Pigmentfläckar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    citat:Horst hette han och han menade på att det kom bara på dom fiskarna(malawi) som hade spenderat en tid i vatten med lite fel värden
    Det är en teori som jag också har hört(jag har för mig att det var från någon på JDtropheus.com).Det var något om för lågt KH eller GH.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Svarta fläckar på tropheus ,oftast VF,lär bero på nån slags parasit el. svamp,har jag hört.
      Vore intressant om nån kunde dementera el. bekräfta detta.

      På annat håll hörde jag att om man överdoserar Bikarbonat i vattnet kan DET orsaka fläckar.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #18
        Innan jag skaffade malawi i våras så har jag aldrig haft dessa svarta fläckar på någon fisk, och jag har hållt ciklider m.m i 7-8 år. Efter att jag fått hem malawi som fick gå tillsammans med ciklider i andra kar tills jag fått upp malawikaret, så började det för 3-4 månader sedan uppträda svarta fläckar även på mina Hem. lifalili m.fl icke malawi. Tycker det är aningens underligt.
        När jag fick hem mina malawi's hade ett par av dom svarta fläckar, men aldrig någonsin tidigare på mina andra fiskar. Jag matar med Sera Vipan och San, främst vipan. Båda innehåller spirulina, men dom lär knappast innehålla några större mängder, då spirulina inte är det billigaste dom slänger i direkt. Använder mig även av räkmix från Kent då och då.

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #19
          Jag har sett pigmentfläckarna på framförallt rödsebra men även på golden. Det lustiga var att jag hade ett gäng rödsebrayngel som vi tog över från en annan ägare och födde upp. När de kom hade de en hel del fläckar och det var nästan ingen som var fläckfri. Men när de vuxit någon centimeter till så var allihopa fläckfria.

          Jag är ganska säker på att killen som hade dom innan inte använde spirulina eller färgförstärkare men fodret som vi gav dom innehöll betydligt mer alger än det han använt.

          Sen har jag haft rödsebra med enstaka 4 mm stora blåa fläckar också : )
          /Mikael

          Kommentar

          Arbetssätt...