Varför dör mina Gibbiceps?? snyft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Varför dör mina Gibbiceps?? snyft

    Jag har för andra gången förlorat en Gibbiceps. (Glyptoperichthys gibbiceps)
    Jag har väl inte missat något, typ att de bara klarar låg-pH vatten??
    Mitt akvarie är malawi, pH ca 8, 25 grader, vattenbyte 50% varannan vecka, övriga invånare är olika mbuna och två små Ancistrus dolichopterus.
    Gibbisarna jag köpt har varit relatibt små, 5-7 cm men har bara klarat sig någon månad. En fiskade jag upp död, en annan är MIA (missing in action)
    Hur mår era gibbisar? Jag tycker de är så fina och vill gärna försöka igen. Vad gör jag fel?
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • augusti 2003
    • 59

    #2
    Får dom tillräckligt med mat? Med malawi och ancistrus som sällskap kan det bli svårt att hinna med att få i sig nåt. Släng i lite algtabletter eller annat gott innan läggdags, de äter gärna när det blivit lite lugnt i akvariet.
    Håller med om att Gibbicepsen är en fin fisk, lycka till!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Som Jonte säger så dör ofta malar på grund av att de inte får tillräckligt med mat. Vad matar du med? Matar du med flytande pellets så kanske malarna får för lite helt enkelt. Matar man med räkmix brukar det funka bra, annars får du hysta i lite sjunkande käk vid läggdags...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #4
        Hm.. jo kanske jag är lite snål med maten. Har inga alger, vilket väl betyder att det inte är mycket näring över.. Kanske det är anledningen. Finns det ngn nackdel med algtabletter? Äter de andra fiskarna dom? Förorenar algtabletterna vattnet?

        Kommentar

        • Per H
          Användare
          • mars 2004
          • 147

          #5
          PS Jag matar med räkmix, mysisräkor och torrfoder, brukar varva. DS

          Kommentar

          • Buckshot
            Användare
            • april 2002
            • 244

            #6
            En gibbiceps kan (och bör?) sätta i sig oerhörda mängder alger.
            Har du INGA alger är det inte bra.
            Du bör inte ge dom för mycket animaliskt foder.
            Jag har 1st som håller rent i mitt stora akvarie.
            Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Jag matar med Hikari Algae wafers efter jag släckt ner mina kar. Gäller att se till att det är hyffsat mörkt i rummet med så att inte ALLA fiskar går på tabletterna.

              Edit: Släng gärna i en liten liten rot med, göm den nånstans.

              Kommentar

              • skorpio
                Användare
                • oktober 2004
                • 244

                #8
                Har en Gibbis..i ett av mina kar..den är lätt 25 cm...Som några redan nämt så tycker jag nog du ska skicka till den ett flertal bottentabletter en stund efter du släckt ner ditt kar då får dom mummsa mer ifred än när alla andra är där och bökar.Förvisso så ser de allt till att skuffa sig fram men att mata malar i mörkt kar är nog bra.Min största..är såpass snittsig..så att den kommer upp i hålet i täckglaset vid matdax ..han vill gärna suga lite finger..eller att man stoppar i pellets direkt i munnen...går in många!Det är en mäktig firre..snygg..lugn o fredlig...ser kul ut när de minsta av de minsta yngel kan simma precis bredvid den utan att den gör något....sköna kontraster.Även ärtor som jag delar först på mitten gillar den kanon......tänk även på att om du vill få dom att dra iväg så behöver dom stora burkar och något gömställe som dom rymms i ordentligt.....gott om växter går oxå bra..dom pajar så gott som inget..inte ens då de blir lite större......Moss

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  OK. Ska nog vänta lite med nästa gibbi-försök. Är det konstigt att jag nästan har noll alger? Bara lite på några ljusa stenar o ibland några små gröna algprickar på framrutan som jag tar bort. Karet har varit igång åtta månader. Eller är det normalt?

                  Ngn rot blir det ej. Det är ju kalkhaltigt malawivatten, o rötter sänker ju pH.
                  Däremot blir det nog också till att prova med "Hikari Algae wafers" eller ngt annat malgodis.

                  Jag har flera kar. Ska jag låta Ancistrusarna gå i annat kar och enbart hålla Gibbiceps i detta kar tycker ni? Ancistrus verkar lite mer dagaktiv. Matkonkurens?!

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Du behöver inte ha alger för att den skall överleva, men den måste ju få mat på ett eller annat sätt.

                    Du kan utan problem ha en liten rot i ett malawikar utan att sabba dina vattenvärden. Vad har du för värden? Om du lägger till bikarbonat för att öka ph och kh så påverkar roten ingenting.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Per H
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 147

                      #11
                      ca pH åtta vid senaste mätning.
                      OK Jag ska erkänna att det även är av lite biotop-fåfänga som jag ej vill ha rot Men är det gömstället i sig man vill åstadkomma med roten,(det går ju att ordna med sten) eller har den andra gynnsamma effekter på gibbisepse, typ att det växer alger speciellt på den?

                      Tidigare, då jag hade ett låg-pH-kar så höll gärna ancistrus till i roten jag hade då, men mina ancistrus verkar nu klara sig bra med bara sten.

                      Kommentar

                      • Per H
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 147

                        #12
                        PS Har ej börjat med bikarbonat än. Zaphi, hur mycket /100 liter har du i?

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Per: Att man har rötter i malkar beror på att de vill ha cellulosa, som de får i sig när de gnager på roten. Din biotop har du ju redan sabbat med att ha en gibbiceps i ett Rift Valley kar, :-) :-)

                          ph är inte så jädra viktigt, men det är viktigt att du har ett högt kh, vilket buffrar vattnet och håller ph stabilt. Det "går inte" att överdosera bikarbonat, ph stannar runt 8,4-8,5. Hur du skall dosera beror på dina utgångsvärden. Jag häller i ett kaffemått per 50 liter bytt vatten.

                          OBS! Häll aldrig i bikarbonat utan att göra ett delvattenbyte först!

                          Mitt vatten är ph 8,2 ur kranen, men har ett lågt kh på cirka 2, som inte alls är speciellt bra, för det innebär att ph skulle falla snabbt till 7 ifall jag inte buffrade upp med bikarbonat.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Vet inte hur det är med gibbicepsen riktigt men många malar måste ha rötter i karet för att överleva. så ska du ha någon mal tycker jag att du måste slänga i en rot. Jag har rötter i mitt malawi kar i och för sig har jag även en panaque och vad jag förstår dör dom utan rötter.

                            Men släng i en liten rot som inte behöver vara särskilt synlig eller så skippar du det här med malar. Men det är ju bara min åsikt. Är den felaktig så får väl någon påpeka det då.
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 531

                              #15
                              Hej!
                              Du kanske har lite högt pH,? Jag brukar ge mina Gibbischeps mat på kvällen när akvariet är nedsläckt.Värme 27gr, har mycket Mangroverötter i mitt diskus-Altumakvarium.Lycka till MVH Ann-Mari PS; Har 6,8 i pH.
                              bryggan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...