Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpis
    Användare
    • november 2004
    • 14

    Yngel

    Jag har Malawisar som står och tuggar och har nyligen skaffat mig ett 19l Yngel akvarium där det redan går 3 små yngel.
    Undrar om man ska flytta över firren som står och tuggar till det lilla akvariet.
    Eller om den ska få spotta i det stora akvariet och sen fånga in ynglen på nått sätt..

    Jag undrar även om det finns några typ malar/algätare som man kan ha i det lilla akvariet med ynglen utan att ynglen går och blir uppätna..
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det är nog lättast om du fångar honorna och tömmer dem i yngelkaret och släpper i dem i det stora igen. Det är vad jag tror och vad jag skulle gjort.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Norpis
      Användare
      • november 2004
      • 14

      #3
      Ehh...
      E lite ny på det här med yngel och så..
      tömmer?
      Går det att få en noggrann redogörelse för hur det går till?

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Japp, självklart går det, men jag orkar inte skriva allt själv så jag ger dig en länk istället.



        Så här gjorde jag när jag hade malawis. Det råder osämja i ämnet då vissa är absoluta motståndare till tömning medan vissa är förespråkare. Jag vet inte vart jag står men jag tömde iaf mina honor.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Mathias-D
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 507

          #5
          du tar och öppnar munnen och släpper/skakar ut yngel...men skulle nog tro att hon ska få släppa själv..men då kan det ju vara problem när hon ska tillbaka om han har varit borta ett tag...

          Kommentar

          • Norpis
            Användare
            • november 2004
            • 14

            #6
            Så det funkar att låta firren gå i ett eget akvarium och spotta ut dom där alltså.

            Kommentar

            • Mathias-D
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 507

              #7
              ja...men om hon är borta och sen ska tillbaka är det ju som en ny fisk i en fungerande grupp...

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Akta dig för att stoppa tillbaka honor som spottat i ett yngelakvarium,pga att de brukar alltid åka på stryck av hanarna som Mattias skriver. Jag är en förespråkare av att tömma honorna. Hur stora är ynglen som går i akvariet? Du får passa dig så inte dem ger sig på dem små ynglen, det hände mig när jag var nybörjare.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Norpis
                  Användare
                  • november 2004
                  • 14

                  #9
                  Dom ynglen som går i akvariet är straxt över 1 cm långa..
                  Så jag måste hog ha dom i samma akvarium dessvärre.

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    hehe.. det låter lite agressivt att bara skaka ut ynglena. Men nöden har väl ingen lag!! [)]
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • giggsan
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 80

                      #11
                      Jag har dock aldrig haft problem med att släppa tillbaka honan i det stora karet igen.. men har kanske bara haft tur?
                      Gav de andra fiskarna en massa käk först bara, sen jagade de bara honorna en stund innan de sen struntade i dem...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...