Tropheus med Frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Tropheus med Frontosor

    Någon som provat den kombinationen och kan dela med sig av sin erfarenhet.
    Jag släppte ner mina kösrbär till frontosorna och det känns som om dom blir lite stressade.
    Mina frontosor är lika stor som körsbären men det känns inte som att det är en bra kombinationen vad tro ni??
  • thomas1wallen
    Användare
    • oktober 2004
    • 121

    #2
    Varför skulle inte det funka?
    Troligen kanske det blir problem hos dig p.g.a.för få grottor?
    Om det dessutom var så att Frontosorna redan "bodde" där från början så har de ju redan "delat upp" akvariet mellan sig, testa då att möblera om hela inrednigen så att alla får en ärlig chans till ett eget revir.
    Komplettera då med mer sten.
    Om du kan få tag i det så är gamla dräneringsrör av keramik bra grottor och gångar att "bygga in" i ett rejält stenröse. När Frontosorna sedan växer till sig så kommer Tropheusarna att få de mindre grottorna för sig själva.
    Vill du ha fler arter så testa gärna den lilla trevliga Julidochromis marlieri, den bråkar åtminståne inte med tropheusarna...

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Största problemet är att de har helt olika matvanor. Tropheus är vegetarianer och frontosorna äter fisk.

      Tony Englund

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Det är inga problem men det verka som frontosorna bli stressad av troffarna.
        Min frontosor är så dumma att dom inte verka till att skaffat ett revir trots att dom bott där länge.
        Jag trodde bara att dom skulle bli stressade och det var det jag undrade om fler hade testat.
        Men det är klart vill man ha yngel så får man nog kasta ut frontosorna.
        Just nu är det det en massa fisk som inte borde vara där typ malawi,frontosor,troffa.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Köpte en gr troffar som hade gått ett år med frontosor och de båda grupperna lekte å mådde bra,av vad jag fick veta och kunde se.Vänta ett par veckor och se hur det artar sig,vettja!
          Tror också att problemet i första hand ligger i maten.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Håller med Tony här. Det är oftast maten som är det stora kymmret. Sedan är det väl nästan självklart att frontosor blir stressade i troffegruppens tempo.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • thomas1wallen
              Användare
              • oktober 2004
              • 121

              #7
              Hej!
              Mina tropheusar verkar inte bry sig vad jag än stoppar i akvariet -de äter glatt allt: räkmix, svarta mygg, levande dafnier, mysis, spenat,spirulinakulor -allt går samma väg, och hittills har det gått över förväntan...
              Jag tror att Tropheusarnas "rykte" som extrema VEGETARIANER är överdrivet. Bara andelen animaliskt inte blir för stor så går det nog bra.
              Jag skulle vilja se den akvarist som kan övertala vilda Tropheusar att inte äta animaliskt om det simmar förbi.....

              Thomas
              Ps. mina Tropheus har ett gäng J.marlieri som "rumskamrater"....
              Ds

              Kommentar

              • Mikael
                Användare
                • april 2002
                • 347

                #8
                En sökning här i forumet borde leda till en hel del information angående detta. Bland annat går det att ta del av Kjell Fohrmans erfarenheter av denna kombination. Om jag inte minns helt fel så ansåg Kjell att han drog på sig onödigt höga kostnader för foder... detta på grund av att frontosornas kostvanor ändrades från räkmix till det något dyrare alternativet vildfångade troffar

                /Mikael
                Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                - Lars Falk

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  thomas1wallen: Mina Troffar äter köttbullar om jag slänger några, det betyder inte att det är bra för dem. Fisken vet såklart inte vad den äter och jag anser att det är varje akvarists ansvar att mata fiskar med rätt foder. Det är lika tåkigt att se övergödda och sjuka fiskar som feta hundar och katter.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...