Slut på VF Tropheus Duboisi Maswa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Slut på VF Tropheus Duboisi Maswa?

    Enligt en vän till mig, som var till Aquarium Malawi och köpte Tropheus Duboisi Maswa, så verkar det som om tillgången på dessa Tropheus VF kommer att minskas radikalt (enligt AM). Om jag inte hörde fel så skall det inte tas upp mer Dubbar på en stund då beståndet i sjön blivit ganska ansatt.

    Någon som kan bekräfta detta, eller kanske t o m dementera uppgifterna?

    Det vore oerhört tråkigt om detta är sant för då menas det att VF Dubbar ligger risigt till som art i Tanganyikasjön.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Enligt de uppgifter jag har fått så stämmer det ganska bra med vad du skriver Stefan. De har tydligen minskats drastiskt så har man en fin VF grupp sedan tidigare så ska man nog behålla den.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • augusti 2003
      • 177

      #3
      Se även tidigare inlägg om detta:

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är ju tragiskt för att uttrycka sig milt. Jag hörde inte om det stoppats helt, men det är tydligen på god väg. Enligt vad jag hört så måste "praktexemplar" lämnas kvar för den framtida stammens skull.

        Man blir lite bestört av dessa rapporter, men inte direkt överraskad. Någonstans måste det ta slut då det fiskas ganska kraftigt på vissa arter.

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          var som sagt på aquarium malawi i torsdags och då såldes en grupp vf maswa-dessutom det sista i duboisi väg

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Då var det nog polar´n som köpte dom...han var där i torsdags nämligen.

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              jasså minsann-vad fick han betala för kalaset?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det har jag ingen aning om...men så är det med de flesta "Troffe-köpare"...av någon anledning framkommer nästan aldrig rätt summa (jantelagen?). I det här fallet så frågade jag aldrig...

                Kommentar

                • spec_mats

                  #9
                  det där har slagit mej oxå-priset verkar variera från person till person och utgångspriset i deras lista kanske bara gäller glada amatörer!?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Finns inga regler utan undantag plus att det är fult att generalisera =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • CRAYLEONE
                      Användare
                      • maj 2003
                      • 145

                      #11
                      airfish.de skrev att Maswa var "out of lake" så det stämmer väl... Överfiske kanske, som vår torsk runt kusten.. [V]

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #12
                        Jag blir fan sur när du jämför troffar med torsk Robert! ;D

                        Grymmt tråkigt att höra, hoppas de slutar fiska helt så de kan ta igen sig.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...