Yngel - Hjälp!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    Yngel - Hjälp!!!!

    Hittade igår två stycken små yngel i mitt akvarium. Jag har ingen aning om vilka fiskar som ynglat av sig då jag inte sett ngn av dem tugga alls. Alla fiskar har ätit som vanligt.
    Men faktum är ju nu iaf att två småbebisar har tillkommit och jag har ingen aning om vad jag skall göra med dem.

    Skall jag skaffa ett mindre akvarium och försöka fånga upp dem till det? Eller skall jag stoppa i en "bebishage" i det stora akvariumet?
    Eller ska jag helt enkelt låta dem vara kvar och se om de klarar sig?

    De verkar gömma sig bland ett par stenar (ser dem alltid på samma ställe) och äter av smulorna som de större fiskarna sölar ner när de äter. Räcker den maten till eller skall jag stoppa i ngn annan mat åxå?

    Nu kom detta ruggigt olägligt faktiskt, då jag verkligen försummat akvariumet i flera veckor och det är i skriande behov av en grundlig rengöring/städning. Men törs jag böka med det nu när det bor två småttingar där nu?

    Förstår inte hur fiskarna har kunnat yngla av sig när förhållandena har varit som det varit sista tiden....vet ju inte ens vilka fiskar som ynglat och vilken sort det är...
    Hemskt va?

    Snälla, ge mig ngt råd..


    /Catherine - Villrådig[?]
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Hej
    Skoj med fiskar som ynglar av sig. Svaret på din fråga är inte helt självklart. Det finns flera vägar att gå men dessa är de två huvudsakliga som jag ställs inför när samma sak händer mig ibland.
    1. Flytta över dom till ett eget kar, om sådant finns. När du börjar rota bland stenar och annat på botten så hittar du säkert fler yngel också som klarat sig. Om du väljer detta alternativ så går vi in på fortsättningen längre fram.
    2. Om du vill öka chansen för dom att klara sig så är ju A och O att dom har någonstans att gömma sig undan. Då bör du lägga i flertalet mindre senar, gärna bilda ett röse dit inte dom större fiskarna kommer åt. När det gäller matning så är det ju bra om du kan finfördela maten mellan fingrarna så att det blir såpass smått att det passar dina yngel. Vad har du för fiskar i karet idag? Det vore skoj att veta vilka yngel det är så klart....

    Men som sagt...detta var två korta råd, dvs 1, skaffa ett mindre kar behöver inte vara stort alls yngeln skall ju hitta maten enkelt. 2. dra i mer småsten så att dom har ställen att gömma sig på.

    Lycka till.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • oktober 2002
      • 214

      #3
      Det här med att få yngel när man försummat akvariet ett tag är ju ganska vanligt.
      Tycker att det bevisar att ett bra sätt att få fiskarna och leka är att bryta dom gamla vanorna. Oftast så matar man en gång varje dag, byter vatten en gång i veckan, rengör pumpen regelbundet etc.
      Ändrar man på detta och kanske inte byter vatten på 2-3 veckor och matar bara kanske varannan dag så vips så hän´der det.
      /Roger

      Kommentar

      • Gimpan
        Användare
        • augusti 2003
        • 183

        #4
        Jag skulle inte flytta fisken då dom är megakänsliga för flytt när dom är yngel. Dom kan även få hjärtsnurp om du hovar in dom i yngelpåse. Gör som byttorp sa bugg ett stenrös och stick ner smulade flingor till dom vid röset så klarar dom sig nog. Lycka till!
        JimmY CasH

        En "Viktoria" tack!

        Kommentar

        • -Catherine-

          #5
          Tack för svaren, nu känner jag mig lite mindre vill iaf.
          Låter som om det är att bygga ett stenröse till i karet som är det som gäller i mitt fall. Måste ju iaf städa upp efter mina "grävskopors" farmfart, lägga tillbaka all sand de grävt upp och bygga upp raserade stenröen. Då är det ju naturligt att bygga lite nytt åt de mindre då :-)

          Hoppas de inte blir uppäten i förvirringen under vattenbyte och städning bara, de är ju ohyggligt små jämfört med de andra bestarna.

          Har som sagt ingen aning om vad det är för sort annat än att de är av arten Malawi. Vet inte ens vad de vuxna är för sort då jag inte fått dem identifierade. Har fått "ärva" fiskarna, och tidigare ägare visste inte heller vad de var áv för art.


          Tack igen för all hjälp!

          /Catherine

          Kommentar

          Arbetssätt...