Hur många varianter finns det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Hur många varianter finns det

    Hur många varianter finns det av röd rengbåge ??
    Jag trodde det bara fanns en variant som kallades röd rengbåge
    Men tydligen så ska det finnas rödrenbåge,rödrengbåge blue blaze
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Blue blaze är väl chaitikan?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Det har jag ingen aning om.
      Men när jag frågade om det var röd rengbåge så var svaret ja fast bdet var varianten blue blaze

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4


        Denna artikel kanske hjälper till lite.

        Själv misstänker jag att alla många varianter av Moorii döptes till Röd Regnbåge (el liknande) på den tiden när de de inte sorterades eft fångstplats utan efter färg,vilket för mig är väldigt korkat.(OM det nu var så!)
        I Tyskland lär problemet vara lika dant med de "gula regnbågarna" förr,där både Kabayeye,Nangu ,Chilambo lär har blandats ihop till en viss grad (av misstag eller nonchalans).Tror inte samma problematik fanns i Sverige under samma tid med de gula,som med de röda varianterna till en början.

        Behöver jag tillägga att jag är en förespråkare av namngivning av fisk från dess fångstplats?? P. Schpkes "linje-system" hoppas jag inte får nån genomslagskraft hos oss då det är,som jag ser det ,upplagt för flera förväcklingar om fångstplats-mamnet "glöms" bort. Dessutom är det tråkigt med siffersystem på fisk...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          "Red Rainbow Blue Blaze" gissar jag är Muzi-varianten. Den heter nåt annat i M.Z`s artikel.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Tack ozric för att du bringa lite klarhet i det hela.
            Vad är då den riktiga fångstplasten för att det ska vara äkta röd rengbåge och framförallt hur sen den ut??
            Bilderna man kan har sett på rödrengbåge kan ju vara varianter

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Den som bör kallas "Röd regnbåge" fångas vid "Kambwimba" men tror att de flesta går under namnet "Kasanga" (som ligger en bit längre bort).
              Beror nog också vilka som fångar och exporterar dem.

              Enligt Henrik (A-malawi) lär Röd regnbåge slutas exporteras (el. om det rent av var slutas fångas,minns inte riktigt). De skulle i alla fall inte få hem dom mer,trodde han.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Hittade en bild på blue blaze den var ju riktigt snygg
                http://www.e-aquariumthai.com/Customer/Aquarium/aquariumthai.nsf/(ProductList)/40FFB61BBD8193EA47256D92003D8C03?OpenDocument

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Ozric det var därför jag undra för dom hade fått hem röd renbåge blue blaze som redan var tingad.
                  Så det kan nog stämma att den vanliga inte kommer mer för dom har inte haft vanlig renbåge på A.malawi sedan i våras

                  Kommentar

                  Arbetssätt...