Ny akvarium på 375 och malawi fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flash
    Användare
    • september 2004
    • 31

    Ny akvarium på 375 och malawi fiskar

    Hej! Vi har skaffat oss en ny akvarium på 375 liter och inrett det fint med engelsk sjöstenar, lavastenar, skiffer och kolstenar samt köpte några växter/plast växter, två lerkrukor och en "sten-berg" med hål m.m, flera grottor.

    Vi köpte idag totalt 12 fiskar, 2 st synodontis multipunktatus "gökmal", 3+1 Labidochrowis golden, 3+1 Metraclima röd zebra, 1+1 Labidochrowis Hongi.

    Vi blev förvånad att Labidochrowis Hongi redan hittat en ställe att leka på och bildar en revir-ställe efter bara runt 1 timme när vi tog hem från aquarium malawi ab i Örebro. De är väldigt intresseranta och roliga fiskar!

    Så nu hoppas jag att de mår bra och klarar sig och de kommer att skaffa nya ynglar småningom efter några veckor.

    Min skräck är när det har gått runt 1-2 veckor så jag hoppas vattnet är bra och inte har för höga nitrit.

    En fråga till er, ska jag byta nytt vatten på runt 20-30% redan nästa vecka (7-dagar) ? tillsätta bikarbonat/ektozon ?

    /Flash
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

    Labidochromis Hongi 4+1
    Labidochromis Golden 3+1
    Metraclima röd zebra 3+1
    Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
    Cyrtocara moorii 3+2
    Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    #2
    hur länge var akvariet igång innan du köpte fiskarna?
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

    Kommentar

    • Flash
      Användare
      • september 2004
      • 31

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av zoomi

      hur länge var akvariet igång innan du köpte fiskarna?
      Ja, det har gått 4 dagar. Vi hade fyllt med en flaska vattenpreperat på 100ml till 375l och en flaska bakteriekultur samt bikarbonat.

      De sade att det skulle gå bra trots jag läste här i forumet att man ska vänta minst en vecka.

      /Flash
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

      Labidochromis Hongi 4+1
      Labidochromis Golden 3+1
      Metraclima röd zebra 3+1
      Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
      Cyrtocara moorii 3+2
      Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

      Kommentar

      • zoomi
        Användare
        • september 2004
        • 142

        #4
        regel nr.1: Lita ALDRIG på djuraffärs-personal! Ta det ALLTID med n nypa salt.
        Jag skulle inte tro att dina fiskar mår bra. Har du kollat pH, KH etc?
        Golden vill vara i större stim minst 6st.
        Tvättade du sanden innan du hällde i den i karet?
        Kan du ta bilder?
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

        Kommentar

        • Flash
          Användare
          • september 2004
          • 31

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av zoomi

          regel nr.1: Lita ALDRIG på djuraffärs-personal! Ta det ALLTID med n nypa salt.
          Jag skulle inte tro att dina fiskar mår bra. Har du kollat pH, KH etc?
          Golden vill vara i större stim minst 6st.
          Tvättade du sanden innan du hällde i den i karet?
          Kan du ta bilder?
          Ja, jag har tvättat sanden genom spolning på en hink, det tog en hel del tid med det. Jag har kollat upp med PH, det ser bra ut. Runt 8 hitills. Jag har även lagt in några kalkstenar under sanden.

          Ja, jag kan ta några bilder och lägga upp här.

          /Flash
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

          Labidochromis Hongi 4+1
          Labidochromis Golden 3+1
          Metraclima röd zebra 3+1
          Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
          Cyrtocara moorii 3+2
          Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

          Kommentar

          • Flash
            Användare
            • september 2004
            • 31

            #6
            Nu har jag tagit några bilder.

            Här kan ni se bilderna.













            /Flash
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

            Labidochromis Hongi 4+1
            Labidochromis Golden 3+1
            Metraclima röd zebra 3+1
            Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
            Cyrtocara moorii 3+2
            Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Kanon fina färger på fiskarna måste jag säga. Lycka till
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Det är säkert ingen fara med dina fiskar. Ja jag tycker du skall byta vatten redan efter en vecka. Det har jag iallafall alltid gjort och aldrig haft några nitrit toppar.

                Om dina fiskar mår dåligt, så brukar det synas rätt väl!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av zoomi

                  regel nr.1: Lita ALDRIG på djuraffärs-personal! Ta det ALLTID med n nypa salt.
                  Jag skulle inte tro att dina fiskar mår bra. Har du kollat pH, KH etc?
                  Golden vill vara i större stim minst 6st.
                  Tvättade du sanden innan du hällde i den i karet?
                  Kan du ta bilder?
                  va inte lita på affärens personal?
                  ursäkta vet du vem Anders Lernhammar är?..
                  Proffsigare får du ju leta efter...

                  Och varför skulle INTE hans fiskar må bra?
                  vad har du för belägg att Golden trivs som bäst när de är 6st eller flera?

