Jack Dempsey, Boxarciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lima7383

    Jack Dempsey, Boxarciklid

    Jack Dempsey, Boxarciklid, är väl en centralamerikan? Jag har skaffat en hona och en hane. Bildar de lätt par? Lättlekta? Funderar på att ha dem ihop med en påfågelciklid. Är det en bra ide? Har inte hittat mycket om den på nätet.

    /
    Linus
  • Macke
    Användare
    • oktober 2002
    • 14

    #2
    Dom ska vara ganska lättlekta vad ja hört iaf


    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Jack Dempsey är en mellanamerikan. Att ha något hårdare vatten med svagt basiskt pH är att föredra eftersom det är stabilt och firrarna finns i liknande vatten i naturen. Det är ine den mest aggressiva mellissen även om namnet antyder det. Den är för stygg för påfågel. Satsa på andra mellan/nordamerikaner i samma storlek eller någon av de mindre men mycket aggressiva mellanamerikanerna som Archocentrus (cryptoheros) nigrofasciatus (sebraciklid). De styggare sydamerikanerna som Cichlasoma festae och Aequidens rivulatus går säkert de också. För att hålla Jack Dempsey med andra ciklider en längre tid så är ett akvarium på 1,5 meter ett absolut minimum.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Hej!!
        Jag håller inte riktigt med Ola.
        Jag tror att det funkar alldeles utmärkt att ha Jack Demphsey med påfågelciklider.Faktum är att det är rätt vanligt har själv provat det för länge sedan.Guldsöm lär oxå funka utmärkt..br val dessutom då den är riktigt fin.
        Festae däremot är bland dem, om inte den värsta fisken man kan ha.
        Under lek går det nästan inte att ha någon fisk tillsammans med Festae eftersom jag citerar en artikel jag läste "rutinmässigt försöker döda eller allvarligt skada andra akvarieinvånare.Honan är också aggresivast vilket kanske inte är allt för vanligt.
        Jag har sett på mina Festae som jag har tillsammans med ett par red devil och ett par sebra ciklider att trots att dem är minst 6 cm har dem visat tendeser till att bita min dubbelt så stora red devil.

        Kommentar

        • lima7383

          #5
          Tack för informationen. Uppsalavattnet blir med andra ord perfekt. Ett kar med vackra centralare vore toppen men påfågeln får nog åxå vara med om den inte far illa. Svårt med stora enstöringar.

          Kommentar

          Arbetssätt...