Tropheus, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ozric
    svarade
    Jan-olof;odlar du M.Z. "Katale"?

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Jag håller med dig janne dom som ska börja med fiskar köper alltid blåa gula röd något som syns.
    Kan intyga att janne vet hur urvals odlat ska se ut tittade själv på hans fisk och det fanns stora drag av VF kvar på exempel röd zebra som annars förlora sin munns utsende.
    Jag tycker att manofta kan få fin fisk på Vf hane eller hona och sedan en pertner so är odlad
    Jag tycker att priserna ska vara rimliga och ngon frågade vad jag skulle ta för troffe yngel.
    Det ska jag svara på om det är en fisk som varit dyr i inköp som ilangin så vill man ha bra betalt.
    Men jag skulle mycke väl sätta ett lägre pris om jag vet att personen som köper kanske ha något jag vill ha.
    Jag tycker det förkommer för lite byte mellan hobby odlare.

    Lämna en kommentar:


  • jan olof
    svarade
    Jo du Daniel i Malmö hur kan du jämföra med urvalsodlade malawiciklider för att få bättre färg, men med samma form,
    med slöjguppies, slöjstjärt, dubbelsvärdguppies och andra av människan framodlade fantasiarter.

    Jag kan ju säga att om mina fiskar inte har mycket färg typ röd zebra,hongie,golden,Eureka,redtop chilumba, så skulle det vara osäljbart för både grossist och zoohandlare, Och gud nåde om man försöker sälja ett brunt yngel till en zoohandlare typ zebra katale,chilumbazebra eller red top ndumbi, som är helt underbar granna när dom färgar ut,totalt osäljbara för 90 procent av kunderna som köper malawiciklider.

    Så så som jag odlar ciklider så är det bara att anpassa sig efter marknaden.

    Jag har odlat ciklider i 17 år den sista svängen, jag har alltid haft det hemma och aldrig blivit subventionerad med el eller vatten, jag lägger väl c,a 60000 kr varje år i el vatten och mat, sen tillkommer nyinköp av fisk och div pumpar.


    Men jag tycker att det fortfarande är roligt med ciklider, men jag måste ju också fådet att gå åtminstone jämt upp, så det är bara att anpassa sig efter marknaden.

    Ps. jag har också andra arter som är osäljbara men ack så roliga.

    Lämna en kommentar:


  • peter
    svarade
    jag förstår vad du menar.men personligen köper jag hellre en urvalsodlad fisk som faller mig i smaken istället för en vf som jag tycker är medelmåtta.

    Lämna en kommentar:


  • daniel_i_malmö
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av peter

    skall man hålla kvaliten typ roger persson så är det ca 10 % som är ok.
    Jo, men återigen, vad är då kvalitet? Inte det utseendet som fiskarna har i naturen i alla fall. Kvalitetsidealet är konstlat. Urvalsodling för att göra fiskarna vackrare än vad de är i naturen, som är vanlig på Malawi och tydligen även på Tropheus, är för mig lika konstlat och naturotroget som dubbelsvärdsguppies, slöjstjärtar och pigeon-discus.

    Att akvariestammarna ska vara exakt lika de i naturen är omöjligt pga det begränsade avelsmaterialet. Men när man medvetet förändrar fiskarnas utseende genom urvalsodling tar man ett rätt stort steg - i fel riktning - tycker jag. Särskilt när det gäller sorter som i dagsläget är relativt naturtrogna som Tropheus och Malawi. Guppies, slöjstjärtar och liknande är redan förlorade arter och inte mycket att orda om...

    Lämna en kommentar:


  • peter
    svarade
    skall man hålla kvaliten typ roger persson så är det ca 10 % som är ok.

    Lämna en kommentar:


  • daniel_i_malmö
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av peter

    oftast är det bara 10% av den vf fisken som är av bra kvalitet
    Det där tycker jag låter lite väl radikalt.

    Vad menar du med 'bra kvalitet'? Vad skulle göre de 90% dåliga? Fula ur vår mänskliga synvinkel? Medfödda defekter? Sjuka efter transport? Skadade fenor?

    Och hur har du fått fram siffran 10%? Skulle nio av tio fiskar som importeras inte vara bra nog att avla på?!

    Det enda jag kan tänka mig som leda fram till en sådan siffra är om man som ideal har urvalsodlade malawis, pigeon-diskus, slöjguppies eller andra av männniskan framodlade fantasifiskar. Men varför då bry sig om vildfångat över huvud taget?

    Lämna en kommentar:


  • jan olof
    svarade
    Jag kan hålla med madmartin att inte alla vildfångade håller bra kvalitet om man tyccker att bra kvalitet är att en fisk ska se ut på ett speciellt sett,

    typ att en tropheus moorie bärnsten ska ha stora oranga fläckar.
    Men man kan ju säga att det kostar rätt så mycket mera pengar att få ihop grupper med tropheus som typ Roger persson gjorde för några år sen, när han beställde genom Markus Zadenius rätt så många lådor med tropheus och sen plockade ut dom bästa, som han odlade på.

    Det är ju ett exempel på att inte alla vildfångade håller samma kvalite.

    Och sen kan jag ju tillägga att det finns väldigt många urvalsodlade malawiciklider som jag har sysslat med en del, typ Röd hongie som BMW var och köpte hos mig om dan.mvh Janne

    Lämna en kommentar:


  • peter
    svarade
    oftast är det bara 10% av den vf fisken som är av bra kvalitet

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Jag håller med dig madmartin VF är långt ifrån alltid fin.
    Men därimot om man köper VF så har man ett bra utgångsmatrial antingen för odling eller sällskap.
    All fisk som går i mitt vardagsrum är VF
    Jag köper VF för att det är en tjusning att få se fisken i sin ursprungliga form.

    Lämna en kommentar:


  • ciklidMartin
    svarade
    Det var det där med att kvalité som jag ville få fram. Det går absolut inte att sätta VF=hög kvalité. Bara för att man har VF så har man inte automatiskt bra odlingsfiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Det kan väl inte finnas någon anledning till att köpa VF om man inte ska odla? Jag förstår inte alls vad Mad Martin menar med vacker eller tråkig. Det handlar ju om kvalité och har inte med hurvida fisken är vildfångad eller inte att göra.

    Lämna en kommentar:


  • ciklidMartin
    svarade
    Ser att det pratas en del priset på VF-fisk. Tänk dock att på att bara för att fisk är VF betyder det inte att den är extrafin/vacker. Det finns mycket tråkig VF-fisk som jag inte skulle vilja ha oberoende av priset. MEN riktigt fin VF betalar jag desto mer för.

    Vad tycker ni? Spelar utseendet någon roll? Eller bara priset?

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    vad tycker du att vildfångad tropheus ska kosta?

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Om jag skulle tjäna pengar så skulle jag inte skämmas för att tala om det.
    Det dagen jag går plus så lovar jag att jag säger till och kan säga att jag ligger 150000kr minus.
    Jag har startat lokal för att senare omvandla det till butik p.g.a av ett intrsse och en olycka som gör att jag inte kan arbeta med vanligt arbete.

    Mig veteligen har jag inte diskuterat priset på troffa innnan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...