170 liters Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikard
    Användare
    • augusti 2003
    • 57

    170 liters Tanganyika

    Hej jag undrar vad man kan tänkas ha för tanganyika ciklider i ett 170-liters akvarium.
    ja vill helst inte ha snäcklekare utan kanske 2 sorters ciklider som går bra i ett akvarium av den här storleken.
  • Fredrik
    Användare
    • maj 2002
    • 52

    #2
    Någon av de mindre julidochromisarterna är ett hett tips...börja med ett gäng unddjur och en massa sten.

    Till detta kan man kanske välja någon prinsessa...men de kan lätt ta över om man inte möblerar rätt...

    //Fredrik

    Kommentar

    • Rikard
      Användare
      • augusti 2003
      • 57

      #3
      skulle någon Altolamprologus art fungera? Jag är nämligen rätt förtjust i sådana.

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Hej!
        Undvik att hålla princessor av alla slag med andra tanganyikacilkider!
        De är en "ulv i fårakläder", de verkar snälla men tar lätt livet av andra akvariekompisar.
        Jag tycker att du kan testa att hålla en liten grupp Tropheus duboisi tillsammans med T.ex. julidochromis marlieri, och kanske någon Paracyprichromis?
        Vill du hålla dessa arter skall du tänka på att du måste "förlänga" akvariet med ett stenröse längs hela akvariets baksida så att jagade
        individer får längre sträcka på sig att simma ifrån den som "mobbar".

        Lycka till.


        Det kommer säkert finnas andra åsikter om "mitt tips på arter" men jag tycker att man måste testa lite olika sammansättning av fiskar, det kan gå aldeles utmärkt med "fel" storlek på akvariet också.
        Thomas.

        Ps:
        Det har större förutsättningar att fungera om du startar med ungfiskar...Ds

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Jag skulle föreslå någon julle och compressiceps "sumbu shell"
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Tropheus duboisi i ett 170 liters?!

            Jag säger bara: lycka till.

            Jullar och prinsessor däremot funkar, liksom Altolamprologus compressiceps "sumbu shell" (om du kan hitta den. Jag har fortfarande aldrig sett den i affär här i Stockholm, fast den lär skall vara hyfsat vanlig i sydligaste sverige). Prinsessor är inte alls så giftiga bara man inte låter dem bli för många; de samverkar i attackerna på de andra fiskarna.

            Kommentar

            • Rikard
              Användare
              • augusti 2003
              • 57

              #7
              jag har hört om en fisk som ska heta Telmatochromis sp "vittatus shell", någon som har information om den här firren?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Det är/ser ut/uppför sig som en mindre version av Telmatochromis vittatus. Jag hade såna i tidernas begynnelse; de är cirka som jullar till sättet.
                I sjön lever den i snäckor, men får de välja så tar de hellre stengrottor, den är inte alls lika snäck-fixerad som de "riktiga" snäcklekarna. Jag fick aldrig lek på dem, så jag tror de är mer svårodlade än de vanligare tanganyikorna (som t.ex. jullar).

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Altolamporolgus är nog inga problem i ett 170liters, varför inte annars prova på några hästnosar (typ Eretmodus cyanostictus eller Spathodus erytrodon). Hästnosar är riktigt underbara att ha i akvarium. Dock behöver man ganska mycket sten så de har någonstans att gömma sig för varandra eftersom de är ganska aggressiva inom arten. Andra tips från mig är såklart snäcklekare (L.ocellatus).

                  Jag skulle nog kört denna seutpen:
                  2par hästnosar
                  1hanne och 2 honor Lamprologus ocellatus gold
                  1 par Altolamprologus calvus white eller yellow.
                  2+4 Paracyprichromis nigripinnis.

                  lite snäckor i ena hörnan, tre stora högar med sten och en större snäcka till A.calvus och några vallisneria-plantor. I det fira vattnet kanske 2+4 Paracyprichromis nigripinnis. Ett grymt snyggt akvarium =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    prinsessorna mobbar ut mina maleri jullar rätt rejält, dom står i hörnet vertikalt under termometern. tror jag ska låta prinsessorna vara själva i fortsättningen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...