Komplettera med en till grupp Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heavyfuel

    Komplettera med en till grupp Mbunas

    Jag har för närvarande 13 malawi i karet men funderar på att utöka med en grupp till. Jag har ett 240 liters akvarium med Eheim 2252 som innerfilter. Vattenbyte gör jag 1ggr/vecka.
    Kan jag ha en till grupp mbunas och vad passar i så fall till mina fiskar: Lombardoi, Golden och Rödzebra. Har fastnat för Maingano eller Auratus eftersom de har ränderna på andra ledden. Är de för tuffa för mina fiskar? Ska jag byta ut mina Golden, som knappt växer något, mot en annan grupp?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag tycker du ska fylla på i nån av grupperna istället...I 240liter skulle jag absolut inte ha mer än 3arter som max!

    Kommentar

    • heavyfuel

      #3
      HeNkEdeh--> Jag har tänkt tanken att fylla på i grupperna. Men blir det inte tufft för de nytillkomna om det redan finns etablerade fiskar av samma sort i akvariet? Kanske att jag byter ut mina Golden mot en ny grupp istället. De ser nästan undernärda ut och växer inget vidare.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Röd Zebra gruppen som du har ser ok ut. Även Lombardoi ser ok ut rent mängdmässigt, men Golden är för liten.

        Golden trivs absolut bäst med minst 6st...helst 8-10st.

        Rent generellt håller jag med Henke.

        Det du skulle kunna göra är att fylla antingen fylla på de du har nu eller skaffa någon art istället för Golden. Maingano och Auratus är tuffa Mbunas och där går det endast om du plockar bort Golden tror jag. Av dessa skulle jag nog själv välja Maingano.
        De bör dock vara fler än de tre som du har av Golden nu...

        Du skulle kunna skaffa t ex Labidochromis Hongi tillsammans med Maingano, Röd Zebra och Lombardoi. Hongi räcker det med 1 hane på 2-3 honor. Men som sagt...det är aningen för litet akvarium för 4 arter, men valet är ditt.

        Kommentar

        • heavyfuel

          #5
          Jo jag håller med om att det är för få Golden. Jag blev av med två stycken, en som blev utmobbad och en som inte kunde tillgodogöra sig maten och dog av undernäring. De är tyvärr för veka i jämförelse med mina andra malawi verkar det som. Tre sorter är nog max vad jag kan ha i mitt kar så det blir nog så att jag byter ut mina Golden.
          Då återstår bara till vilken sort. Maingano är ju fina, tyvärr är honan och hanen nästan identiska.
          Fler förslag på vad för sorts Mbunas jag kan ha?

          Kommentar

          • spec_mats

            #6
            om du tycker om maingano men vill ha färgskillnad på könen så ska du naturligtvis skaffa Melanochromis Johanni-hannen ser precis ut som en maingano-hanne men har (tycker jag) mer lyster i sin färg-honan har en varm gul färg och är mycket vacker, dessutom är den något mildare än maingano och auratus

            Kommentar

            • heavyfuel

              #7
              spec "mats"--> Tack för tipset! Johanni ser trevlig ut. Får se om jag köper 5st nästa gång jag beöker akvarieaffären. Ska man ha 2+3 eller 1+4?

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Hmm

                Jag kan tycka så här..


                HUr stora är dina fiskar.?

                Lombardoi är stora kraftiga aggresivva som få vid vuxen older

                Rödzebra lika så dessa tycker jag är för stora fiskar för att det skall kunna fungera bra i ett så litet akvarie.

                Har lombardoi och haft olika grupper där en ensam hanne har revir på nästan ett helt 375 liters akvarie och jag hade dom vid mindre storlek i ett 222liters vilket var helt omöjligt när dom blev stora inget roligt att ha 10st fiskar som ligger och försöker trycka in sig bakom pumpen och en fisk i mitten av karet.

                En sak man kan göra för att minska denna risken och ändå illja ha dessa arterna är att överbefolka akvariet så alla revir slås i sönder då måste alla fiskarna vara av samma aggresivitetsgrad annars blir en hel stam utslagen detta kräver starka filter många vattenbyten ofta mycket jobb möjlighet att flytta vissa hackkycklingar för uppmatning och vid senare tillfälle i försel igen under ommöblerade former dett aär inget sätt att rekomendera.

                Jag hade faktiskt bytt ut både lombardoi och rödzebra och valt några mindre mbunas som stannar på en 6-8cm vilket mer gör att fiskarna får en rimlig längd på karet gäntemot sin egen storlek.

                En vuxen rödzebra blir lätt 13cm och betydligt grövre än många andra fiskar.

                Jag tyckewr dessutom att 3 arter är ett defenitivt max i ett sådant kar.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • heavyfuel

                  #9
                  Mina fiskar är nu ca 6-8cm stora. De har ett stenröse att gömma sig i när Lombardoi-hanen blir för aggressiv.

                  Kommentar

                  • heavyfuel

                    #10
                    Om jag plockar bort mina golden och införskaffar mig 1+4 av Melanochromis Johanni. Kommer de klara av att hävda sig mot Lombardoi och Rödzebra?

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #11
                      Ja de kommer att funka bra, det blir ofta så att golden inte tar för sig ordentligt vid utfodringen.
                      Har du kollat på Lab Trewavasae, den ser ju rätt kul ut å har ett schysst temprament.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • heavyfuel

                        #12
                        maltandis--> Blir inte Lab Trewavasae för stor för mitt akvarium på 240l? Annars så var den väldigt fin.

                        Kommentar

                        • heavyfuel

                          #13
                          Jag har tänkt om när det gäller mina fiskar. Jag kommer nog att åka iväg till akvarieaffären med mina Lombardoi. Köper nog fler Rödzebra-honor och sedan några Pseudotropheus socolofi istället. Kommer de att passa bra och hur många ska jag satsa på?

                          En grej som jag hakat upp mig på:
                          När man jämför akvariestorlek för olika fiskarter så skiljer det väldigt mycket. Socolofi är ett tydligt exempel, zoopet rekommenderar minst 100liter medan Riftlakes helst vill att det ska vara minst 300liter. Förvirrande...

                          Kommentar

                          • heavyfuel

                            #14
                            Ingen som har denna kombination (Rödzebra + Socolofi) och som kan yttra sig? Eller har ni något bättre förslag på fisk som jag kan komplettera med mina Rödzebra?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...