

      Kommentar

      • palm
        Användare
        • augusti 2006
        • 114

        #4
        Tebax

        Det blev
        ett par Acarichtys heckelii
        och ett par Aulonocara stuartgranti
        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Varför denna fisksoppa? Det kommer att bli väldigt trångt i karet, med tanke på att dina fiskar blir 14 resp. 20 cm och dessutom tar revir.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av palm
            Hej

            Precis min tanke.

            Det var ju synd att det bara blev en tanke, Palm!

            Är dom andra fiskarna kvar, de du köpte först?

            Frågade du i affären om du kunde ha dessa ihop i ett hundra liters?

            Du skulle nog ha väntat lite och gjort som malplacerat skrev eller väntat på svar på vad du kunde ha i ett sånt litet akvarium.

            2 par snäcklekare hade varit lagom mycket i ett 100 liters.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av palm
              Tebax

              Det blev
              ett par Acarichtys heckelii
              och ett par Aulonocara stuartgranti
              Det verkar som vissa akvarieaffärer endast är ute efter att tjäna pengar.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • palm
                Användare
                • augusti 2006
                • 114

                #8
                Inte denna butiken, han som jobbar där är en skön akvarist snubbe med stor kunskap.
                Att fiskarna blir stora samt att 100L är lite litet blev jag upplyst om, anledningen att de blev dessa är det att dom var dom mest lämpade cilkiderna han hade inne.
                Kommer dock att gå över till ett kar på 200-300Liter inom 6månader.
                325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av palm
                  Inte denna butiken, han som jobbar där är en skön akvarist snubbe med stor kunskap.
                  Att fiskarna blir stora samt att 100L är lite litet blev jag upplyst om, anledningen att de blev dessa är det att dom var dom mest lämpade cilkiderna han hade inne.
                  Kommer dock att gå över till ett kar på 200-300Liter inom 6månader.
                  Dessa fiskar är inte ett dugg de mest lämpade fiskarna att ha tillsammans, den ena, Heckeliin är en sydamerikan från Amazonas, gillar ett mjukt vatten, ph helst under 6. Aulonocaran är från Malawisjön i Östafrika, den vill helst ha ett ph över 7.5. Men vi får väl se det hela som ett experiment. Och akvariet är för litet.Tillåt mig ifrågasätta detta med "stor kunskap"
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • palm
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 114

                    #10
                    Hej Igen

                    Jo jag undrar är detta verkligen en heckelii, isånafall ändrar dom sig en hel del från den storlek dom är nu (4cm) till vuxna.
                    BILDLÄNK

                    Den ena av paret har en fläck på ryggfenan vilken skulle symbolisera könet.
                    Ursäkta den taskiga bilden
                    Senast redigerad av palm; 13 augusti 2006, 13:33.
                    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                    Kommentar

                    • matereo
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Perikles
                      Det verkar som vissa akvarieaffärer endast är ute efter att tjäna pengar.
                      Tyvarr! Men pa 70 och 80 talet var det manga ciklidister (aven han som skotte fragespalten i tidskriften akvariet) som nastan alltid rekommenderade sebror och eldbuk till 100liters akvarier om man ville borja med ciklider... Snacklekare ar nog bast men aven dorsiger eller kurv tillsammans med bagciklid eller apistogramma kan funka med... da kan man ju ha lite fina tetror ocksa!

                      Kommentar

                      • palm
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 114

                        #12
                        Ursprungligen postat av Perikles
                        Dessa fiskar är inte ett dugg de mest lämpade fiskarna att ha tillsammans, den ena, Heckeliin är en sydamerikan från Amazonas, gillar ett mjukt vatten, ph helst under 6. Aulonocaran är från Malawisjön i Östafrika, den vill helst ha ett ph över 7.5. Men vi får väl se det hela som ett experiment.
                        Fiskarna växer och ser ut att trivas & växer dock så fäller inte stuartgranti ut sin riktigt blåa färg än, kan bero på att jag kör med vanligt flingfoder kanske?
                        Min plan är följande. köra detta kar med fiskarna ihop med det nya filtret (eheim 2224 som kommer inom några veckor) ett tag.
                        Inom 3månader starta upp ett 230L (kanske ett 310L) på en skuggigare plats i huset.
                        Flytta över Stuartgrantiparet och bygga på med ytterliager malawiciklider, om det inte är så att det finns någon som kan motivera en annan världsdel?
                        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                        Kommentar

                        • Thorichtys
                          Användare
                          • april 2002
                          • 56

                          #13
                          Fisken på bilden du länkade till ser ut som en Thorichtys av något slag, antingen aureus eller ellioti. Det är en centralamerikan som blir ca 15 cm. Passar bättre vattenmässigt ihop med malawiciklider, men är nog för tuff för en Aulonocara
                          Magnus

                          Kommentar

                          • palm
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 114

                            #14
                            Tack det ser mer likt ut, får granska bilderna nogrannare.

                            Ursprungligen postat av Thorichtys
                            Fisken på bilden du länkade till ser ut som en Thorichtys av något slag, antingen aureus eller ellioti. Det är en centralamerikan som blir ca 15 cm. Passar bättre vattenmässigt ihop med malawiciklider, men är nog för tuff för en Aulonocara
                            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                            Kommentar

                            Arbetssätt...