komplettering till tropheus-grupp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spec

    komplettering till tropheus-grupp

    Vad har ni för erfarenheter att tillföra nya individer till en etablerad tropheus-grupp?

    Om man ha en grupp tillräckligt länge så bör det för el senare behövas ett nytillskott, vissa dör pga diverse orsaker osv. För mej så har jag ändrat lite i inredningen och tillsatt de nya (aldrig vf) utan fler förberedelser-detta har ibland gått bra men några gånger har det blivit fiasko med sjukdom, död osv.

    Nu är det snart dax igen och denna gång ska jag gå seriöst tillväga, jag har en "kalambo" grupp som jag är mycket fäst vid men nu behövs ett nytillskott och dessa ska vara VF min plan är följande:

    Flytta gruppen till ett annat akvarium, nytillskottet placeras i ett karantänsakvarium, möblera om i "moderakvariet" efter ungefär 2 veckor placeras gruppen inkl.de nya i det ommöblerade "moderakvariet", efter en vecka återställer jag inredningen till ursprungsinredningen,detta pga att jag har moduler och kan därför inte ommöblera helt och hållet-kanske kommer den etablerade gruppen att ha glömt den gamla inredningen? Kommer det här att fungera tro?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Ingen lätt grej du ska ge dig i kast med. Det kan gå men min erferanhet säger mig att det lika väl kan gå riktigt illa. Om jag vode dig skulle jag tillsätta icke könsmogna ungdjur istället.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Ett rejält vattenbyte och ommöblering i karet så att de dominerande hanarna inte känner igen sig. Släpp även i gruppen då det är mörkt och fiskarna sover. Jag skulle också sätta de vf fiskarna i ett karantän kar ett par veckor och vänja in dem så sakteliga vid samma mat som den etablerade gruppen får. Detta för att de nya fiskarna ska vara i så god kondition som möjligt. Håll sedan ett öga på gruppen och vid minsta tecken på att en fisk börjar hålla sig undan eller bli hårt attakerad så ta ur den dominanta hanen. Det är i detta skede som din vf tillsatta grupp kan råka illa ut då de inte alls har samma tarmbalans som den invanda grupppen och bukvattensot kan lätt bryta ut. Detta är lite funderingar om hur jag skulle göra. Hoppas det går bra.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Det är viktigt att båda grupperna är av samma och i god kondition.Sen är det en chansning om de pallar med varandras bakterier.Var beredd med medicinering innom de två första veckorna.
        Lycka till!!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Spec

          #5
          ja det känns darrigt minst sagt, men om du skulle tillsätta några icke könsmogna djur-hur skulle du göra då?

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            jag skulle inte göra det alls, det gick åt h-vete den gången jag försökte, flera fiskar slogs ihjäl och det slutade med att jag hade 8 ikola kvar till slut. Inte roligt. Alla åtta var av ursprungsgruppen på 9.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Lär nog gå lättare ,tror inte att det behövs möbleras om då,det gör inte jag.En stor fördel är att de blir riktigt inkoppade och invanda till det vtn de ska gå i.Gärna i flera veckor. Men var beredd med en kur...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Spec

                #8
                Du menar en kur flagyl eller emtrylvet som nästan ingen har tillgång till? iaf har jag inte det..

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Metronidazole har jag haft bäst framgång med,nu när Emtryl Vet är så gott som väck.

                  Lättast är nog att tillföra ungfisk från gruppen du redan har.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Flagyl är inga problem att få utskrivet av en veterinär. Jag har testat det med NOLL resultat, men en del andra verkar ha goda erfarenheter av det.

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Det är samma verksamma ämne i Flagyl (Metronidazole) men medicinen lämpad för fisk "tar" bättre. Dessutom kan det va problem att just få det utskrivet.Fick gå till en "mindre seriös" vet för att få det.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Hur du än gör så berätta gärna hur det gick.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Spec

                          #13
                          vad heter det preparat som du använder? Metronidazole brukar väl vara en del av en medicin? Behöver bli uppdaterad på sjukdommsbehandling-nånting som jag verkligen hatar!
                          Annars så förstår jag att en komplettering är mycket avancerad när det gäller tropheus och det är verkligen trist när just det är en kul del i hobbyn-som när jag hadde grupper av diverse mbunas så var det väldigt roligt att besöka olika handlare och handplocka nån nån snygg individ då och då-och det var alltid vf och aldrig några problem

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Flagyl innehåller metronidazol. Se www.fass.se och sök på Flagyl. Tablettform.

                            Om du behöver behandla så kan det vara bra att göra en kombinationsmedicinering av Flagyl och Aqua Furan.

                            Aqua Furan kan du göra ett 30-45min separat medicinbad för fiskarna, medan Flagyl kan användas i akvariet utan att du behöver stänga av filtren.

                            Troligen så behövs medicineringen pågå en stund...

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Medicinen heter just "Metronidazole". Fabrikat SEACHEM,vet att A-Lagret har och kan skicka ,tror jag. Ca 200:- /dos (upp till 600l,tror jag).

                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...