Ljus & dygnsrytm. Rätt o fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Ljus & dygnsrytm. Rätt o fel?

    Fick av en odlare lära mig att ljuset (när men ej har växter) mest är till för att glädja människan, och att man med fördel kan ha tänt bara delar av dagen. På så vis minskar algproduktionen. Jag har tänt ett par timmar på morgonen och under kvällen, tot ca åtta timmar. Övrig dagtid får de klara sig med dagsljuset. Nu undrar jag bara om inte fiskarnas dygnsrytm störs av detta? Hur påverkas ämnesomsättning, lek, "sömn"? Särskilt nu under mörka årstiden är det inte mycket dagsljus dagtid. Jag har ibland lämnat takbelysningen på som kompromiss. Skulle man köra helt "afrikansk", för i detta fall malawi skulle man ha tänt mellan 06 och 18, men vem vill ha de tiderna. 09-21 skulle också göra att jag missar mycket. Hur gör ni andra??
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har släckt under dagen prcis som du och märker inte att fiskarna mår dåligt eller leker mindre av det.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #3
      Gött!
      Då fortsätter jag så. Malarna gillar säkert det lite skummare ljuset.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Jag tänder kl 11 och släcker vid 23 tiden och det fungera

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Hej

          Jag är nog kanske lite elak mot mina fiskar i källaren. De har ljust 0730-0900 och 1230-2230 på vardagar samt 1130-2230 på veckoslut. Detta för att jag skall kunna mata innan jag går till jobbet. Övriga tider är det kolmörkt i källaren.

          Vet ej om detta är skadligt för fiskarna, de har i alla fall inte klagat.

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Jag kör en kortis på morgonen i samband med maten, och sedan slår det på igen strax efter mörkrets inbrott, dvs 18 tiden vid den här årstiden. Har inte heller märkt någon försämring, men det känns ju ändå onödigt att tända och släcka för mycket....om det nu skulle vara störande och så.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Jag har provat att tända vid matning och sedan släcka men det fungerade inget vidare.
              Dom åt och blev mätta och ställde sig vid botten och dom blev snabbt dåliga.

              Kommentar

              Arbetssätt...