Nytt ciklid-akvarium...arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teo

    Nytt ciklid-akvarium...arter?

    Hej! Är extremt ny här på ciklid.se, och inom akvarie-hobbyn med för den delen. Har haft akvarier i 4-5 år, men får 2 år sedan sprack mitt 300-kar och mamma/pappa förbjöd fler fiskar. Nu har jag dock lyckats få hem ett 450 liters möbelakvarium (Juwel vision, med välvd framruta). Va ska ja ha för fiskar? Och hur ska jag inreda? Älskar stilen med "blåaktigt" ljus, mycket stenar uppbyggda bak i akvariet och ljus sand som bottenmaterial. Vill ha lite "korallrevskänsla". Går det att använda sand? Grumlar inte den vatnet? Hur mycket fisk? Sedan så är det självklart kul om arterna jag sen väljer skulle reproducera sig. Finns inget roligare än att få yngel vet jag av erfarenhet även om det bara var tråkiga sällskapsfiskar...
    Tacksam för svar...
    Mvh Teo
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jadu, svaren å din fråga är lika många som medlemmar på detta forum. Eftersom du skriver i "Afrikanska Ciklider" kanske du är intresserad av Malawi eller Tanganyika? Om du besöker www.zoopet.com kan du göra en sökning på akvarielängd och sånt och sedan kan du klicka "visa resultat som bilder". Då kanske du får lite bättre överblick över vad som finns att välja på.

    Sand funkar utmärkt och grumlar inte vattnet. Många använder industriell blästersand som kan köpas billigt på biltema.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • thomas1wallen
      Användare
      • oktober 2004
      • 121

      #3
      Hejsan!
      Ett förslag är:
      Inred med kalksten och fin sand, gärna kalksand blandat med den nya kolsvarta akvariesanden, lite växter du kan använda är vallisneria och Annubias.
      Därefter skaffar du:
      10-20 Tropheus duboisi(finns många fina varianter, men själv har jag "Maswa")
      10-20 av någon annan snygg Tropheus moori-variant (själv har jag "Moliro"-varianten)
      Ett gäng Leptosoma eller Paracyprichromis/Cyprichromis
      Något/några par Julidochromis marlieri, eller annan Julidochromis.

      Eventellt snäcklekare, men då skall du också inreda med många snäckskal av t.ex vinbergssnäcka.

      Därefter sätter du dig och njuter.
      LYCKA TILL

      Kommentar

      Arbetssätt...