sjöodlade Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #46
    Ursprungligen postat av specmats
    Intressant men hur är det i naturen med tropheus, med de mbunas jag känner till så samlas yngel i grupper/stim i "egna" områden, är funktionen liknande för Tropheus?
    Det kanske nån som varit nere å dykt berätta om. Jag gissar att inte ynglen simmar i grupp utan uppför sig som i kar, dvs att de slåss om bästa gömsle/matrevir direkt eft frisimmande.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #47
      Ang. tillväxten på yngel i yngelkar vs huvudkar...
      Stefan & Johan; Vad skulle orsaken vara att de växer snabbare i huvudkaret menar ni?
      Jag kan tänka mig att så är fallet ifall vtnet hålls stabilt & jämnare och att de inte stressas lika mkt av kullsyskon.
      Båda dessa faktorerna är ju svårare att få till i mindre yngelkar,men får man till optimala förhållanden för yngel där tycker iaf jag att tillväxten är minst lika bra.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #48
        Ursprungligen postat av ozric
        Ang. tillväxten på yngel i yngelkar vs huvudkar...
        Stefan & Johan; Vad skulle orsaken vara att de växer snabbare i huvudkaret menar ni?
        Jag kan tänka mig att så är fallet ifall vtnet hålls stabilt & jämnare och att de inte stressas lika mkt av kullsyskon.
        Båda dessa faktorerna är ju svårare att få till i mindre yngelkar,men får man till optimala förhållanden för yngel där tycker iaf jag att tillväxten är minst lika bra.
        En faktor skulle kunna vara storlek på kar och vattenvärden, åtminstone hos mig är "huvudkaret" större. Det andra skulle kunna vara så länge man inte har massor av yngel bland det vuxna skulle kunna vara konkurrensen i små gråttor, det är ju ingen annan som kommer åt denna mat.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #49
          Som du skriver Ozric "Jag gissar att inte ynglen simmar i grupp utan uppför sig som i kar" så skulle det kunna vara en orsak bland många andra att tropheus ynglen kan bli bättre i moder-karet där de slipper den typ av konkurrens som ett mindre yngelkar kan innebära, nu brainstormar jag vilt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • aldo
            Användare
            • december 2006
            • 175

            #50
            Det skulle vara intressant att veta hur fort dom växer i sjön.
            Mina odlade Ilangi är 2 år nu och ligger på 10 cm. tycker själv att dom växt ganska fort.

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #51
              Ursprungligen postat av stiffe
              Kapampa ynglen har gått med föräldrarna sen dom var 2 cm och jag har märkt att dom både växer bättre och snabbare när dom går i dom stora karen med föräldradjuren.
              Om det funkar så är det bästa om man låter honorna gå kvar och spotta i karet och plocka ynglen när dom är typ 4-5cm och säljklara.
              Jag matar med räkmix, NLS, Artemia och flingfoder
              den erfarenheten har jag också.
              det är häftigt att se små yngel simma bland stenarna med de vuxna.
              vissa honor plockar in de yngel de får plats med på kvällen över natten.
              jag tror även att dessa blir mycket bättre mödrar än de som blir tömda.
              Senast redigerad av akva99; 02 november 2009, 21:40.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #52
                Ursprungligen postat av aldo
                Det skulle vara intressant att veta hur fort dom växer i sjön.
                Mina odlade Ilangi är 2 år nu och ligger på 10 cm. tycker själv att dom växt ganska fort.
                Vet inte just Ilangi men borde väl vara som andra moorii-varianter. Jag skulle nog säga att det är nog normalt eller något under normalt när det gäller tillväxttakt.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                Arbetssätt...