Oseriösa Tropheus odlare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H.E.J.
    Användare
    • april 2002
    • 179

    Oseriösa Tropheus odlare.

    Hej alla!
    Jag har träffat på en hel del Tropheus odlare med åren, och gång på gång ser jag att dom blandar olika sorter.
    Det tycker jag är helt fel, risken för korsning är mycket stor.
    Många tror att tex Red och Black varianter inte korsar sig men ännu värre är att ha tex två st Black varianter i samma kar, det är ju kattastråf.
    Jag tycker det är synd om dom som köper yngel av dessa odlare och akvarie affärer.
    Vad tycker ni?
    Hadde ni velat ha korsningar?
    Mvh...
    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    nee synd me troffe folket att dom e sånna =(
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Vi har flera grupper tropheus och alla går var för sig nu, vi hade förut pemba och röd regnbåge ihop, det funkade rätt bra, iofs var det bara pemban som lekte fast att de var minst. Ngn korsning var det inte ens i närheten av, de brydde sig inte omvarandra, men jag tycker att man ska ha var för sig, brukar färga ut mycket bättre då! Och som sagt, ingen risk för korsning. Tycker man ska vara nogra när man köper av tropheusodlare, så man inte får ngt man inte vill ha, kolla föreldrar osv.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Bra att du är seriös med din uppfödning Henrik. Eller odlar du fortfarande?

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • H.E.J.
          Användare
          • april 2002
          • 179

          #5
          Ja Carl!
          Jag har lagt ner verksamheten på 16 olika sorter till 1 sort och det är ca: 80st Körsbär som jag skall behålla i ett minst 1200l kar.
          Mvh...
          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            Jag skulle vilja påstå att det finns fler saker som gör odlare oseriösa än att blanda arter.
            Jag har tex varit med om odlare som har dålig attityd mot kunden, inte vill att man kommer och tittar INNAN man bestämmer sej för köp, redan packat fisken i påsar så man inte kan kolla djuren ordentligt, säger olika saker om fisken före och efter köp (F1r blev F2r efter köpet), har "hemliga" recept som man inte får ta del av, mindre fiskar i verkligheten än avtalat, blir sur när man ifrågasätter priser (prutar), försöker läxa upp en om saker dom inte har någon aning om etc.

            Som sagt, det finns mycket som kan göra en odlare oseriös i mina ögon...

            Mvh
            Björn

            Ps. Om någon på webben tar åt sej av detta så har poängen gått fram.. =)
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • lotta
              Användare
              • februari 2003
              • 80

              #7
              fasen vad bra kommentar björn!!
              den satt som en käftsmäll =)
              jag instämmer till så många procent det går
              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Bra sagt Björn.

                Det är inte enbart hållningen av fisk som ibland kan vara oseriös utan det är även attityd till sin hobby och i det fall som du påtalat nu...gentemot sina kunder (både privat som zoobutik).

                Å andra sidan så är det köparens marknad...man behöver inte köpa av någon som behandlar en dåligt eller som man tycker inte håller kvalitet varken i hållning av sina fiskar eller i de djur han/hon vill sälja.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citat:blir sur när man ifrågasätter priser (prutar)
                  Kan man iofs förstå prutare är bara jobbiga och efter att man stött på 200 st som säger "du får 1spänn för dom" så tycker man nog det är väldigt jobbigt!,

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Björn

                    Jag skulle vilja påstå att det finns fler saker som gör odlare oseriösa än att blanda arter.
                    Jag har tex varit med om odlare som har dålig attityd mot kunden, inte vill att man kommer och tittar INNAN man bestämmer sej för köp, redan packat fisken i påsar så man inte kan kolla djuren ordentligt, säger olika saker om fisken före och efter köp (F1r blev F2r efter köpet), har "hemliga" recept som man inte får ta del av, mindre fiskar i verkligheten än avtalat, blir sur när man ifrågasätter priser (prutar), försöker läxa upp en om saker dom inte har någon aning om etc.

                    Som sagt, det finns mycket som kan göra en odlare oseriös i mina ögon...

                    Mvh
                    Björn

                    Ps. Om någon på webben tar åt sej av detta så har poängen gått fram.. =)
                    He he he klockrent Björn, vet precis vad du menar. Vi har ju bägge haft en diskussion om detta
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      MIN erfarenhet är att troffe-folk är mer noggranna med vad de odlar och säljer.Då har jag värre erfarenheter från Malawi-sidan,när det begav sig.Och det märks allt oftare även i s.k. "seriösa" affärer.
                      Det är liksom lite svårare att fuska m Troffar.(ställer högre krav:både fisk & "kund")
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • odilou
                        Användare
                        • april 2002
                        • 308

                        #12
                        Sen har vi ju det gamla vanliga problemet vid säljinriktad odling av munruvande arter...

                        Kommentar

                        • Björn
                          Användare
                          • april 2002
                          • 787

                          #13
                          Henke, jag förstår vad du menar, men det var inte det typen av prutning jag menade. Fick berättat för mej redan från början att priserna på fiskarna inte var prutbara. Butiker fick däremot bättre priser eftersom dom köpte många åt gången. Detta besked fick jag alltså INNAN vi pratat någonting om antal. Har även fått mindre utskällningar av folk som sätter ut annonser utan pris. När jag frågat efter pris som visat sej vara för högt (i mina ögon) och jag avböjt köp har jag fått höra både det ena och det andra. Vissa verkar inte nöja sej med ett vanligt "nej"...
                          Stefan: Visst är det köparens marknad, och en sak är ju säker. Jag kommer inte handla mer av dessa människor. Dock är det ju säkert andra som gått på samma nitar hos samma odlare. Trots detta tycker jag inte att ett öppet forum på nätet är rätt ställe att diskutera vem eller vilka dessa odlare är.

                          mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Det finns som sagt mycket värre saker än att blanda tropheus Tycker det är lite drastiskt att kalla det oseriöst. Men visst, man bör ju endast isåfall blanda de arter där man direkt ser att det är en korsning...
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...