Troffar eller inte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    #16

    Tack för intressanta svar.

    Har tidigare haft betydligt större akvarium, har ingen lust eller plats att köpa "tillbaka" dessa stora burkar. 222 l passar mej personligen utmärkt, tyvärr är det som ni säger ingen större simyta i dem.
    Ynglen/ungdjuren jag hade tänkt mig köpa är 4 cm stora. Tror ni det är okej eller skall de gärna vara ännu mindre ? De har gått tillsammans i en ännu större grupp från början.

    Mvh Cassandra

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #17
      Jag känner till åtminstone tre tropheus-odlare (med mer än 10-årig erfarenhet) som använder 222r för odlingsgrupper om ca 10 vuxna djur. Detta går utmärkt. Karen är välfyllda med sten och bland dessa går mängder av yngel. Rensning av yngel två-tre gånger per år ger mängder av fina och väluppfostrade ungdjur.

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #18
        För att nyansera mitt inlägg en smula kanske jag ska tillägga att jag själv kommer husera min nästa tropheus-grupp i ett kar i ett kar på 200*90*60, dvs 1,8m2 bottenyta att jämföra med 0,5m2 för ett 222-liters, och att jag själv aldrig skulle låta fullvuxna tropheus gå i den sortens förvaringskar som tycks vara norm (mindre än 25 liter per fisk typ).

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av odilou

          Jag känner till åtminstone tre tropheus-odlare (med mer än 10-årig erfarenhet) som använder 222r för odlingsgrupper om ca 10 vuxna djur. Detta går utmärkt. Karen är välfyllda med sten och bland dessa går mängder av yngel. Rensning av yngel två-tre gånger per år ger mängder av fina och väluppfostrade ungdjur.
          Håller med fullständigt här. Känner också till odlare som har just samma uppsättning. Det gäller att skapa en harmonisk sammansättning av gruppen. Börja med ett gäng mindre F1r och låt dem växa upp tillsammans. Det skapar bra förutsättningar för framtiden. Sedan gäller det att ha koll på gruppen. Börjar en hane att ta över för mkt så får man vara med på noterna och plocka bort han.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            Kan hålla med de sista inläggen, det kan fungera bra i ett 222, men ha 20st så är du säker på att det inte händer något allvarligt. Se bara till så att du börjar med oldade exemplar. Vilket f-värde ynglen har har ingen betydelse om man ser hur föräldrarna ser ut. Helt enkelt, är föräldrarna fina så blir ynglen fina.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...