Erfarenheter av rödciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Erfarenheter av rödciklid?

    tjena!
    sökte i forumet efter rödciklid, men hittade inte riktigt vad jag letade efter.
    Jag har inhandlat 6 nya rödciklider på ca 5 cm till mitt 540 liters med scalare.
    Jag har ju klart märkt att rödcikliderna dominerar mitt akvarium, men det konstiga är:
    Mina fullvuxna scalarer får pisk av rödcikliderna titt som tätt, medans mina små skalarer på ca 5 cm går på rödcikliderna?
    Dett kan väl inte vara ett normalt beteende från någon av cikliderna?
    helt ny på rödciklider och hittar ärligt inte så mycket fakt om dom förutom det som står på zoopets hemsida.
    tänkte ställa lite frågor som t.ex:
    När kan jag förvänta mig att de 6 börjar bilda par och leka?
    Hur snabbt växer de?
    Ingen som har lust att dela med sig av sina erfarenheter till mig?
    tack på förhand!
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #2
    Fortare än du anar,när så skett,måste det till sällskap som kan hålla imot,dvs inte är för blyga.då brer dom ut sig för mycket....Mycket bra yngelvård på dessa 5 av 5.Hade en gång ett par i en 375; med ett 20:tal mbunas,klarade att hålla stånd gjorde de

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      När nu änndå rödciklid är på tråden.....någon här som vet var man får tag på fina ex av dom...som dom såg ut för 15-20 år sedan.
      Kvittar var man är och kikar nu för tiden tycker jag..så är dom sååå bleka och färglösa....inte alls så mäktiga dom en gång var....eller finns det någon här som har...ja kanonex av dom??? eller är allt sönderavlat kanske?...Moss

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #4
        Jag hade en del kanonex fram tills för två år sedan då dom började dö av. Har 2st kvar som jag hoppas jag skall kunna få yngel på nu när jag gjort mig av med de malawiciklider som gick i karet.
        Får hålla med att det mesta man ser i butikerna numera inte är nåt vidare fina, ofta nån gulare variant som kan ses med, som inte heller är särskilt fin.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          tjenixen gubbs!
          Jag odlade lite röd för mååånga år sedan, och när jag fick mitt avelspar (som jag då la i mitt sällskapskar) så gjorde jag detta på kvällen. På morgonen dan efter fanns det inte en levande fisk kvar i karet, förutom en trasmatta till skalar.

          Om du snackar om den "blodröda" varianten (och ursäkta nu mitt dåliga minne) så finns det två sorters rödciklider, där den ena är betydligt rödare i sin "lekdräkt".

          Senast jag såg denna knallröda variant, var för två veckor sedan i Borås!

          Dom är extremt lätta att få att leka, och gräver som en CAT!!!!

          Jag ska kolla lite mer info, och återkommer!!!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag har knallröda i mitt akvarium, och det är lekdräkten. Om man har fler än ett par i ett akvarium har bara ett par ibland ingen lekdräkt. Har man bara ett par har dom lekdräkt hela tiden (oftast iaf)

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Hemichromis lifalili och letourneuxi, verkar vara mest intressanta när man tänker på rödciklid/juvelciklid.

              bimaculatus: http://www.fishbase.org/Photos/Thumb...ry.cfm?ID=2389

              Åh, sedär ja, ibland när man letar hittar man ifo närmare än man tror:

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av skorpio

                När nu änndå rödciklid är på tråden.....någon här som vet var man får tag på fina ex av dom...som dom såg ut för 15-20 år sedan.
                Kvittar var man är och kikar nu för tiden tycker jag..så är dom sååå bleka och färglösa....inte alls så mäktiga dom en gång var....eller finns det någon här som har...ja kanonex av dom??? eller är allt sönderavlat kanske?...Moss
                Jag kan ju på direkten säga att bleka och färglösa? det e fanken inte mina... hade inte köpt dom om det hade varit för den intensiva röda färgen + dom fina blåblänkade fläckarna dom har på kroppen.
                länken som zakath la ut var inte lik mina rödcliklider förutom formen på kroppen.
                kom till västervik om ni vill ha fina rödciklider )

                Kommentar

                • Kjell Nilsson
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 50

                  #9
                  Beteckningen "rödciklid" tycks idag gälla för ett flertal arter av Hemichromis. Länken som hänvisar till bilderna på http://www.fishbase.se visar bl. a. bilder på den art som vi känner som Hemichromis stellifer. Jag skrev en artikel om några spännande Hemichromisarter i CB 3/2003. I anslutning till min artikel finns en faktaruta som Sven Kullander skrivit om släktet Hemichromis, kolla in om det ger dig nåt!

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Ja, det är väl många som kallas rödciklid, borde skiljas mer på dom i butik. Men kanske är det ibland även så att även grossiter får in/säljer med fel namn. Man stöter dock ibland på butiksägare med bristande kunskap med tyvärr.

                    Jag är själv inte säker på om dom två exemplar jag har är lifalili eller letourneuxi, då dom är ganska lika och att mina slutade växa långt innan dom nått den storlek dom kan uppnå, försvårar även det.
                    Dom ligger på ca 7cm bara. =(

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • september 2004
                      • 242

                      #11
                      jag måste juh säga att det verkar ngt grymt krångligt att få reda på vilken sorts rödciklid det är man har, men efter att ha kollat i gamla trådar osv så har jag kommit fram till att beskrivningen liknar mest lifalilli... Och jag hoppas absolut att mina blir större än 7 centimeter =S. jag ska snart lägga upp lite bilder på mitt kar så ni får se hur fina mina e )) (jättestolt). rödcikliderna i mitt kar är nog dom finaste cikliderna jag haft i alla fall. skorpio-> Jag ska genast söka upp artikeln . tack för tipset!

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #12
                        Hej

                        Det är väl ofta så också, att i affärerna visar ciklider sällan sina rätta färger, så bara för att de är bleka i en affär, behöver de ju inte vara det när de hamnar i ett akvarium hemma hos nå´n.

                        MVH Micke
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          Användare
                          • april 2004
                          • 313

                          #13
                          I ett 540 kar bör dom växa på bra tycker jag =)

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Jag har inte CB 3/2003 - finns det alltså en nyckel för Hemichromis-arterna där?
                            Jag har försökt få reda på hur man ser skillnad på arterna, men har aldrig hittat nåt som faktiskt funkar.

                            Kommentar

                            • Kjell Nilsson
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 50

                              #15
                              Nej Mike, där finns tyvärr ingen nyckel som låser upp Hemichromisproblemet men där finns en förklaring av Sven Kullander varför det fortfarande är problem. Han ger bland annat Paul Loiselle en liten känga beträffande hans skriverier om släktet. Intressant läsning är det i alla fall. Någon kanske kan fixa dig en Pdf på det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...