Yngel gömmor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yodi

    Yngel gömmor

    Har ett 375 liters akvarium där en rödzebra och en afra cobwe tuggar för tillfället.. skulle vilja ha lite tips på inredning där yngel med framgång kan gömma sig... som det är idag brukar ynglen bli mat åt dom glupska rödzebrorna :/

    /Micke
  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #2
    Lite stenrösen här å där brukar göra susen.
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om man "hädar" lite som jag gjorde så kan man använda sig av växter...plastväxter. Jag satte upp 2st av denna typ på var sida om akvariet (i mitten hade jag javaormbunke och anubias):



      Detta, tillsammans med mindre stenrösen gjorde att flertalet yngel klarade sig inne i akvariet trots ganska belastat med Mbunas...

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        1/ om du vill odla dem, köp en "pet box,20l" . Fyll denna med akvarievattnet. Efter ca,20 dagar ,max, fånga honan och låt henne gå där tills hon spottar dem. Ps. eftersom du inte kommer att mata honan så räcker det med en syre sten i burken tills det att hon spottar. Jag rekommenderar att du ändå byter någon liter per/dag för säkerhets skull. 2/ Om du inte vill odla dem ,men ändå få se ett resultat av "fertilitet" i akvariumet, vräk i 16-25mm PVC-rör (bitar)i
        akvariumet. Honorna ,som skall spotta är nogranna med var de lämnar sin avkomma... "Mr.Fish"

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          yodi; jag köpte en typ av sjösten från Imazo som jag grävde ner i typ en "grop" i sanden och kantade med större flata stenar. Sjöstenarna är mellan 2-6 cm stora och sedan regnbågssten runt om!

          Detta ger ynglen superställen att gömma sig på och det kan bli riktigt snyggt!!

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • yodi

            #6
            Tack för alla tips!

            Har idag ett par stenrös, ska ta och bygga några till har ett par kartonger med sten kvar från sommarens plockningar

            /Micke

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

              Om man "hädar" lite som jag gjorde så kan man använda sig av växter...plastväxter. Jag satte upp 2st av denna typ på var sida om akvariet (i mitten hade jag javaormbunke och anubias):



              Detta, tillsammans med mindre stenrösen gjorde att flertalet yngel klarade sig inne i akvariet trots ganska belastat med Mbunas...

              Plast växter? Nä[xx(]

              Kommentar

              • yodi

                #8
                [/quote]
                Plast växter? Nä[xx(]
                [/quote]

                en planta som jag tycker fungerar utmärkt tillsammans med mbunas är Anubias ( http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=14 )
                växer väldigt långsamt men ser alltid fin ut och klarar sig
                från att bli mat

                /Micke

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Yodi efterfrågar tips om yngelgömmor och då föreslog jag plastväxter när stenrösen redan hade föreslagits. Det är ju sedan upp till Yodi vad han väljer att använda, men det är ju bättre med så många förslag som möjligt -det hade jag tyckt iallafall. Koncentrera dig på att ge tips till Yodi istället för att haka upp dig på vad jag skriver Schull.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 428

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    Koncentrera dig på att ge tips till Yodi istället för att haka upp dig på vad jag skriver Schull.
                    Ett par riktiga stenrös brukar göra susen..

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      en planta som jag tycker fungerar utmärkt tillsammans med mbunas är Anubias
                      ---------------

                      Tyvärr ingen regel utan undantag. Av mina Anubias återstår enbart rotsystemet. Levande visserligen, men inte mer. Mina M.Callainos rycker och sliter med glädje i bladen. Nu är det väl inte växten i sig de är ute efter utan algerna som växer på bladen. Men en och annan bladflisa slinker ner också. Vallisnera ska vi inte prata om hur snabbt de snaggas ner. De växter som klarat sig bäst är javaormbunkarna. Det naggas lite i dom med, men inte mycket. Har hört påståenden om att dom skulle smaka illa och därav undviks !?

                      Växter funkar annars väldigt bra i kombination med gott om "trångskrevade" stenhögar. Gärna som tillåter att ynglen kan simma omkring i ett litet system av passager och smala skrevor. Ett hörn är bra att utnyttja. Då kan man skapa trånga utrymmen längs sidorutorna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Plastväxter? Är du preciis dum i huvvet? Tegelsten med hål i är bra yngelgömställen och bra mycket mer biotopriktigt (OBS, det här meddelandet är bitvis menat som ironi om nu någon skulle missa det vilket den här brasklappen också är dvs. till viss del ironi. Gissa vad som inte är ironiskt).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                          Plastväxter? Är du preciis dum i huvvet? Tegelsten med hål i är bra yngelgömställen och bra mycket mer biotopriktigt (OBS, det här meddelandet är bitvis menat som ironi om nu någon skulle missa det vilket den här brasklappen också är dvs. till viss del ironi. Gissa vad som inte är ironiskt).
                          tegelstenen?[]

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Svar:

                            Tegelsten med hål i var seriöst menat men ironin också:

                            Plastväxter: Jag ironiserade över det tramsiga i att gnälla på plastväxter + att saker hela tiden blir personliga. Plastväxter är bra för att skydda mot yngel vilket var det det frågades efter.

                            Tegelsten och biotopriktighet. Många av oss sätter fiskarnas väl och ve framför biotopriktighet. Någon som tydligen sticker i vissas ögon. Det var det jag ironiserade över.

                            Brasklappsironi. Man kan aldrig vara nog tydlig, någon kommer att missförstå ändå och ofta med rätta. Det är svårt att uttrycka sig utan kroppsspråk.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...