Priskrig-Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Har dollarn verkligen minskat i värde i den proportion så att det är av betydande för prissättningen?

    Det handlar ju om priser som nästan halverats om jag inte missförstått det hela.

    Kommentar

    • Christer T

      #32
      Mr. Fish
      citat: "Tankraised" fisk handlar om att den är uppdriven på odlings stationer vid sjön. OK! vem (vilken handlare)är det som säger att
      han kan sälja vildfångad tropheus från 147:- ? Veterinärintyg,handel
      med icke Eu-stat,tull,särskild avgift för levande djur,Frakt Tan-Frankfurt/London-Arlanda(+en massa andra avgifter,som jag inte kommer i håg nu). Vad gissar ni på att detta kalas kostar för en låda med 20-40 vuxna djur ?
      Ok Mr. Fish jag vet att du "backat" i frågan men jag måste bara fråga: Hur tänkte du egentligen när bl.a. tull, CITES och frakt skulle bli billigare av att dom är odlade vid sjön? Är dom också dresserade att simma själva till Sverige? [?]

      Kommentar

      • Jonne
        Användare
        • april 2003
        • 120

        #33
        Priset för Vf Kejsare när Marcus tog in låg på ca 125:-. Men det var ca -96-98.

        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

        Veterinärintyg,handel
        med icke Eu-stat,tull,särskild avgift för levande djur,Frakt Tan-Frankfurt/London-Arlanda(+en massa andra avgifter,som jag inte kommer i håg nu).
        Vad jag vet så är sötvattenfisk tullfritt (utom fisk som kan planters ut i svenska vatten) och särskild avgift för levande djur vet jag inget om. Har inte hört talas om för akvariefisk.
        www.discusklubben.se

        Kommentar

        • TroffeMicke
          Användare
          • februari 2004
          • 412

          #34
          Enligt "väldigt välinformerade" källor så kommer sig prissänkningen på Troffar i Sverige utav att näthandeln ökat samt att det tillika går att handla vissa Troffar i Danmark för halva (minst) priset mot Sverige.

          Exempel: VF.Tr.Yellow Ilangi 399:- hos Troppeland I Skanderborg till konsument.

          Grossistpriset blev betydligt lägre.
          Mvh.Micke

          http://www.troffemicke.com/

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            Är inte sjöodlat en typ av "tankraised"?

            citat:Nej, priset påverkar aldrig efterfrågan
            Där håller jag inte med. Om vi tar exemplet med t ex Fluval och Eheim så tog Fluval ganska stora marknadsandelar pga sitt låga pris i Sverige. När sedan Eheims pumpar kom ned i en prisnivå för att konkurrera med t ex Fluval så blev efterfrågan för Eheims pumpar större. Med andra ord så anpassade Eheims återförsäljare priset för att öka efterfrågan för produkten (eller så gjorde konkurrensen med internetshoppar det). Om detta är utanför alla ekonomiska termer och beräkningar så må det så vara...jag anser ändå att priset till viss del har effekt på efterfrågan på en produkt.
            Jag vet att jag är utanför "topic" nu, men jag är även innanför med första raden i detta inlägg...
            Tänk, jag undrade hur länge det skulle ta innan någon hoppade på det inlägget.

            Efterssom det inte har ett dugg med frågan att göra så skall jag snabbt förklara mig. Efterfrågan är en funktion av pris och kvantitet, altså kan en prisändring aldrig påverka efterfrågan. Hade du i ditt inlägg bytt ut "efterfrågan" mot "efterfrågad kvantitet" hade ditt inlägg varit helt rätt. En grej som faktiskt kan rubba efterfrågan är folks preferenser, och där har denna tråden kanske en viss inverkan, så indirekt kan vi faktiskt säga att priset har påverkat efterfrågan.

            Nog med teoretiska fnurror

            I vilket fall så kommer inte en prissänkning i Sverige att påverka beståndet i sjön nämvärt, oavsett om det är tillfälligt eller långvarigt. Priserna sätts i dollar och det är främst amerikaner som efterfrågar dessa "juveler". Det pris våra europeiska uppköpare får är givna efter amerikanska förutsättningar. Betalar dom inte samma pris som jänkarna så får dom inga troffar.

            Prisraset beror inte på att det vid sjön har blivit billigare med tropheus. Därmed påverkas inte den kvantitet som fiskas upp nämvärt. Däremot så skulle jag bli uppriktigt orolig för beståndet om priset i usa sänktes till hälften.

