Ni med erfarenhet av Petrochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #91
    citat:Lake Tanganyika harbors the oldest and most diverse species flock of cichlid fish. Many species are subdivided into numerous genetically and phenotypically distinct populations. Their present distribution and genetic structure were shaped by a series of lake level fluctuations which caused cycles of isolation and admixis and promoted dispersal events. One of the best examples of this phenomenon is the genus Tropheus. We present a comprehensive mtDNA phylogeny based upon 365 individuals of 55 populations from all over Lake Tanganyika, which suggests an almost-contemporaneous origin of eight major mitochondrial lineages about 700 Ka ago. While the distribution of seven lineages is restricted to particular sections of the lake shore, one lineage was found to have a much more widespread distribution. This particular lineage is subdivided into four sublineages which seem to have originated from a single dispersal event about 400 Ka. By using a molecular clock estimate in combination with geological data we derived a hypothetical scenario for the colonization history of Tropheus. Thereby we show a high degree of concordance between major changes of the lake level in the recent history of Lake Tanganyika and three distinct diversification events in this genus.
    Det kan vara bra att veta att Ad hade rätt i att de tidiga träden var suspekta (åtminstone vissa) men att han hade helt fel angående orsaken till detta. Artikeln ovan är av det "jobbigare" slaget så jag orkar inte skumma den just nu.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #92
      Fast den verkar rätt intressant. 2003 ska det vara förresten. Både annectens och polli finns men en pollipopulation verkar ha korsat sig med körsbär för X tusen år sedan när dessa invaderade eller nåt sånt. Osv osv osv. Jag skummade bara, läste inte.

      10 år gammal kritik mot DNA studier som sådana är ovidkommande. Det var det jag menade med mitt förra inlägg. Därmed har jag definitivt inte sagt att tio år gamla studier är bra.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #93
        En av orsakerna till att Ad var kritisk mot rapporten var att DNA-analyserna var gjorda på formalinkonserverade fiskar vilket enligt honom är förkastligt.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          citat:En av orsakerna till att Ad var kritisk mot rapporten var att DNA-analyserna var gjorda på formalinkonserverade fiskar vilket enligt honom är förkastligt.
          Jag vet inte om det är förkastligt, bara att DNA bryts ner över tid i formalin. Det jag menade var att OM det är förkastligt så lär inte bara Ad vara medveten om det och inga artiklar med det skulle publiceras idag. Fixerat i formalin är inte riktigt samma sak som konserverat i formalin och jag har ingen aning om hur det är idag. Själv kör jag frys, specialbuffer eller alkohol. Ads påstående att endast färskt material konserverat i alkohol går använda är fel.

          Sedan är Ads resonemang i Tanganyika secrets kufiskt. Även det i ciklidboken uppfattar jag som kufisk, men han har säkert rätt i att det dras för långtgående slutsatser. Att han verkar tro att ett föreslaget släktträd måste vara ristat i sten är också kufiskt. Som Mike säger så var de tidiga träden mer eller mindre fel, men ofta kickstartade de forskning och löste folk från förutfattade meningar. Folk får lätt för sig att DNA = sanningen. Att det dyker upp något "tokfel" i ett DNA träd är inte konstigare än att det finns "tokfel" i utseendeträden.

          Ad har för övrigt konverserat med författarna till 2003 artikeln och en gissning är att hab tycker att dessa två kapitel är överspelade sedan länge och att de skulle se helt anorlunda ut om de skrevs idag. Igen kan detta bero på en tidigare övertro på ordet DNA. När man tittar på mitokondrier så beskriver man dessutom MITOKONDRIENS släktträd och den ärvs bara på mödernet. Även i nya studien verkar det finnas något polli - körsbergskuf. Glömde den på jobbet (böckerna har jag hemma).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #95
            Jag avslutar min DNA-diskussion i denna tråden med att citera mig själv, -"vilket som är rätt eller fel får "de lärde" tvista om".
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #96
              Ja det verkar vara nog så komplicerat.

              Jag har idag suttit på kontoret och skrivit hemtenta och har passat på att titta lite extra på mina tropheus och petrochromis olika beteenden. Troffarna flänger mera omkring i karet och letar mat lite sådär sporadiskt medan petrochromisarna går lugnt omkring bland stenarna och betar alger och plockar i sanden. Intressant är också troffarnas tuffa beteenden. De mkt hetsigare och tuffare mot petrochromisen än vad jag trodde de skulle vara. Var nästan berädd på att petrosarna skulle ge troffarna ett tjyvnyp men så blev det inte. Det verkar vara en bra kombination i alla fall.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #97
                Ja det ska bli skoj att höra hur det går med dina nya firrar.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #98
                  De artiklar som nämnts här var alltså bland de jag var förvånad över gick att publicera idag. T.ex. 394 baser ur mitokondriens kontrollregion, eller 400 baser av cytokrom b. Till råga på eländet har vissa av sekvenserna långa räckor "nnnnn" (missing data).

                  Både "snuttifieringen" och den tydligen låga kvaliteten på sekvenserna kan kanske förklaras av ifall de använt formalinfixerat material - men då litar jag DEFINITIVT inte på resultatet.

                  Att de sen verkar ha använt molekylära klockan ökar inte direkt mina förväntningar.

                  Menmen, få se om jag kan gräva upp artiklarna och ta en titt. Museet har naturligtvis inte tillgång till fulltextdatabaser, så det kan ta ett tag för mig att få tag i dem.

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #99
                    går petrochromis och tropheus ihop i sjön? har för mej att ja har läst att där de båda arterna finns så konkurrerar petrochromis med tropheus som medför att tropheus söker djupare områden-men ja är inte säker,har kanske blandat ihop petrochromis med duboisi!?

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Yes det gör dom. Mina Petrochromis orthognathus Sp "Ikola" ses ofta tillsammans med Tropheus "Ikola". Dessa verkar leva i symbios då tropheusen går och betar där petrochromisen har betat. Detta pga att tropheusen inte klarar av den sedimentrika achwuvsen som petrosarna klarar av att beta loss med sin mer utpräglade mun.

                      Det är i alla fall vad jag har läst mig till och sett på film. Fast då rörde det sig om Bulu points och en Petrochromis av okänt slag.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        ja det stämmer-jag har läst nått liknande

                        Kommentar

                        • pontus
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 514

                          Hej på er! jag har varit utan internäät några månader så jag har missat den här tråden, men jag tycker det är svin kul att fler fått upp ögonen för Petrochromis. lycka till alla som har skaffat eller funderar på att göra det.

                          MVH / Pontus
                          Passenger on Planet Earth:
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.orthognathus tricolor mvuna
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            Jopp .. de är klart grymma. Äter som hästar och de har faktiskt vuxit om mina polli "ikola" på bara en vecka.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              Tänte liva upp tråden lite med att ställa frågan: Vilka Petrochromis sorter har ni i era kar där ute i detta avlånga land?

                              Mvh
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                Ingen som har Petrochromis yngel till salu?

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...