Ps Saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Ps Saulosi

    Jag funderar lite på att skaffa Ps saulosi, men undrar lite hur den är i tempramentet.

    Hur aggresiv är den mot sina honor?

    Hur är den mot andra fiskar?

    Om någon av er haft Melanochromis Johannii och Ps saulosi. Hur skiljer sig dessa åt?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Våra saulosi (4+4) bryr sig i stort sett inte om övriga arter utan bråkar lite lätt inom gruppen bara (normalt)... inga märkbara skador osv... det finns en tydlig hiearki och den håller dom sig till...
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:Jag funderar lite på att skaffa Ps saulosi, men undrar lite hur den är i tempramentet.
      Dom jag hade var rätt lugna..Visst det var väll lite små bråk ibland men inte så värst aggro..

      citat:Hur aggresiv är den mot sina honor?
      Inte alls,inte vad jag såg iaf men ibland gav han den andre hanen lite smäll..

      citat:Om någon av er haft Melanochromis Johannii och Ps saulosi. Hur skiljer sig dessa åt?
      Har haft dom 2 ihop och dom var väll ungefär rätt lika i temprament...Fast mina Johannii bråka lite mer men det kan bero på att jag hade 3hanar i akvariet..

      Kommentar

      • peter
        Användare
        • augusti 2002
        • 161

        #4
        mina är inte aggresiva.
        de är aggresiva när det skall leka mot andra fiskar om de kommer för nära lekplatsen.
        tycker nog att johannii är lite tuffare.
        peter

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Låter bra än så länge. Jag har nämligen haft Johannii nyss men tyckte att hanen var lite för stursk mot övriga invånare som är aul. och happlisar.

          Mer erfarenheter?
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Centurion
            Användare
            • oktober 2003
            • 210

            #6
            Jag har aul 1+1 tillsammans med saulosi, funkar fint...
            http://www.adelgren.se/akvarium/

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Mitt tipps är saulosi, de är lite fredligare och mkt finare tycker jag, försök att ha 3-4 hanar och lite mer honor. Brukar fungera jättebra.

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                Johanni och Saulosi låter bra i teorin, men praktiken är ju nått annat...tycker personligen att johanni är vassare i färgerna, hannarna har en starkare lyster.

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 159

                  #9
                  Mina saulosi fungerar kanon med haplisar och aulonocaror och alfahannen saknar absolut ingen lyster i sina färger när han "flexar"

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

                    Mina saulosi fungerar kanon med haplisar och aulonocaror och alfahannen saknar absolut ingen lyster i sina färger när han "flexar"
                    Hur stort kar har du och är saulosi hanen på aul. och happlisarna imellanåt.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 159

                      #11
                      375 liter är karet på och saulosin försöker väl lite men han är för liten för att rå på största c.moorin och det känns som att han inte ids jaga nån fisk speciellt mycket. han simmar mest runt och är övertygad om att han är kung och därmed inte behöver anstränga sig så mycket, kanske att han skulle bli aggressivare om han blev mer utmanad av andra fiskar.

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        mina funkar perfekt, lite tuffare än dom andra i karet, men jag köpte till 2 extra (har nu 6 totalt) och dom leker hela tiden. Hannarna kan gå på honorna lite väl hårt ibland, men ingen som verkar ta skada. Defenitivt de mest revirhävdande jag har...men grymmt snygga!

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • black_parkas

                          #13
                          Mina erfarenheter av Saulosi är att de är väldigt lugna, speciellt gentemot andra invånare i burken.Johannin däremot är ju som redan sagt mycket hårdare..
                          Råkade bli kvar en liten Johanni-hanne (tihi) när jag bytte burk nu och när jag tillsatte några Ps. Phaeos (gula) blev han vansinnig fast han är mindre, Phaeos:arna får inte lämna den högra delen av burken.. Hel-Kul underhållning

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            hehe, jo jag känner igen det där. När jag köpte min Johannii som jag nu sålt så åkte han rakt ner och tog över aulonocarans grotta. Det var liksom ingen diskussion. Då var han säkert 3 ggr så liten. Grymt snygg men det passade inte riktigt med de fiskar jag hade. Karet var väl lite för litet.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            Arbetssätt...