            Att tankraised är billigare än vf har inget med kostnaderna att få dom till Sverige att göra. Ingen vill betala lika mycket för dom, därför kan man inte heller ta lika mycket för dom. Om ni tror att priserna på marknaden främst avgörs av hur mycket det kostar att tillverka/sälja/transportera varan så har ni kraftigt fel.

            Jag ser det som possitivt att priserna på fisk sjunker i Sverige. Men jag gärna betalat lite extra om jag visste att fiskaren som fångar dom fick en större del än idag. Det är dom Svenska grossisterna som är problemet bakom alla dom alltför höga priserna i Sverige på allt. Dom är för få, så när det väl kommer en uppstickare och sätter press på dom är det bara ett sundhetstecken.
            MVH
            Magnus



            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              citat:Jag ser det som possitivt att priserna på fisk sjunker i Sverige. Men jag gärna betalat lite extra om jag visste att fiskaren som fångar dom fick en större del än idag. Det är dom Svenska grossisterna som är problemet bakom alla dom alltför höga priserna i Sverige på allt. Dom är för få, så när det väl kommer en uppstickare och sätter press på dom är det bara ett sundhetstecken.
              Jag håller helt med dig. Det är en skam att se hur den rika världen utnyttjar den fattiga världen...

              Kommentar

              • spec_mats

                #37
                jag tror inte att fångststationerna har ändrat sina priser-det är en del handllare här i sverige som har sänkt sina priser för att konkurrera-man kanske kan kalla det för att dumpa marknaden-mindre vinst per fisk men högre försäljningsantal genererar högre vinst i slutändan

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Tänk om den tanken kunde slå in hos alla zoohandlare...

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #39
                    Det priset det är på ilagin dom nu har på malwi ab är det priset man köpte in dom för.
                    Alltså har malawiAB haft rätt bra vinst när dom sålt dom för 1000kr.
                    Malawis prissäkning beror på att dom måste sänka för att konkurera med Danmark.
                    Det billigaste jag har kunnat köpa vildfångad tropheus är 200kr/st vid köp av hel låda med direkt avhämtning.
                    Så 100kr /st låter otroligt billigt

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #40
                      citatet priset det är på ilagin dom nu har på malwi ab är det priset man köpte in dom för.
                      Alltså har malawiAB haft rätt bra vinst när dom sålt dom för 1000kr.
                      Malawis prissäkning beror på att dom måste sänka för att konkurera med Danmark.
                      ?? Och varför skulle dom sälja dom för inköpspris?? Inte av konkurensskäl i alla fall. Dom enda dom konkurerar ut då är sig själva.

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                        citat:Jag ser det som possitivt att priserna på fisk sjunker i Sverige. Men jag gärna betalat lite extra om jag visste att fiskaren som fångar dom fick en större del än idag. Det är dom Svenska grossisterna som är problemet bakom alla dom alltför höga priserna i Sverige på allt. Dom är för få, så när det väl kommer en uppstickare och sätter press på dom är det bara ett sundhetstecken.
                        Jag håller helt med dig. Det är en skam att se hur den rika världen utnyttjar den fattiga världen...
                        Jag är inte helt säker på att du förstod mig. Visst är jag beredd att betala mer om jag vet att fiskaren får bättre betalt. Men att gå från det till att kasta skit på dom som inte tycker att det är värt att betala för är en annan sak. Det är tråkigt att vinsterna fördelas som dom gör, men det har naturliga orsaker.

                        Lösningen på vårt Svenska problem är fler grossister. På samma sätt kan man fastställa vad problemet är i fångstlandet, ser du ett samanhang?

                        citat:citat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Det priset det är på ilagin dom nu har på malwi ab är det priset man köpte in dom för.
                        Alltså har malawiAB haft rätt bra vinst när dom sålt dom för 1000kr.
                        Malawis prissäkning beror på att dom måste sänka för att konkurera med Danmark.
                        --------------------------------------------------------------------------------

                        ?? Och varför skulle dom sälja dom för inköpspris?? Inte av konkurensskäl i alla fall. Dom enda dom konkurerar ut då är sig själva.
                        Att företag under perioder säljer sina varor under inköpspris, för att på så sätt försvara sin ställning på marknaden mot uppstickare är väldigt vanligt. Så att dom skulle ligga exakt på inköpspris är inte ett dugg förvånande. Det är helt enkelt så att det större inarbetade företaget har råd att ta dom förlusterna en längre tid än de nya uppstickarna, på så sätt kan man manöverera ut de nya mindre företagen. Dels pga bättre soliditet, dels för att man förmodligen har ett större sortiment av lönsamma produkter att backa upp priskriget med. Rätt utfört är det i vissa fall en mycket god idé att skydda sin marknad genom prisdumpningar.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jag hänger med tropfrog.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...