Victoria Zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figu

    Victoria Zebra

    Nån som har denna fisk?
    Jag funderar på att testa en grupp av den på kanske 6/7 fiskar.
    Nån som har nåt bra råd eller annat roligt att säga om den fisken?
    mvh Filip
  • Larry Stockholm
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #2
    Hej figu. Vackra, men aggressiva hannar. Dvs. de muckar ganska mkt med varandra när de skapar sina revir. Honorna är ganska neutrala i sin färg och de bör ha gtt om gömställen i akvariet. Mkt stenar. Fiskarna kräver ett ganska stort akvarium och du bör ha ett gäng fisk om en av dom inte ska jaga livet av de andra. Jag har mina i ett 440 liters akvarium.
    Lycka till
    Lasse Omfors

    Akvaristiken går i vågor

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #3
      En riktigt snygg men aggresiv fisk. En dominant hanne jagar lätt ihjäl svagare individer om akvariet är för litet. Jag har mina i ett 720 och det är bara 1 hanne som är riktigt utfärgad, gör någon annan försök till att färga ut får de genast styrk.

      Däremot är han hur snäll som helst mot honorna, betydligt snällare än mina Malawis.
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Trots sitt handelsnamn "viktoriazebra" så kommer inte Astatotilapia latifasciata från viktoriasjön utan från de båda sjöarna Kyoga and Nawampasa. Det är en insektsätande ciklid som blir upp till 14 cm. Den är relativt vanlig i handeln och säljs ofta med namnet "zebra obliquidens".
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Det där som alla säger att victorior är så tjuriga fattar inte jag. Skaffa ett rejält stim så är dom inte så där särskilt tjuriga. Jag har 16 st något mindre victorior (8-13 cm)i ett 375 och det är rätt lagom. I det akvariet är har jag 4 olika arter och det är en fullt utfärgad hanne av varje art. Sen har jag ett 340 med bara tre victorier i, där är dom tjuiga och fajtas.
          Tänk på att inreda med mörk grus och mörk bakgrund för att dom ska färga ut riktigt bra. Sen vill dom gärna ha nån rot eller sten med överhäng att göra revir under.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Anledningen till att vi säger att de är lite tjurskalliga är för att våra små djur har varit lite sånna. Jag hade 2 dominanta hanar i min grupp.. som delade på bördan av att ha ihjäl de andra hanarna.. till slut fanns det bara dessa två kvar tillsammans med _alla_ (11 st) honor och då fungerade gruppen hur bra som helst.

            Så jag skulle nog följa naturens lagar om jag vore du Figu. Att skaffa ett större stim och låta dem skapa sin egen grupp.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • november 2004
              • 343

              #7
              Jag nämnde inte tidigare att jag har 2 olika Viktoriasorter i tanken, men det är minst 6 hannar och de har sina små revir i akvariet. De minsta hannarna har inte färgat ut pga de äldres dominans. Men jag kan räkna in 4 olika revir på olika nivåer i akvariet. Vissa revirsstrider utmynnar i kamper där fiskarna utmanar varandra, enda gången det är helt fridfullt är vid matning, då ska alla försöka få sig en matbit.
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Larry Stockholm: Har du två viktoriasorter PLUS "viktoria zebra" eller inkluderar du "viktoria zebran" i dessa två sorter?
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Larry Stockholm
                  Användare
                  • november 2004
                  • 343

                  #9
                  Jag har två sorter. Victoriazebra och en svart variant med röda fenor. Astatotilapia nubila - Nubilaciklid, finns i Victoriasjön och i närliggande sjöar.
                  Larry
                  Lasse Omfors

                  Akvaristiken går i vågor

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #10
                    jag skulle seperera dem om jag vore dig, risken för korsningar är närmare 100% än 0 %....

                    Kommentar

                    • Larry Stockholm
                      Användare
                      • november 2004
                      • 343

                      #11
                      Båda varianterna kräver stora akvarier, eller hur?
                      Lasse Omfors

                      Akvaristiken går i vågor

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • december 2003
                        • 374

                        #12
                        stora och stora, jag kor nubila i 80x60x50 men det ar ett artakvarium som jag anvander till att fa lek osv, till ett vardagsrumsakvarie ska man sakert ha 100+ cm

                        Kommentar

                        • Gwendly
                          Användare
                          • december 2003
                          • 374

                          #13
                          Zoopet rekommenderar 100 cm, som jag trodde http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=40

                          Kommentar

                          • Larry Stockholm
                            Användare
                            • november 2004
                            • 343

                            #14
                            Som läget är nu går båda i 150 cm tank (Juwel Panorama). Kanske man skulle lägga den ena varianten i Malawitanken (540 l) eller kanske i Tanganyikatanken (540 l). Har även ett sällskapsakvarium på 375 l. De 3 sist nänmda är alla 150 cm. långa. Övriga akvarier är på 160 l - 2x90 l - 54 l och 30 l
                            Lasse Omfors

                            Akvaristiken går i vågor

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #15
                              så larry du räknar "viktoria zebra" som victoria ciklid?
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...