                  Men för att svara på Flash's fråga:
                  Jag tycker du ska byta 30 % av vattenet vareje vecka, så du får in det som rutin.

                  tycker dina fiskar ser ut att trivas bra du, skaffa flera bara så kommer det bli kanon!

                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:vad har du för belägg att Golden trivs som bäst när de är 6st eller flera?
                    Det där vet jag däremot. Jag har haft Golden i olika mängder och de trivs absolut bäst i en lite större grupp om minst 6st.

                    Sedan kan man ha egna åsikter om butiker och deras anställda. Jag köper inte allt som de säger bakom disk pga att de är försäljare och de vill sälja prylar. Om man däremot blir lite bekant, som du Malawi_Voodoo, med personalen så får man en helt annan kontakt och service.

                    Att butiken säger att det går bra att starta karet med fiskar i förvånar mig inte...

                    Kommentar

                    • zoomi
                      Användare
                      • september 2004
                      • 142

                      #11
                      URSÄKTA att man finns då! Vafan! så fort man hjälper kommer nått keffo o klagar!
                      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:URSÄKTA att man finns då! Vafan! så fort man hjälper kommer nått keffo o klagar!
                        Sådana där utfall hjälper inte någon Zoomi. Om man skriver något som kan vara lite kontroversiellt så får man räkna med att någon inte tycker det stämmer...så är det och det är faktiskt bra då man får olika perspektiv på saker och ting. Det är bra att du engagerar dig och hjälper till, men du måste också förstå att allt du skriver inte alltid stämmer överens med vad andra varit med om eller tycker.

                        Kommentar

                        • zoomi
                          Användare
                          • september 2004
                          • 142

                          #13
                          får ju ingen lust o hjälpa...
                          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #14
                            Så du menar Zoomi att man ska "förkasta" de som har lång akvaristisk erfrenhet bara för att "de jobbar i en akvarieaffär". Jag som jobbar i en butik svarar på frågan "kan man ha i fiskar redan nu?" så här: "du KAN men det är inte att rekomendera...". På så sätt tycker jag att jag har tagit mitt ansvar som "mer kunnig" akvarist genom att ge del av mina erfranheter och misstag. Men i slutändan är det alltid kunden som har ansvaret för de fiskar han/hon köper"..så ser jag det. Man kan ju inte FÖRBJUDA någon att köpa eller ej. Istället ger jag tips på hur man ska gå till väga då man installerar fiskar i ett nystartat akvarium på bästa sätt (jag själv har gjort det många gånger).

                            Fast helst ska man ju vänta i över två veckor så att man undviker "toppen"....

                            Att besöka ett diskussionsforum och ta del av andra akvaristers efrarenheter är ju såklart ett utmärkt alternativ, här kan man få mångas synpunkter och föslag och fördelen här är att man får många alternativ att välja mellan, hur man ska gå till väga.

                            MEN även här på cikld.se ska man ta vad folk säger med en nypa salt, det finns ingen här som sitter inne med "det rätta svaret på allt", istället finns här många som besitter stora kunskaper och lång erfarenhet och är villiga att dela med sig utav den.

                            Anders Lernhammar [killen FLash köpte fiskarna av, jag vet för jag var efter han i kön ] är en av mina "idoler" vad gäller akvaristik och är mkt proffsig. Har mkt svårt att tro att han snackar dynga till en nybörjare bara för att få sälja fiskar för ett par hundralappar extra och riskera att sätta hela flash intresse för ciklider och akvarium i gungning...

                            OBS ta allt av vad jag har skrivit här med en nypa salt, då jag bara kan ge MINA erfarenheter och inte sitter med "facit" till hur man sköter ett akvarium på bästa sättet...

                            Sen hjälper det som sagt inte att man blir förbannad och börjar svära bara för att man får ett motsvar Zoomi, det är mkt oproffsigt att agera så...

                            Och det här med att Golden trivs bäst när de är 6st eller flera är ju nästan en självklarhet tycker jag. Nästan varenda malawimbuna trivs ju som bäst när de får gå i stora grupper, är min erfarehet också

                            Vad JAG kan säga till Flash och hans nystartade malawiakvarium så tycker jag att du ska som sagt skaffa flera av samma art av de fiskar du redan har så du har åtminstone en 5-6 st av varje. Det blir både snyggare och en mer harmonisk balans i akvariumet

                            En till art kan du lätt ha, ett tips är ju den vackra Acei mari gold, som är en mycket ansråkslös och vacker nybörjarmalawi.

                            Önskar dig all lycka med din nyuppfunna hobby

                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • Björkis
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 59

                              #15
                              Är det jag som är petig, men är inte Synodontis Multipunctatus en Tanganyika-ciklid? Inte för att den inte skulle trivas/klara sig, de har väl ungefär samma krav som Malawi. Har någon förresten sett en Synodontis Nyasse till salu nån gång?
                              -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...