Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Bikarbonat

    Hur mycket bikarbonat rekommenderar ni att man tillsätter per 100L vatten i ett Tanganyika-kar igentligen ?

    Jag vet att man inte kan höja ph:t högre än 8,3, men skulle vilja veta hur många skedar det rör sig om igentligen. Nu så brukar jag endast höfta till mängden jag tillsätter vid vattenbytena.


  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det beror på dina ursprungsvärden. Vad du får gära är att mäta dig fram, en tesked i taget...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Som du själv säger så går det inta att överdocera. Jag är så lat så jag inte vill ha öppnade påsar i skåpet. Jag häller i en påse vid varje vattenbyte, då vet jag med säkerhet att det är tillräckligt. Annars kan du kontakta kramfors på zoopet, han har en formel för att räkna ut detdär mer exakt.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Upp till ca 3msk per 100 liter vatten. Men det kan som sagt räcka med mindre.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • februari 2004
          • 234

          #5
          Kalas, tack för hjälpen.

          Kommentar

          • WaterBoy
            Användare
            • november 2004
            • 39

            #6
            Och hur går det med konduktiviteten om man häller i en hel påse vid varje vattenbyte? Vad jag har förstått är rätt konduktivitet minst lika viktig som rätt Ph!
            Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

            Kommentar

            • Alex_e
              Användare
              • december 2004
              • 14

              #7
              Har läst i tidigare inlägg om folk som använder mycket bikarbonat kan få problem med att akvariet blir grumligt pga av nån bakterie?. Var en ganska lång tråd med massor med folk som stött på samma problem..(tyvärr hitta jag inte den nu)

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Vare sig rätt konduktivitet eller rätt ph är viktigt. Däremot är stabilt ph mycket viktigt och det är resultatet av mycket bikarbonat. Hitentills har jag inte fått några problem med några bikarbonatätande bakterier som grumlar vattnet, mitt vatten är klart och fint.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Alex_e

                  Har läst i tidigare inlägg om folk som använder mycket bikarbonat kan få problem med att akvariet blir grumligt pga av nån bakterie?. Var en ganska lång tråd med massor med folk som stött på samma problem..(tyvärr hitta jag inte den nu)
                  Det kan bli så om man öser i bikarbonat i ett akvarium som inte har mognat ordentligt
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • WaterBoy
                    Användare
                    • november 2004
                    • 39

                    #10
                    Jag vill iaf uppnå så naturliga förhållanden som möjligt, då också med tanke på vattenvärden och då vill jag nog även hålla konduktiviteten stabil och runt 250 microS/cm. När jag vid ett tillfälle öste in koksalt i akvariet 1dl/100L var jag uppe i över 3000 microS/cm. Tycker den siffran låter skrämmande :/ Rätt mängder KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O gör att man kommer till bra stabila värden.
                    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Om målet är att efterlikna de naturliga värdena så skall man givetvis inte stjälpa i dom mängderna jag gör.

                      Hur många tanganyikaakvarister håller rätt mängder av KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O? Inte jag i allafall.

                      Om det är stabila värden man eftersträvar så går det lika bra med bikarbonat.

                      Det finns ingen annan anledning att hålla exakta buffringsförhållanden i karet förutom att det är kul, fiskarna bryr sig inte.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • WaterBoy
                        Användare
                        • november 2004
                        • 39

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog


                        Det finns ingen annan anledning att hålla exakta buffringsförhållanden i karet förutom att det är kul, fiskarna bryr sig inte.
                        MVH
                        Magnus
                        På vad eller vem grundar du den teorin? Jag har för mej att flere entusiaster har bl.a sluppit av med "fiskarna kliar sig"- problemet genom att ge dem rätt mängd salt och rätt osmotiskt tryck.
                        Mvh. Johan
                        Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Jag grundar ingenting jag skriver på vem, alltid på vad. Nämligen egna erfarenheter. Om det inte räcker ber jag om ursäkt.

                          Mina fiskar kliar sig inte förutom vid vattenbyten, men det utgår jag ifrån att det är pga klor och inget annat. Jag kan förståss ha fel.

                          Tillbaka till frågan: Hur många tror du justerar KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O till exakta nivåer i sina tangkar? Jag vet många som har fungerande tangkar utan att göra det.

                          De enda kar jag sett kunna skapa problem i tangkar är svajande ph, nitrit och för hög temp. Det första ordnar jag med bikarbonat det andra med bra filter och det sista med bra termostat på värmaren.

                          Har du upplevt mindre kli hos fiskarna när du ställer rätt buffrings och saltförhållandena? Eller rättare sagt, gör du det själv överhuvudtaget? I detta fallet tycker jag att egna erfarenheter väger tyngre än "jag har för mig att någon annan har upplevt det så"
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Jag tror att buffringsförmågan är viktigare för dom som håller på med malawi och så´nt än för sydamerikakar med lägre pH. Vad jag förstått kan en pH-sänkning bero på att karbonatknaprande bakterier har tagit slut och att då mycket ammonium finns i karet. Detta kan då bli ett problem om man pH-höjer med bikarbonat då rent ammoniak snabbt kan bildas.

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Försöker igen, är inte säker men tror, rätta mig om jag har fel. Bikarbonatet tar slut och bakterier som käkar det dör =&gt; kvävekedjan stannar upp och ammonium ökar. Tillsätt bikarbonat och bakterierna får mat igen men inte i den takt som krävs för att balansera önskvärda halt (d v s ingen) av ammoniak.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...